Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Ontsteking 2.2T uit 1971 geeft problemen

09 sep 2011 23:48

ik ben een tijdje weg geweest van het forum maar ben weer terug.
Mijn 1984 3.2 staat mooi te zijn en heb z'n broer(tje) gekocht.2.2T uit 1971.
Op weg naar een klassieke rally hield ie er mee op.
Thuis aangekomen had ie geen vonk. Via pelican parts forum eerst maar eens ingelezen hoe een en ander werkt met die transistor ontsteking en begonnen met schoonmaken en controleren van alle contacten. Alles weer netjes in elkaar gezet. Nu heb ik een nieuw probleem.
Als ik het contact aanzet gaat ie als een gek vonken. De toerenteller op 6000toeren zonder dat de motor draait. Wie heeft dit eerder aan de hand gehad?
groeten,
Floris

Re: Ontsteking 2.2T uit 1971 geeft problemen

10 sep 2011 17:22

Wat gaat als een gek vonken? Met transistor, bedoel je neem ik aan de grijze HKZ (CDI) box in de motor ruimte? Als jij alleen het kontakt omzet en er gaat iets vonken, dan heb je sluiting, waarschijnlijk in die HKZ box. Ook omdat die ook de toerenteller aanstuurd. Het komt regelmatig voor dat die HKZ box het begeeft. Deze kun je laten reviseren voor een paar 100 euri.

Maar ik zou eerst even kijken met een elektrisch schema of je deze wel juist heb aangesloten. Normaal hoort deze zelf niet te vonken, maar licht te zoemen.

10 sep 2011 18:01

Vonken bij de centrale bobinedraad tegen het blok. Dus een gooie vonk alleen veel teveel

10 sep 2011 19:55

Dus vanuit de bobine draad die naar de verdeler loopt OF de draad die uit de HKZ komt naar bobine. Ik zou dan nog steeds denken dat er ergens sluiting zit. Kan normaal nooit zo vonken bij alleen kontakt aan.

De bedrading even nalopen met een mulitmeter en kijken of er ergens kontakt is met de massa. Anders vermoed ik toch dat de HKZ kaduk is.

13 sep 2011 19:45

Hij doet het weer! Gereviseerde CDI box gemonteerd en hij starte direkt.
bedankt voor het mee denken,
groeten,
Floris

13 sep 2011 21:35

Goed zo! Nu weer rijden :drive:
Plaats een reactie