Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Check engine, visit Workshop 997

25 sep 2011 11:18

Hallo,

Ik ben nieuw hier en ben ook onlangs de bezitter geworden van mijn eerste 911. Een 997 Carrera uit 2005.
Helaas nu een (hopenlijk) klein probleempje. Het lampje van Chack Engine is (geel) gaan branden. Verder merk of hoor ik niks vreemds aan de auto.

Komende week ga ik even bij de Porsche specialist langs om de auto uit te laten lezen, maar ik ben alvast benieuwd of andere leden hier ervaring mee hebben.
Ik heb wel het eea gelezen over het branden van het lampje bij een Boxster of een 996, maar eigenlijk niet over een 997.

Iemand ervaring?

Dank alvast.

Re: Check engine, visit Workshop 997

25 sep 2011 11:27

Kan van alles en nog wat zijn.
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Check engine, visit Workshop 997

25 sep 2011 11:43

Nee, niets aan hand geweest. Normaal onderhoud gehad.
100dkm gereden.
Bougies zijn vervangen bij 68dkm.

Re: Check engine, visit Workshop 997

26 sep 2011 22:29

Vandaag de storing uitgelezen en de oorzaak was niet direct te vinden.
Misschien slechte benzine..... In ieder geval hopen dat het check engine lampje nu uit blijft!

Wel zeer snel en vriendelijk geholpen bij Waal garage in Broek in Waterland.

Re: Check engine, visit Workshop 997

27 sep 2011 9:12

Wat was de uitgelezen foutcode? Indien bekend compleet met nummer.

Re: Check engine, visit Workshop 997

27 sep 2011 13:00

Waarschijnlijk Euro95 getanked in plaats van Euro98?

Re: Check engine, visit Workshop 997

27 sep 2011 15:25

Misfire op meerdere cilinders.
Wel 98 getankt, alleen bij een witte pomp. (echter niet bekend ofdat echt de oorzaak is/was)
Als het lampje weer gaat branden kan de oorzaak uiteraard ook ergens anders (bobines?) liggen.

Re: Check engine, visit Workshop 997

27 sep 2011 15:46

Echt goed voor je katalysatoren is dit namelijk niet.
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Check engine, visit Workshop 997

27 sep 2011 20:17

@portun: dank voor je advies.

Kan ik ervan uitgaan dat, indien het daadwerkelijk een te arm mengsel is, het lampje Check engine opnieuw gaat branden?
Of zeg jij: ook nu de auto geen storing meer geeft, toch verder laten onderzoeken?

Re: Check engine, visit Workshop 997

27 sep 2011 20:35

ALS (grote als) de oorzaak een te arm mengsel is, dan zal het lampje weer aan gaan.
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Check engine, visit Workshop 997

21 okt 2011 9:12

De luchtmassameter is vervangen en het lampje bleef uit. Ook de fuel trim was uitgelezen en dat was goed.
Helaas is het check engine na ongeveer 700 km toch weer gaan branden. Auto rijdt verder perfect en geen vreemde geluiden of inhouden.

Iemand nog ideeen voor de oorzaak? Bobines zijn goed, geen valse lucht. Volgende week gaat de Porsche specialist er opnieuw naar kijken.

Re: Check engine, visit Workshop 997

21 okt 2011 10:32

Zonder foutcode is er niet veel van te zeggen.
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Check engine, visit Workshop 997

21 okt 2011 11:11

Dank voor je antwoord.
Fuel trim was niet goed toen de storing er nog was. Na vervanging luchtmassameter wel weer.
Mocht dit niet de oorzaak zijn dan werd de oude luchtmassameter teruggezet. Dus zonde geld valt nog mee.
Aan welke kosten moet je denken bij de vervanging van een katalysator?

Re: Check engine, visit Workshop 997

21 okt 2011 11:37

O.K., dat haalde ik niet uit je eerste antwoord.
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Check engine, visit Workshop 997

22 okt 2011 10:31

Nogmaals dank. Weet je toevallig ook of een 997 S sportuitlaat onder een normale carrera kan worden gemonteerd?
Deze staat er namelijk nog 1 te koop incl. kats. Lijkt me dan een betere optie dan alleen de kats vervangen (indien nodig).

Re: Check engine, visit Workshop 997

07 dec 2015 0:31

`beste,

Ik heb sinds gisteren dezelfde melding met mijn 997 turbo.
De motor schokt wel bij lage toeren. Morgen gaat hij binnen om te laten uitlezen.
Weet je de oorzaak toevallig?

Re: Check engine, visit Workshop 997

07 dec 2015 11:27

Bij mijn 996 indertijd was dit effectief een probleem met de kat's.
Je kon soms maanden rijden zonder foutmelding en ineens was 'ie er weer. Als hij uitgelezen werd kwam er ook nooit iets concreet uit. De wagen reed wel altijd normaal, geen vermogensverlies, niet schokken.
Uiteindelijk de wagen binnengedaan bij Gert Carnewal, kat's laten vervangen en nooit nog problemen mee gehad.

Ik heb een pic van mijn kat's in mijn album gezet. Die twee "witte" dingen moesten eigenlijk cylindervormig zijn, ze waren intussen zo hard versleten dat ze bijna de uitlaat uitgeduwd werden.

66645

Re: Check engine, visit Workshop 997

19 mei 2024 21:17

Heb deze melding vandaag ook weer gehad op terugweg van assen naar den haag. Heen geen probleem, terug lampje aan maar de 997.1 rijdt super zonder problemen. Tijdje terug ook devstoring gehad en ging na afkoelen vanzelf weer weg. Toen tijd niet gehad tot vandaag. Foutcodes vorige keer waren niet duidelijk, enige concrete ging over nokkenassensor.

Re: Check engine, visit Workshop 997

21 mei 2024 18:47

joery schreef:`beste,

Ik heb sinds gisteren dezelfde melding met mijn 997 turbo.
De motor schokt wel bij lage toeren. Morgen gaat hij binnen om te laten uitlezen.
Weet je de oorzaak toevallig?


Vaak is dit de inlaat nokkenas versteller. Dit is een elektrische bediende olieklep die niet goed meer werkt tgv vervuiling. De versteller kan bij de 997.1 turbo gemakkelijk uitgebouwd worden. Versteller in een potje met wasbenzine (met iets olie erin) en een aantal malen kort voorzien van 12 Volt. Na verloop van tijd begon de mijne weer goed te schakelen . Teruggebouwd en probleem verholpen
82977

Hans

Re: Check engine, visit Workshop 997

29 jun 2024 14:32

En iemand al wat opgelost of gevonden?
Plaats een reactie