Bij mijn 996 3.6 had ik al enige tijd last van wat stotterend en ingehouden lopen. Met Durametric uitgelezen, werd duidelijk dat de nokkenasverstelling van bank 2 (bijrijderszijde) niet goed werkte. Ik kreeg daar helemaal geen waardes bij bank2 (zowel specified als gemeten waren '0' of '--'.) en bijbehorende foutcodes (P1325). Via het bedradingsschema het probleem gelokaliseerd tot de nokkenasversteller voor timing. Afgelopen weekend de stap gewaagd en de boel gedemonteerd (lampen eruit, bumper eraf, hitteschilden, einddemper e.d.), totdat ik bij de nokkenasverstelventielen kon komen.
Hier trof ik het volgende aan:
Onder het rubber dopje zaten wat vochtige draden. Bij nadere inspectie bleek 1 van de draden ook nog open te liggen:
Helaas eigenlijk nabij het randje van de stekker... Ik vraag mij nu af:
Is de draad nu (1) (gedeeltelijk) uit de stekker getrokken, of (2) door wrijving opengescheurd?
Is een dergelijk stekker ook 'los' te maken, zodat ik hem opnieuw kan vastzetten, een stukje hoger in de draad? Ik heb gehoord dat dergelijke stekkers met een vorm van klemwerking (dus niet gesoldeerd of geharst) vastzitten aan de draad. Klopt dat, en kan het ook los
Ik heb geprobeerd om de draad met tape te omwikkelen om hem zo te isoleren. Bij de eerste proefrit ben ik echt (positief) geschrokken van het effect van een meewerkende nokkenasversteller op bank 2
Helaas merk ik nu, 100 km verder, dat mijn oplossing onvoldoende duurzaam is. De verbinding 'hapert' weer.
Verder vraag ik mij af of de nokkenasversteller zelf nu hydraulisch 'lek' is? Het lijkt immers op een vetachtige aanslag op de stekker, die onder het rubber afdekdopje zat. Hier iemand iets zinnigs over te zeggen?
Dank vast!