Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Tips herstellen stekkerverbinding 3.6 motor 996

10 okt 2011 20:35

Bij mijn 996 3.6 had ik al enige tijd last van wat stotterend en ingehouden lopen. Met Durametric uitgelezen, werd duidelijk dat de nokkenasverstelling van bank 2 (bijrijderszijde) niet goed werkte. Ik kreeg daar helemaal geen waardes bij bank2 (zowel specified als gemeten waren '0' of '--'.) en bijbehorende foutcodes (P1325). Via het bedradingsschema het probleem gelokaliseerd tot de nokkenasversteller voor timing. Afgelopen weekend de stap gewaagd en de boel gedemonteerd (lampen eruit, bumper eraf, hitteschilden, einddemper e.d.), totdat ik bij de nokkenasverstelventielen kon komen.

Hier trof ik het volgende aan:
Afbeelding

Onder het rubber dopje zaten wat vochtige draden. Bij nadere inspectie bleek 1 van de draden ook nog open te liggen:

Afbeelding

Helaas eigenlijk nabij het randje van de stekker... Ik vraag mij nu af:

Is de draad nu (1) (gedeeltelijk) uit de stekker getrokken, of (2) door wrijving opengescheurd?
Is een dergelijk stekker ook 'los' te maken, zodat ik hem opnieuw kan vastzetten, een stukje hoger in de draad? Ik heb gehoord dat dergelijke stekkers met een vorm van klemwerking (dus niet gesoldeerd of geharst) vastzitten aan de draad. Klopt dat, en kan het ook los :?:

Ik heb geprobeerd om de draad met tape te omwikkelen om hem zo te isoleren. Bij de eerste proefrit ben ik echt (positief) geschrokken van het effect van een meewerkende nokkenasversteller op bank 2 :shock: Helaas merk ik nu, 100 km verder, dat mijn oplossing onvoldoende duurzaam is. De verbinding 'hapert' weer. :cry:

Verder vraag ik mij af of de nokkenasversteller zelf nu hydraulisch 'lek' is? Het lijkt immers op een vetachtige aanslag op de stekker, die onder het rubber afdekdopje zat. Hier iemand iets zinnigs over te zeggen?

Dank vast!

Re: Tips herstellen stekkerverbinding 3.6 motor 996

16 okt 2011 12:01

Update: Ik heb ondertussen via Do van DSP Parts een goede gebruikte versteller ontvangen, inclusief de daaraan vastzittende stekker met een stukje draad! Ik heb daarmee de draad ietsje hoger kunnen solderen.

Volgens PET heb je voor die versteller ook een o-ring nodig (996.105.903.05). Nu heb ik die via Alpo al ontvangen. Maar nu ik hem zo zie, vraag ik mij af waar je die monteert... :oops:
In onderstaand plaatje zie je de versteller, met daar omheen geschoven nog de ruitvormige bevestiging.
Afbeelding

De ring lijkt goed te passen om het smalle uiteinde van de versteller en valt dan netjes in de opstaande flens, halverwege. Wat mij achterdochtig maakt, is dat dit stuk volledig in het kleppendeksel verdwijnt. Het kan dan gebeuren dat bij het demonteren van de versteller, de ring inwendig blijft haken en achterblijft in het kleppendeksel.... Dat lijkt me niet de bedoeling en zou ik weinig doordacht vinden.

De ring past met wat oprekken waarschijnlijk ook wel om de dikke kant, waarna je de ruitvormige bevestiging hier weer overeen schuift, om zo een oliedichte verbinding te maken tussen versteller en klepdeksel. Er zat echter bij demonteren van de bestaande versteller helemaal geen ring gemonteerd, dus ik mis het 'voorbeeld'.

Weet iemand hoe de o-ring gemonteerd moet worden?

Dank!

Re: Tips herstellen stekkerverbinding 3.6 motor 996

16 okt 2011 12:17

Stuur resto even een pb of bel em. Die leest misschien hier niet alles.

Re: Tips herstellen stekkerverbinding 3.6 motor 996

16 okt 2011 12:31

Pb resto: Done!
Plaats een reactie