Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 15:00

Hoi,

Ik heb een 911 targa uit 1971 met een 915 bak. Ik heb net de koppelingsplaat, de drukgroep en vork laten vervangen omdat de auto soms hevig schokt bij het laten opkomen in zijn eerste versnelling. Verder is het vliegwiel afgedraaid. Nu alles er weer inzit is het euvel nog niet verholpen. De auto schokt bij het laten opkomen in z'n eerste versnelling (gewoon laten opkomen zeg maar, dus niet teveel gas) nog steeds. De versnellingspook gaat dan ook heftig heen en weer. Zowel bij warme als koude motor. Wie weet wat nu de volgende stap is want zo is er niet mee te rijden?

Groet
Lewis

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 15:22

Motorsteunen?......

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 15:32

Inderdaad de motorrubbers en bakrubbers controleren.

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 17:11

Leuk als je net 2K voor Jean jippie hebt uitgegeven :roll:

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 18:30

Heren,

dank voor jullie reactie. Ik ga de rubbers maar eens even controleren....

Groet
Lewis

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 18:56

Ik denk dat de kans op zulke slechte motorsteunen dat je dit euvel krijgt erg gering is.

Weet je hoe de buitenkabel van de koppelingskabel ligt?
Misschien ligt deze wel in één rechte lijn tussen de twee bevestigingspunten.
Dát veroorzaakt ook jouw probleem.

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 19:10

erwin,

Ik snap niet helemaal wat je zegt. Moet dit dan geen rechte lijn zijn?

Groet
Lewis

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 19:22

Lewis schreef:Moet dit dan geen rechte lijn zijn.


Alleen als je een schokkende koppeling wilt hebben. :mrgreen:



Soms is de koppelingsbuitenkabel verkeerd gemonteerd of van een verkeerd type.
Een koppelingskabel moet in het midden tussen de twee bevestigingspunten 2 á 3 cm doorbuigen.

Als dit niet zo is dan kan het volgende gebeuren:

Je laat de koppeling opkomen, de motor zet zich iets in zijn rubbers en doordat de buitenkabel strak staat trekt de kabel de koppeling weer iets vrij.
Daardoor valt de de aandrijving iets weg en de koppeling grijpt weer wat meer aan.
De motor zet wederom schrap in zijn rubbers en door de strakke buitenkabel trekt de kabel de koppeling weer iets vrij.
En ga zo maar door.

Dit gebeurt dan heel snel achter elkaar tijdens het oplaten komen van de koppeling en geeft schokkend wegrijden, de hele motor schokt dan in de carrosserie.

Natuurlijk kan het ook wat anders zijn, geef maar een suggestie.

Bijvoorbeeld , je had een plaat die slecht was en gaf schokkend wegrijden, beetje vette plaat veroorzaakt dit soms.
Bij demontage vliegwiel die er niet mooi uitzag laten vlakken en niet goed gebeurd. Nu trilt de auto door slecht geslepen of afgedraaid vliegwiel.

Voorbeeld hè, hoeft niet daadwerkelijk zo te zijn.

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

29 okt 2011 19:32

Had je niet beter een nieuw vliegwiel kunnen monteren?
Heb je hem laten afdraaien om het ongelijkmatig oppakken van de koppeling tegen te gaan?

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

30 okt 2011 18:36

Resto: Vliegwiel is nog als nieuw. Afdraaien was volgens de porsche garage wel nodig vanwege wat brandplekken. Omdat het schokken vele oorzaken kan hebben is ook gelijk alles rondom de nieuwe koppelingsplaat maar vervangen. Het is alleen nog steeds niet weg :lol: :lol: .

Erwin, dank voor deze tip. Ik ga de koppelingsbuitenkabel controleren en de motor- en bakrubbers vervangen. Hopen dat het hier in zit...

Lewis

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

30 okt 2011 21:33

Erwin schreef:Ik denk dat de kans op zulke slechte motorsteunen dat je dit euvel krijgt erg gering is.

Weet je hoe de buitenkabel van de koppelingskabel ligt?
Misschien ligt deze wel in één rechte lijn tussen de twee bevestigingspunten.
Dát veroorzaakt ook jouw probleem.

Hoi Erwin,
wat bedoel je met de "2 bevestigingenpunten "?
kan je dat niet met een illustratie iets beter uitleggen?
gr Diablo

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

30 okt 2011 22:14

Dit euvel kan ook veroorzaakt worden door roestige/vervuilde spiebanen waarover je koppelingsplaat moet glijden.
Mochten bovenstaande goede tips niet helpen en moet hij weer uit elkaar dan moet je daar ook eens naar laten kijken.
Good luck.

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

31 okt 2011 15:45

Heren,

dank allemaal voor deze superadviezen. Ik ga alles nalopen wat jullie hebben aangegeven. Het moet echt zsm :drive: verholpen worden anders kan ik niet toeren met dit mooie weer!!!!

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

04 nov 2011 19:31

Hoi allemaal,

Het is gelukt met de 911. De koppelingskabel is verlegd en ruimer afgesteld (stond te strak) en de schakelgaffel is een tandje strakker gezet. Verder is de ophanging van de versnellingsbak aangepast. Hij rijdt weer als een nieuwe!.

Nogmaals dank allemaal voor de tips.


:cheers:

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

04 nov 2011 19:33

Waar blijven de foto's?............ :wink:

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

04 nov 2011 19:37

Lewis schreef:De koppelingskabel is verlegd en ruimer afgesteld (stond te strak)



Fijn dat hij het weer doet. Stond de buitenkabel te strak?

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

04 nov 2011 19:47

Misschien domme vraag, maar wat is de schakelgaffel? Kan dit even niet thuisbrengen.

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

04 nov 2011 22:03

Super advies Erwin :thumleft:

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

05 nov 2011 9:13

De kabel was in een rechte lijn geplaatst terwijl die in een bocht moet lopen. Daardoor gebeurde precies wat jij Erwin hebt aangegeven. Toppie dat je dit zo wist te duiden. Ben ik ook nog niet in de boeken en andere forums tegengekomen.

De schakelgaffel noem ik de hendel waar de kabel aan vast zit en die de vork bedient

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

05 nov 2011 13:37

Lewis schreef:Hoi allemaal,

Het is gelukt met de 911. De koppelingskabel is verlegd en ruimer afgesteld (stond te strak) en de schakelgaffel is een tandje strakker gezet. Verder is de ophanging van de versnellingsbak aangepast. Hij rijdt weer als een nieuwe!.

Nogmaals dank allemaal voor de tips.

And Erwin strikes again ... :D

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

05 nov 2011 15:21

Lewis schreef:Ik heb net de koppelingsplaat, de drukgroep en vork laten vervangen omdat de auto soms hevig schokt bij het laten opkomen in zijn eerste versnelling. Nu alles er weer inzit is het euvel nog niet verholpen.


Laten vervangen door het buurjongetje dat 1e klas autotechniek doet of door beun de haas :?:
Niet door een professional in ieder geval. :mrgreen:

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

05 nov 2011 15:45

Wilde dat ook eerst neergooien hier, snap zulke dingen niet. :roll:

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

13 nov 2011 11:54

Erwin :cheers:

Telepatisch porsche dokter (Wim ook trouwens)

Re: Schokkende eerste versnelling bij langzaam opkomen

13 nov 2011 12:17

Dank Justin, maar kan steeds niet begrijpen als je iets uit elkaar gooit, je het niet op dezelfde manier weer in elkaar kan zetten.

En als je dan beginnend monteur bent, en je kent of weinig niks van Porsche, maak er dan een foto van hoe het zat, heb je later nog iets om op terug te kijken.
Dus werk zal zeker niet door een specialist gedaan zijn. :idea:
Plaats een reactie