Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
02 nov 2011 23:24
Vraagje, met hoeveel km moet de waterpomp worden vervangen van een 986 of een 996? Op de US forums hebben ze het over 50000 miles??! Groetjes Frans.
03 nov 2011 0:36
Resto heeft hier volgens mij wel een mening over. Beter te vroeg dan te laat denk ik
03 nov 2011 9:40
Klopt, veel garage bedrijven vinden dat de waterpomp te vroeg moet worden vervangen
Even serieus. Vaak wordt de waterpomp bij wagens met een distributie riem tegelijk vervangen met de riem, dus om de 60 - 80k. Ik zou hem persoonlijk zo rond de 80 - 100 k vervangen, natuurlijk weer afhankelijk van de leeftijd.
03 nov 2011 13:42
uhh wanneer ie kapot gaat?
03 nov 2011 14:08
keje meteen de cylinders meenemen...
03 nov 2011 14:29
[gast mode aan]wolf man, kan jij nooit eens niet reageren in een 996 topic?
[/gast mode uit] On topic: een waterpomp preventief vervangen?
(zou kunnen hoor, maar het verbaast me wel)
03 nov 2011 14:35
@ Horn - bij sommige motoren zit de waterpomp erg "weggebouwd" - en kan het voordeliger zijn om deze tegelijk met 'n riem te vervangen, dan wanneer deze (in ene) geluid gaat maken ...
.. in het ergste geval hoor je dat geluid te laat
03 nov 2011 16:40
Vaak (ervaring niet Porsche) is er niks aan de hand met een waterpomp todat er een nieuwe (strakkere) riem om heen gaat. Dan kunnen de lagers ineens snel toch geluid gaan maken. Vandaar dat het dan vaak ook meteen gebeurt met de distributieriem. Dit naast de redenen eerder genoemd mbt arbeidsloon.
03 nov 2011 18:32
Ik hoor een echo......
Natuurlijk kan je doorrijden tot de zaak kapot gaat.........wat een armoe........dat kan met alles....... alleen gebeurt het altijd op een verkeerd moment
03 nov 2011 18:40
controleren!
De riem eraf nemen en voelen of het lager goed is.
Blijft je temperatuur netjes rond de 80gr en zit er geen speling op dan kun je hem lekker laten zitten.
03 nov 2011 18:57
In de praktijk ligt de levensduur van een 944/951 waterpomp vaak ergens tussen de eerste en tweede keer vervangen van de distributieriem.
Bij de eerste keer is de pomp meestal nog goed en is de door Resto aangehaalde manier niet verkeerd én voor de hand liggend.
Echter kun je de pech hebben dat je voor de 160.000 km de waterpomp moet laten vernieuwen.
In ieder geval zou ik het wel doen als het nog de originele pomp is en voor de tweede keer de tandriem wordt vervangen.
Waarschijnlijk zijn de nokkenassen dan ook aan de beurt, en dan valt de meerprijs van een waterpomp in het niet.
Een defecte waterpomp is vaak hoorbaar en dan nog op tijd te vervangen.
Wat ook vaak de reden is voor een nieuwe waterpomp is dat de pomp koelvloeistof lekt.
03 nov 2011 19:19
Waterpomp bij een Porsche??????
03 nov 2011 19:36
Ik vraag me wel eens af waarom sommige luchtrijders dit soort topics lezen, wat een opmerkingen, echt ik kom niet meer bij, alleen jammer dat het niet echt origineel meer is
03 nov 2011 21:15
Ach laat ze.
Ze hebben al problemen genoeg
03 nov 2011 22:15
Heren, het is een gewoon een vraag? Het is voor mij een kleine moeite omdat ding eruit te halen alleen het ontluchten schijnt nogal problematisch te zijn. Ik heb wel een handvacuumpomp om het system na het vullen onder vacuum te zetten. Ik kan ook wat Resto zegt de speling controleren! en zien wat er na de 117000 km gebeurt. Misschien moet ik toch maar zo'n een luchtgekoelde Porsche met kevermotor aanschaffen! (grapje). Groetjes Frans.
03 nov 2011 23:07
snarf02 schreef: Ik heb wel een handvacuumpomp
Tja
Misschien moet ik toch maar zo'n een luchtgekoelde Porsche met kevermotor aanschaffen!.
Yep
04 nov 2011 10:08
in het doosje dat in het reservewiel ligt, zit vast nog wel een pomp.
04 nov 2011 10:14
Peter 993 schreef:Natuurlijk kan je doorrijden tot de zaak kapot gaat.........wat een armoe........dat kan met alles....... alleen gebeurt het altijd op een verkeerd moment
Het was van mij overigens een oprechte vraag. Je kan doorrijden tot de zaak kapot gaat. Je kan ook vervangen wat het gewoon nog prima doet. Wat is wijsheid. En dat zal voor een waterpomp inderdaad een andere beslissing zijn dan voor een ruitenwisserblad of koplampglas...
Was dus inderdaad echt benieuwd.
04 nov 2011 10:38
Of je iets preventief vervangt zal afhangen van het onderdeel maar ook de eigenaar. Er zijn mensen die helemaal geen onderhoud laten uitvoeren maar altijd doorrijden totdat het stuk gaat (en dan de Wegenwacht bellen
). Mijn Porsche is een hobby auto die ik zo goed moeglijk wil houden, ik vervang daarom zaken preventief, vind ik ook nog leuk om te doen.
04 nov 2011 12:09
Als de waterpomp al veel kilometers gemaakt heeft zal iedereen adviseren deze te vervangen. Voor een 928 pomp betaal ik zo'n 210 euro. Een kapotte waterpomp kan het einde van een blok betekenen. Als de distributie aan de beurt is vervang ik dus altijd de pomp mee. In totaal ben ik dan dik 400 euro kwijt , wel effe zelf sleutelen. Voor een golfje ben je in de garage al meer kwijt, dus waar hebben we het over.
Groet Bert928GT
04 nov 2011 13:30
Heb de waterpomp(en thermostaat die vroeger open gaat) van men 996 vorige week vervangen op 163000 km. Er stond een klein beetje speling op. Ik vervang ze liever nu dan dat ik ergens ver van huis met en oververhitte motor(met alle gevolgen)sta.
Dus preventief vervangen is nog niet zo gek!
Leuk jobje trouwens!
04 nov 2011 21:29
Leuk hè sleutelen aan een 996?!
04 nov 2011 22:41
De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dankzij de zeer nuttige info van resto dit op de juiste wijze is gebeurt! Bij deze bedankt resto!
PS: En ja, sleutelen aan een 996 is top!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.