Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 12:21

Beste Porsche vrienden,

Ik had al eerder gepost betreffende een lekkende uitlaatpakking op mijn Porsche.
Dit was niet het geval, het was de (hier duidelijk zichtbaar links van de poort) bout die ik ergens onderweg ben verloren...

Ik heb alle bouten in deze cylinderrij nu vervangen.
Hebben europeese 911's allemaal dit soort bouten of heb ik een amerikaanse motor die is omgebouwd?

De foto's zijn niet briljant. Maar je kunt duidelijk de staat van de klep zien.
Dit is de 3de cylinder (linksvoor) en hij lekt een druppie olie uit de klepgeleider.
Ik twijfel nu aan de oorzaak. maar ik denk dat de klep door het rijden zonder afsluitingsbout te heet is geworden en er zodoende speling is opgetreden tussen geleider en klepsteel.

Vraag:
-kan het kwaad om te rijden met een lekkende uitlaatklep? Of dient de geleider vervangen te worden?

cylinder 3
Afbeelding

cylinder 3 nogmaals
Afbeelding

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 12:31

Een lekkende uitlaatklep betekent vermogensverlies in die betreffende cilinder.....
Herstellen van deze klacht is best een hoop werk.....
De motor moet eruit en dan vervolgens half uit elkaar....

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 13:00

Aanslag zul je altijd houden de vraag is alleen in welke mate .
Rookt de auto enorm, mis je compressie op deze cillinder in verhouding tot de andere .Als hij niet op de zitting lekt zul je alleen wat olie verbruik hebben en geen vermogens verlies. Het kan best zijn omdat hij daar tijdelijk meer zuurstof heeft gekregen . En dat als je de klep optisch schoon maakt hij gewoon schoon blijft. Zorg er dan voor dat de klep gesloten is in de zitting .Rijdt er dan een 1000 km mee en kijk nog eens . een verkeerde mengsel verhouding kan leiden tot aankoeken van onverbrande brandstof resten.

Ik zou niet gelijk de hele motor loshalen want dan is het einde niet in zicht .Wat begint met een klepgeleider eindigt meestal met een hele waslijst aan onderdelen en veel uren sleutelplezier/ergenis

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 13:14

Oh, ik zie nu dat de geleider schijnbaar lekt en niet de klep.....

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 13:17

De auto rookt niet en heeft ook geen vermogensverlies.
De aanslag is niet wat het lijkt op de foto. Alle uitlaat kleppen hebben de grijzige aanslag. Behalve deze waar de olie het grijs heeft verkleurt.
Het zwart zit alleen rond de klepgeleider.

Optisch schoon maken hoe doe je dat?

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 13:48

rodrikes schreef: Hebben europese 911's allemaal dit soort bouten of heb ik een amerikaanse motor die is omgebouwd?


Geen één heeft deze bouten, OK, ... nu eentje dan.
Hier zit normaal de luchtinjectie voor een lagere uitstoot van onverbrand mengsel.
Als dit systeem gedemonteerd wordt kun je daar nette imbusboutjes M10X1 in draaien. Of de bouten die jij hebt gebruikt :D

rodrikes schreef:Maar je kunt duidelijk de staat van de klep zien.

Dan kun je meer zien dan mij, ik kan aan dit gedeelte van de klep niet beoordelen wat de staat van de klep is.

rodrikes schreef:maar ik denk dat de klep door het rijden zonder afsluitingsbout te heet is geworden en er zodoende speling is opgetreden tussen geleider en klepsteel.

Verkeerd gedacht. :)

rodrikes schreef:Of dient de geleider vervangen te worden?

Ja en nee.
Ja, omdat jouw klepgeleiders allemaal versleten zijn. ( bij elke SC met meer dan 100.000 km op de teller)
Nee, omdat je er behalve (op hoge km stand ) hard klepgetik bij iets gasgeven, verder weinig van zult merken.

Niks schoonmaken, netjes dichtbouwen en rijden dus.

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 14:03

Nou dat geeft de mens moed!

@ Erwin:
- Ik begrijp uit jou woorden niet of dat je kan herleiden dat dit een USA motor is of een Europeesche. Ik zal het motorserie nummer nog eens checken.
- Logischerwijs koppel ik het olie lekken aan de weggevallen bout. Toeval bestaat niet...
- Het draad van deze bouten hebben een inch maat(!). cylinder 1 heb heb ik moeten optappen naar 10x1 en daar zit nu een 10x1 met inbus in.

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

17 nov 2011 14:17

rodrikes schreef:Toeval bestaat niet...


Tuurlijk wel, je moest eens weten hoe vaak ik dat heb gezien bij een motor die gereviseerd werd, één afwijkende klepkleur of vettigheid aan de klepsteel.
Niet zoals het hoort, maar als je niet van plan bent een revisie uit te laten voeren kun je gewoon verder rijden.

Als ik zo jouw auto zie denk ik dat je een 930/10 motor hebt.

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

22 dec 2011 23:08

Al wat op geschoten rodrikes?

Re: Lekkende uitlaatklep 911 SC 1983

01 jun 2012 13:16

Misschien wat late reactie.
Alles zit er weer onder. De besproken boutjes waren een inch maat (!?). De 10x1 maat is de juiste maat. (logisch ook, hoe zou een inch maat ooit in een porsche opduiken)
Gelukkig was de inch maat Qua diameter iets kleiner (de reden dat het nooit lekker heeft gezeten en dat een bout zich heeft losgewerkt), zodat ik alsnog de 10x1 draad schoon kon tappen. Niet ideaal maar het moet maar. Met locktite vast gezet.
Uiteindelijk toch weer een beunhaas die aan de auto heeft gewerkt... Jammer. Indien Er ooit een revisie aan te pas komt dan laat ik de gaten dicht lassen.
Plaats een reactie