Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
20 jan 2012 15:28
Ik rijdt sinds juni vorig jaar een porsche Cayenne S. Op dit moment staan er zo'n 18.ooo km op de teller. Ik vind mijn olieverbruik gigantisch. Ongeveer 1 liter op de 1.000 km.
Volgens de dealer mag dit. Ik heb bij mijn vorige auto's Range Rover V8 dit nog nooit mee gemaakt.
Kan iemand mij vertellen of dit verbruik "normaal" is?
20 jan 2012 15:43
Ik heb dit soort verhalen wel over renaults en audi's gehoord in het verleden....met de stelregel 1l/1000km is "acceptabel".
Als het met mijn auto was dan zou ik toch echt even goed gaan doordrammen bij de dealer dat het niet normaal is...maar of dat wat oplevert?
20 jan 2012 17:27
Porsche vindt dat acceptabel......ik vind het wel erg veel. Mijn huidige Porsche zit daar ver onder....eigenlijk niet meetbaar per 5000 km.
Let wel ! 1 liter per 1000 km acceptabel vinden zijn richtlijnen vanuit de fabriek. Staat ook in alle documentatie.
Laatst bijgewerkt door
Peter op 20 jan 2012 18:18, in totaal 1 keer bewerkt.
20 jan 2012 17:40
Ik heb met mijn S een gelijke discussie gehad, het verbruik zou bij de Sjes iets hoger liggen, ook het rij gedrag,
de korte stukjes, kan het olie verbruik veranderen. Mijne zit ongeveer op 1L/6000km. Dat vond ik ook al
veel! imo 1L/1000km absoluut niet goed, als Porsche dit acceptabel noemt, zou ik even verder informeren!
20 jan 2012 18:32
Peter 993 schreef:Let wel ! 1 liter per 1000 km acceptabel vinden zijn richtlijnen vanuit de fabriek. Staat ook in alle documentatie.
staat in praktisch alle documentatie van iedere autoproducent maar ik zou er absoluut niet blij mee zijn en het ook niet accepteren. ik weet het je hebt geen poot om op te staan maar toch zou ik het er niet bij laten. En wat je anders maar moet hopen is dat ie heel snel nog meer olie gaat gebruiken zodat ook zij zich niet meer kunnen verschuilen achter 'acceptabel'
20 jan 2012 19:34
"Normaal" niet maar binnen de gehanteerde grenzen. Ken een zelfde verhaal van twee Audi Q5's met de 2.0 TFSI valvetronic motor (1:1000 en 1:1500km). Na veel pushen zijn bij de ééne de zuigerveren vervangen (1:1000) bij de andere was het verbruik niet groot genoeg om er iets aan te gaan doen.
Aangetekend briefje naar Pon zou ik altijd ff doen. Heeft mij althans wel verder geholpen met mijn huidige DD die bobines for breakfast, zuigerveren for lunch en turbo's for diner verorberde.
20 jan 2012 20:02
typerend voor wat porsche geworden is, massafabrikant van pc-hoofttractors en luxe limo's, van bedenkelijke kwaliteit en gekoppeld aan beroerde service.
20 jan 2012 21:02
nou nou Wolf dat is wel erg chargerend. Ja ze zijn/worden steeds meer een massaproducent (al is dat ook nog steeds relatief) maar om dan maar meteen alle problemen daarop te gooien is echt iets te makkelijk. ik denk dat bij P de kwaliteit nog altijd hoog in het vaandel staat. Maar een minder exemplaar zit er heus wel eens tussen helaas. en er wordt vaak extreem veel van een P gevraagd en dan doen ze het nog niet zo slecht, kijk maar eens wat een sh*t je hebt met een Ferrari bijvoorbeeld
Laatst bijgewerkt door
mbembe op 21 jan 2012 15:41, in totaal 1 keer bewerkt.
20 jan 2012 22:05
Kan je toch ook niet met droge ogen volhouden, nee hoor, niets aan de hand, uw cayenne mengsmering met gescheiden pomp...
Bij elke twee tankbeurtjes zet de vaste pompbediende alvast een litertje olie, trechtertje en handschoentjes klaar als je weer aan komt rijden...
priceless...
Had m allang door de pui gereden, porscheonwaardig..
20 jan 2012 22:59
Iemand achter je aan laten rijden en kijken of er blauwe rook uit 1 of beide uitlaten komt, dan zou er toch echt iets niet goed zijn.
20 jan 2012 23:10
wolf schreef:typerend voor wat porsche geworden is, massafabrikant van pc-hoofttractors en luxe limo's, van bedenkelijke kwaliteit en gekoppeld aan beroerde service.
Was vroeger niet veel beter
$TEEF schreef:Had m allang door de pui gereden, porscheonwaardig..
Yep
20 jan 2012 23:43
Frans van laarhoven schreef:Ik rijdt sinds juni vorig jaar een porsche Cayenne S. Op dit moment staan er zo'n 18.ooo km op de teller. Ik vind mijn olieverbruik gigantisch. Ongeveer 1 liter op de 1.000 km.
Volgens de dealer mag dit. Ik heb bij mijn vorige auto's Range Rover V8 dit nog nooit mee gemaakt.
Kan iemand mij vertellen of dit verbruik "normaal" is?
even afwachten tot uiterlijk 30.000 km. als het dan niet over is een jac kopen (omgebouwde Ford) dan weet je het van tevoren.
(sorry)
21 jan 2012 0:11
Geef je toch gewoon aan de dealer door dat ie nu 1:500 km verbruikt, kijken of ze dan wel wat doen....
21 jan 2012 0:48
Buco schreef:Geef je toch gewoon aan de dealer door dat ie nu 1:500 km verbruikt, kijken of ze dan wel wat doen....
Niet goedschiks, dan maar kwaadschiks...
21 jan 2012 0:53
Belachelijk hoog verbruik voor zo'n nieuwe auto. Zegt veel over de manier waarop de berijder er mee om gaat
21 jan 2012 8:03
Zou eens switchen van 0W30 naar 15W40.
Als dat niet helpt, hoefde ik em niet meer, de enige auto die ik heb gehad die zoveel verbruikte was van British eland
21 jan 2012 14:19
1 liter op 1000 km is niet acceptabel. Porsche hanteert dit wel als regel voor de boxer motoren met de bijhorende argumenten maar voor een V8 kan en mag dit niet.
Ik zou hier zeker werk van maken.
@Wolf, zou je niet eens een keer ophouden met het online afzeiken van alle trotse Porsche bezitters met watergekoelde motoren? Ik begin me hier echt enorm aan te storen
21 jan 2012 14:22
ricky911 schreef:1 liter op 1000 km is niet acceptabel. Porsche hanteert dit wel als regel voor de boxer motoren met de bijhorende argumenten maar voor een V8 kan en mag dit niet
Wat zijn dat voor argumenten die specifiek voor de boxermotor gelden? Het olieverbruik van mijn 3.6 boxermotor is 1 liter per 65.000km... Tussen de beurten (om de 20.000km) heb ik namelijk steevast 0,3 liter olieverbruik.
21 jan 2012 14:47
De argumenten die men soms gebruikt hebben te maken met het uitzettingscoëfficiënt van de zuigers, men laat iets meer tolerantie toe, daardoor kan het voorkomen dat in een aantal gevallen boxer motoren als ze koud zijn iets meer olie verbruiken.
k heb dit van meerdere Porsche monteurs gehoord toen ik navraag deed over het verbruik van mijn 997.
Mijn 964 gebruikte nooit echt veel olie en mijn 997 ongeveer 1 liter op ongeveer 6.000 km.
21 jan 2012 18:11
Inderdaad een behoorlijk hoog olieverbruik. Een vriend van mij had vanaf nieuw met zijn Cayenne Turbo een olieverbruik van 1l/3000 km. Heeft hij veel over geklaagd. Wordt kennelijk normaal gevonden. Ze hebben op een gegeven moment wel een dikkere olie geadviseerd. Dat hielp iets. Het goede nieuws is dat deze Cayenne na 140.000km nog even veel olie gebruikt.
21 jan 2012 18:30
Niet acceptabel, olieverbruik uit de jaren 70! Met de huidige auto's zou ik zeggen max 1 ltr op de 4.000 km. Mijn Boxster hoef ik nooit bij te vullen, wel elk jaar verse olie en mijn audi ook niet tussen de beurten ( 30.000 km, zeg maar twee keer per jaar).
Niet accepteren; Ik ben super porsche fan, maar de reacties op motorproblemen door Porsche zou ik in een enquête niet erg hoog waarderen.
21 jan 2012 18:55
Je kan wel eens pech hebben
Heb een nieuwe BMW 320 gehad die ook 1 liter op de 1000 km verbruikte
Maar dat viel net in de tolerantie en dan ben je er ziek van
Reed naar Zwitserland en hop 1 liter erbij en bij thuiskomst weer een liter.
Hoor het wel meer bij die Kjennes, niebest
21 jan 2012 19:01
1 liter op 1000 km was acceptabel toen ik 25 jaar geleden bij een Mazda garage werkte. Mijn 911 van 34 jaar oud (niet gereviseerd) springt er zelfs zuiniger mee om. Kortom: onacceptabel!
21 jan 2012 19:16
$TEEF schreef:Bij elke twee tankbeurtjes zet de vaste pompbediende alvast een litertje olie, trechtertje en handschoentjes klaar als je weer aan komt rijden...
priceless...
Da's dan weer het voordeel van een KJN - 1000 km haal je nooit met 2 tankbeurtjes...
21 jan 2012 19:42
Ik weet niet hoe de boxermotor nu, juist van werking is, dus het zou goed anders kunnen zijn dan het gene ik hieronder schrijf:
Rondom elke klep zitten afdichtingen als deze lekken sturen ze zo ongemerkt olie, via de cilinders, naar buiten.
Na verloop van tijd krijgt men hier enorm olieverbruik. De kosten van deze werkzaamheden liggen in de uren en niet zozeer in materiaal.
Dus aanspraak maken op garantie is aan te raden.
Misschien is het mogelijk uit een uitlaatanalyse olieoxidanten op te sporen, zodat er een duidelijk bewijs, waar het Porschecenter niet om kan.
Ik zou dan ook zo frank zijn om dit aan het PC-centrum zelf te vragen, een goed blok hoeft niet te lekken zeker niet als het de naam Porsche draagt. (of mag dragen). Ook al kunnen ze die analyse niet uitvoeren, is natuurlijk niet uw fout.
Om een toekomstige relatie koper-verkoper mooi in stand te houden, mag men er als koper toch van uit gaan, dat de verkoper tijdens de garantieperiode de koper met het nodige bijstaat, zodat de koper ook na de garantieperiode zou verder kunnen genieten.
Ook al lijkt de verkoper er van overtuigd dat 1L/1000Km acceptabel is, is daarom de reden van het lekken niet acceptabel. Daar zou de verkoper toch de nodige kennis voor moeten hebben om deze reden te achterhalen. Bij geen uitsluitsel lijkt het me dan toch ook logisch dat zowel koper als verkoper, 'de meest mogelijke worst-case scenario' als enige mogelijk besluit trekken.
Ondertussen kan men ook melden dat het olieverbruik ondertussen al opgelopen is tot 1,1L/1000Km en als je echt de draak wil steken 1,01L/100Km.
Succes,
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.