Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

gaan we weer

04 maart 2005 12:55

+50 pk
Afbeelding
:mrgreen:
om mee te beginnen

Re: gaan we weer

04 maart 2005 13:03

usual schreef:+50 pk


Zo ziet het eruit als het chipje geplaatst is :shock:

04 maart 2005 13:07

:lol: :lol: :lol: 8)

Re: gaan we weer

04 maart 2005 13:11

usual schreef: +50 pk

Ja, en zo zag hij er uit na de eerste test...... met de chip en de nieuwe eindstukjes :wink: )

Afbeelding

04 maart 2005 14:28

+50 pk met alleen een chippie :roll: ?

04 maart 2005 14:45

Ja wist je dat niet, anderen zoals Dirk en Humfrey (RSR) gaan helemaal naar Duitsland, geven zo'n 2000 euro uit, de halve motor moet dan gemodificeerd, getuned en afgesteld worden en hebben dan nog maar zo'n 15 peekaatjes......

Ben je dan even achterlijk dat je er niet even zo'n chippie in knalt voor een paar euro en klaar is kees.... :?

Wat dacht je nou zelf...

04 maart 2005 14:52

Marcel schreef:Ja wist je dat niet, anderen zoals Dirk en Humfrey (RSR) gaan helemaal naar Duitsland, geven zo'n 2000 euro uit, de halve motor moet dan gemodificeerd, getuned en afgesteld worden en hebben dan nog maar zo'n 15 peekaatjes......

Ben je dan even achterlijk dat je er niet even zo'n chippie in knalt voor een paar euro en klaar is kees.... :?

Wat dacht je nou zelf...


dat zijn allemaal n.a.'s :lol:

04 maart 2005 16:01

Yup inderdaad een appel peren vergelijking heren een n.a is geen turbo. 50 pk is zeker wel mogelijk met een turbo of het heel blijft is wat anders :wink:

04 maart 2005 18:05

Ik heb sinds kort een chip van DMB-engineering in mijn auto (een 944 N/A uit 1986), dus ik spreek uit ervaring. :wink:

Wat zijn de gevolgen van deze chip :?: :?: :?: :

1) Iets rustigere stationaire loop :)
2) Reageert iets feller op gasgeven :D
3) Gaat iets rapper door de versnellingen :lol:
5) 500 rpm meer voordat de toerenbegrenzer ingrijpt :P

Volgens de vermogensbank + 5 PK... :shock:

Volgens de garage is dat tevens het maximaal haalbare. :?

Al met al teleurstellende waardes (vond ik), maar het rijdt wel fijner dan de standaard chip. Ik zou er alleen nooit € 695,00 voor betalen (wat het normaliter zou moeten kosten), want dat is het echt niet waard. Ik kon deze chip voor € 50,00 overnemen (komt uit een schadeauto) en hij is er bij mij nu 3 weken geleden ingezet. De afspraak was dat ze 'm er ook weer uithalen (gratis) als hij niet zou bevallen en de originele chip weer terug zouden plaatsen. Dát doe ik niet (dit chippie blijft), maar -nogmaals- als je er de volle mep voor zou moeten betalen, is ie dat echt niet waard!

04 maart 2005 20:02

SPEEDY944 schreef::
5) 500 rpm meer voordat de toerenbegrenzer ingrijpt :P



Dat zou ik eruit halen, want als er 1 ding slecht is voor je blok, dan is het ineens na vele jaren trouwe dienst, ff meer toertjes voor zijn kiezen.

04 maart 2005 20:30

Je hoeft 'm natuurlijk ook niet (steeds) die 500 toeren meer voor z'n kiezen te geven :wink: . Dat bepaal je zelf met je rechter voet, nietwaar?

En bovendien: mocht de motor als gevolg daarvan z'n geest geven -je weet immers maar nooit- kost een ander blok (gebruikt maar met goede compressie etcetera) voor een 944 N/A zo'n € 1.000 - € 1.500 en daar is nog overheen te komen.

Da's ook de reden waarom ik een 944 heb gekocht: heel veel reserve-onderdelen beschikbaar tegen relatief lage prijzen en als ie aan flenters gereden wordt, is er geen man overboord: gewoon een nieuwe kopen...

Voor € 4.000 - € 5.000 koop je immers een hele fraaie 944 (N/A)...

04 maart 2005 20:55

Marcel schreef:Ja wist je dat niet, anderen zoals Dirk en Humfrey (RSR) gaan helemaal naar Duitsland, geven zo'n 2000 euro uit, de halve motor moet dan gemodificeerd, getuned en afgesteld worden en hebben dan nog maar zo'n 15 peekaatjes......

Ben je dan even achterlijk dat je er niet even zo'n chippie in knalt voor een paar euro en klaar is kees.... :?

Wat dacht je nou zelf...


En toch kan het bij de auto van Usual. :shock:
In tegenstelling bij de auto van RSR of Dirkie :(

De Turbo druk wordt bij een 951 geregeld door een aparte computer, de KLR computer.
Door hier iets in te wijzigen kun je net zoveel vermogen eruit halen als mechanisch mogelijk is.
Wel in combinatie met een wijziging in de DME computer.

Natuurlijk zijn de grootte van de turbolader en de in te spuiten hoeveelheid benzine ( oa. max. capaciteit van de injectoren ) nu hele belangrijke factoren voor de te behalen hoeveelheid vermogen.

04 maart 2005 21:56

Erwin schreef:En toch kan het bij de auto van Usual. :shock:
Door hier iets in te wijzigen kun je net zoveel vermogen eruit halen als mechanisch mogelijk is. Wel in combinatie met een wijziging in de DME computer.

Ok, dan is het dus in theorie mogelijk, neem ik aan!
Als ik namelijk lees "zoveel vermogen als mechanisch mogelijk", dan vraag ik mij namelijk wel af wat dat doet met de houdbaarheid van de motor of zie ik dat verkeerd? :roll:

05 maart 2005 16:56

ik ga wel op de rollenbank als de chips er in zitten

persoonlijk denk ik niet dat het heel veel gaat uitmaken qua levensduur, ik denk dat onderhoud en hoe je met je motor omgaat vele malen belangrijker is

12 maart 2005 18:06

sorry jongens maar ik pas voor deze vorm van mishandeling.
Ik hou het met chips voor de tv zout of paprika maakt niet uit.
Ik heb enkele jaren aan autosport gedaan en weet wat het kost om een paar echte pk's te winnen.
Op de turbo's na denk ik niet dat er grote verschillen te halen zijn uit een chip.
Je krijgt wel een beter koppel en soms een minder verbruik maar dan zal je ook wel begrijpen dat dit niet kan gekoppeld gaan een een pk winst.
Je kunt aan een motor meer slecht doen dan goed en als ik zie dat ze in winkels chips verkopen die in massa produktie gemaakt worden dan stel ik mij vragen.
Als je het wilt laten doen zet je auto dan op een bank laat hem uitmeten en in funktie daarvan laat je een chip maken.
Plaats een reactie