Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

964 Sport/Rennkatalysator

25 feb 2012 19:38

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de Sport/Rennkatalysator van Cartronic in Duitsland? Eenvoudig te monteren? Voldoet deze Cat aan de APK eisen? levert het inderdaad meer vermogen op?

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of met dit bedrijf.

groet,
Gert-Jan

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

25 feb 2012 20:17

Ik heb geen ervaring met die sportkat, maar jouw 964 hoeft alleen optisch een kat te hebben voor Apk.
Dus het mag ook een kat vervanger zijn, of een lege kat.

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

26 feb 2012 0:51

vanaf welke datum is een KAT verplicht?

Bij een 3.2 maakt het uit of er wel of geen KAT onderzit, qua vermogen en koppel, ik meen 231pk tegen 217. Werden affabriek verschillend geleverd

Is dat bij een 964 ook zo? Dacht dat die affabriek altijd 250pk hadden en altijd met KAT?

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

26 feb 2012 8:51

porsche964 schreef:vanaf welke datum is een KAT verplicht?


BJ voor 31 dec 1992: geen kat. verplicht (ook als het wel op kenteken is het dan ook niet verplicht.)

vanaf 1 jan 1993: kat. verplicht indien vermelding op kenteken

vanaf 1 jan 1995: altijd verplicht

:salut:

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

26 feb 2012 22:37

ok, volgens de datum is hij dus niet cat verplicht :cheers:

nu de vraag, wat is beter, een bypass voor de Cat/Dummy, Race Cat met 100 cellen of Race Cat met 200 cellen. Wi heeft het antwoord?

groet,
:drive:

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 0:08

Je bedoelt waarschijnlijk: wat levert het meeste vermogen op :D

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 0:36

Ik ga voor de kat vervanger (bypass).

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 17:29

Heeft iemand enig idee wat het oplevert aan vermogen om een CAT vervanger te installeren?

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 18:10

Is niemand bang dat de midden- en of de einddemper defect raakt (lassen die scheuren)? Het lijkt mij dat deze nl meer druk krijgen te verwerken.

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 18:41

... hetzelfde zou je dan hebben bij het plaatsen van een cup-pipe :arrow: geloof dan ook niet dat het kwaad kan.

De toename van PK's is MI te verwaarlozen - en als je exact wilt weten hoeveel er dat zouden zijn :arrow: even voor- en na- montage op de rollenbank :wink:

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 18:47

Targa 1977 schreef:Heeft iemand enig idee wat het oplevert aan vermogen om een CAT vervanger te installeren?


in de folder heel wat ik denk op de test bank niet veel,
zou het wel doen als de kat toch vervangen moet worden.

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 18:48

Targa 1977 schreef:Heeft iemand enig idee wat het oplevert aan vermogen om een CAT vervanger te installeren?


Sommige sites beweren zo'n 8 -13 pk als je dat mag geloven. En als dat is merk je dat niet of nauwelijks. Ik zou het voor de sound doen.

Overigens staat de katvervanger met nieuwe lamdasonde bovenaan op mijn verlanglijsje :drive:

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 19:11

dat is vreemd,de mijne was vorigjaar met legekat voor de apk.
de waardes voor de apk waren tehoog en kwam zo niet door de apk.
ze hebben het toen nog eens nagekeken en als er een lambdasonde in zat moest deze ook voldoen aan de uitstoot.
ze hebben toen de lambdasonde er uit gehaald en een stop in gedaan voor de apk.
heb nu een mooie nieuwe kat liggen 200 cellen van dansk.
deze moet ik nog steeds plaatsen.
ik heb er voor gekozen omdat ik vond dat het toerental meer schommelde als met de originelle kat er onder.
ik heb dus nog een lege kat tekoop binnen kort.
het is een originelle leeg gehaalde kat.

gr anton964

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 19:20

... dat verhaal over de zichtbaarheid van de lambda-sonde heb ik ookal eerder vernomen - en daar zou dus best een goede kern van waarheid in zitten.

Of je met de 200 cellen kat dan wel (qua waarden) door de APK komt, durf ik niet te zeggen ...

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 19:33

Zou je die waardes tijdens de co meting niet kunnen veranderen dmv afstellen?

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 19:55

ja er zit ergens een schroefje waar ze wat mee kunne afstellen,maar vraag me niet hoe het werkt.
ze hebben mij beloofd dat hij met de 200 cellen zonder problemen door de apk komt.
dat heeft er ook aan bij gedagen dat ik hem heb gekocht,want goegkoop zijn ze niet.

gr anton964

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

27 feb 2012 21:01

Franz schreef:Zou je die waardes tijdens de co meting niet kunnen veranderen dmv afstellen?



Als je het alleen over het CO gehalte hebt :arrow: Ja :) .. evt. door wat valse lucht aan te laten zuigen :twisted:

.. als je het over een 4-gas meting hebt (vandaar de benodigde goed werkende katalisator) :arrow: Nee :|

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

28 feb 2012 0:15

Ik heb het inderdaad alleen over een co meting. Ik overweeg zelf misschien ook een katvervanger en de mijne is van 1992 dus heb alleen te maken met een co meting.

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

28 feb 2012 0:40

200 cellen : http://www.cartronic-motorsport.de/pors ... hp#cuprohr
100 cellen :http://www.ap-car-design.de/

beide met TUV keuring in duitsland. Nu is mijn ervaring dat als de TUV het goedkeurd dat ook door de RDW/APK komt. Zou dus moeten lukken. Interessant is nu de optie van Renntech die zeggen dat de bypass ook werkt. Die van mij is van 1991 en dat zou dus moeten werken. Klein puntje, ik heb een import uit Japan met een CAT waarschuwingslampje dat in europa niet voorkomt. Geen idee wat het aangeeft maar het zou met een te hoge temperatuur te maken moeten hebben. Maar ja, als het vriest brandt ie ook. Ik weet dus niet of er nog andere aansluitigen van deze CAT anders zijn dan die in Europa. Indien iemand dat weet houd ik me aanbevolen

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

28 feb 2012 2:46

dan heb je deze nodig
Afbeelding


:bang: 900 dollar :bang: :pale: :scratch: :scratch: :scratch:

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

28 feb 2012 10:16

Met een katvervanger merk je vaak alleen dat de motor iets beter ''aan het gas hangt''.
Helemaal als je direct ook een nieuwe lambda sonde (o2 sensor) plaatst. Hier kun je ook vaak niet onderuit aangezien de oude die in de originele kat is geplaatst vaak zo vast zit geroest, dat je het schroefdraad van de sensor kapot maakt als je hem demonteerd.
Verder is de vermogens toename te verwaarlozen.

Een '92er 964 word alleen op co gekeurd en een '93er moet een 4 gas meting ondergaan, meestal zal een 964 van het laatste type met een lege kat (of katvervanger) ook worden afgekeurd.
Hier heb je dan inderdaad een originele of een 200 cellen katalysator voor nodig.

Het uitlaat systeem heeft niets te leiden van het weglaten van de katalysator.
Het systeem blijft zelfs koeler, omdat de katalysator een weerstand is, kijk maar eens hoeveel hitteschilden eromheen zitten.
MyFirst964 schreef:Is niemand bang dat de midden- en of de einddemper defect raakt (lassen die scheuren)? Het lijkt mij dat deze nl meer druk krijgen te verwerken.

Je kunt deze gedachte ook omkeren. :mrgreen:
Als er minder druk op de kachelpotten staat worden deze minder warm en gaan langer mee.
Een originele nieuwe kachelpot kost bij Porsche Euro 3008,- en je hebt er 2 nodig :shock:
Nieuwe originele tussendemper en einddemper kosten samen bij Porsche Euro 2688,-

Gelukkig zijn er ook kwalitatief zeer hoog staande aftermarket uitlaat delen te leveren. :cheers:

Re: 964 Sport/Rennkatalysator

29 feb 2012 13:50

964's zijn erg gevoelig voor uitlaattuning, hiermee zijn dan ook bovengemiddelde resultaten te behalen.

Op Rennlist hebben verschillende members 10 PK+ aan de wielen gemeten na het plaatsen van een katvervanger. Fabspeed heeft zelfs een dyno sheet van 16PK @ wheels maar dit lijkt me een beetje overdreven, ook aangezien ze het in de beschrijving over 12 krukas PK's hebben. FVD spreekt over 15PK.

http://www.fabspeed.com/dyno43.html

Dat een simpel recht stukje pijp als katvervanger niet duur hoeft te zijn kun je vinden op ebay.co.uk.......voor 75Pond ben je de man. Let wel dat een kat ook werkt als een demper, een rechte pijp gaat dus meer herrie maken....
Plaats een reactie