Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

27 feb 2012 17:52

wat zijn de nominale en de maximale aslasten van een
911 uit 1975 met 2.7 motor ?

Wat weegt een 3.2 carrera motor tov een 2.7 motor ?

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

27 feb 2012 18:09

JAA ... ik dacht al waar blijft hij nou ... (sorry hoor)

Volgende had ik je al een keer toegestuurd - Officiele Werksfreigaben van Porsche zelf:
Fahrzeuge die mit dem 3,2l Carrera Motor ausgerüstet werden sollen, dürfen nicht vor dem Modelljahr '76 produziert worden sein.

(voor auto's vanaf 1976):
Folgende Teile müssen auf den technischen Stand des 911 Carrera 3,2 umgebaut werden:
Bremsanlage: Bremskraftverstärker, Hauptbremszylinder, Bremskraftregler, Bremssättel, Bremsbeläge und Bremsscheiben.
Fahrwerk: Stoßdämpfer, Stabilisatoren, Schräglenker und Gelenkwellen. Bereifung: Mindestens 185/70 R 15 bzw. 195/65 R 15 auf 6J x 15 vorn und 215/60 R 15 auf 7J x 15 hinten mit Carrera Kotflügelverbreiterungen.
Getriebe: Übersetzung und Ölkühlung.
Motor: Lamellenölkühler einschließlich vorderem Stoßfänger mit Aussparung zur besseren Anströmung des Ölkühlers.

Bel anders de verkoper eens misschien weet die meer :-)

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

27 feb 2012 18:33

lindemans schreef:.. hinten mit Carrera Kotflügelverbreiterungen.


Naast sleutelen wordt dat dus ook nog 'n beetje lassen, slijpen, plamuren, schuren en spuiten :popcorn:

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

27 feb 2012 18:38

Kap gewoon met dat ding.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

27 feb 2012 18:46

laat me niet zo maar uit het veld slaan.... :go:
eisen van mittelmotor zijn niet de criteria voor de RDW...is heel wat anders.
als je beschaafd met deze auto rijdt hoef je echt niet alle te wijzigen wat net werd opgesomt, misschien wel voor een type goedkeuring, maar daar ga ik niet voor......heb zelf diverse auto getuned met 30-50% meer vermogen, remmen zijn wel belangrijk..dat geef ik toe..hier zitten servo remmen op.
Dit zijn eisen van de RDW, omdat het gewicht wijzigt zullen ze ook gewicht op de achteras meten en dit mag maximale belasting niet overschrijden...hoeveel weegt zo;n blok nou meer ? ca 70 KG

U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van een motorblok.

Bij een invoer vanuit een Europese lidstaat nemen wij de gegevens van een kentekenbewijs 1 op 1 over. Komt het kentekenbewijs niet overeen door onderandere een motorwijziging, dan moeten wij deze wijziging beoordelen aan de hand van de onderstaande tekst.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:
• het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
• het wijzigen van het aantal cilinders;
• het wijzigen van de cilinderinhoud;
• het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
Uw voertuig moet na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie. Deze kunt u vinden op de volgende website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798

Legale herkomst:
Bij de keuring moet de legale herkomst van het motorblok worden aangetoond. Dit is mogelijk door middel van een orgineel kentekenbewijs van de donorauto of een factuur.

Kosten:
De kosten kunnen variëren van € 26,00 tot € 80,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.

Conclusie:
Het is belangrijk dat wij de legale herkomst van het motorblok kunnen bepalen, dit is eventueel mogelijk met de juiste verklaringen. Deze worden beoordeeld en eventueel accoord bevonden door medewerkers van de RDW op een RDW-keuringsstation.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

27 feb 2012 18:52

Klik er zijn er zoveel met een andere motor.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 0:26

Avanti kan niet lezen.
Werksfreigaben van Porsche hebben te maken met typegoedkeuringsrichtlijnen van de fabrikant.
Dat zijn dus geen eigen richtlijnen van Mittelmotor, het is relevante fabrieks info op de siite van Mittelmotor.
Van een 3.2 ipv een 2.7 achterin zal hij echt niet door zn hoeven zakken.

Als je rustig rijdt kom je inderdaad niet in problemen met je wegligging kwa onderstel en remmen.
Issue is dat je verzekeraar daar een hele andere visie op kan hebben als je een keer een flinke schade veroorzaakt.
Je geeft zelf al aan dat je "voldoen aan de typegoedkeuring" niet nodig vindt.
Een achterneef van mij heeft dit enkele tonnen gekost na een dodelijk ongeval.
Hij heeft het gezin van de man die hij doodreed jaren lang moeten onderhouden.

Geen idee wat je nou eigenlijk nog verwacht hier.
Ik piss wel op hoor. Ga halen en lekker rijden met dat ding. Of niet.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 10:32

net even gebeld met de verzekering, zijn meer exoten verzekerd, de auto wordt gewoon op het kenteken wat door de RDW is afgegeven verzekerd, dus geen probleem....ik hou wel van uitdagingen en blijft ook een prachtige auto, zwart met veel chroom.

nu alleen de aslasten checken , maar als niemand wil helpen dan zoek ik het zelf wel uit... :mrgreen:

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 10:44

Avanti schreef: de auto wordt gewoon op het kenteken wat door de RDW is afgegeven verzekerd, dus geen probleem....


Zoals ik al eerder schreef: (geen slapende honden wakker maken en) gewoon (laten) keuren .... maar hou er wel mee dat verzekeraars een apart soort volk zijn.

Avanti schreef: nu alleen de aslasten checken , maar als niemand wil helpen dan zoek ik het zelf wel uit...


Er vanuitgaande dat er een marge is qua belading van de 911, heb je daar met die "kleine" verandering geen probleem mee ... laat het eens (zoals je zelf aan geeft) 70 Kg zijn :arrow: 2 kids op de achterzitjes of een paar zware tassen en je zit er ook aan ..


Daarnaast zou ik hoedanook het door Lindemans geplaatste lijstje eens goed onder de loep nemen :popcorn:

- My 2 ct -

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 11:28

Avanti schreef:nu alleen de aslasten checken , maar als niemand wil helpen dan zoek ik het zelf wel uit... :mrgreen:

Dat wel alleen jij luistert niet.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 14:29

Nou vooruit dan, meet een beetje googlen.
Verschil is beperkt tot ca 20 kg of zo.

Dat is te verwaarlozen als je nagaat dat alleen bv al een optional airco meer dan dat zal wegen. Ook de targa / cabrio is ca 50 kg zwaarder dan een coupe, zonder dat daarvoor delen van de ophanging op worden aangepast.

Here are the weights of various 911 engines w/ source
kg -- lbs-- models-- Source
182 400 2.4L E, S, RS 1972-73 Tech. Spec. book
183 403 2.4L T 1972-73 Tech. Spec. book
200 440 2.7L 1975-1977 Aichle - 911 Engines
190 419 78-83 930/09,19,10 78-81 78-81 & 82-83 Tech Spec. book
200 441 78-83 930/03-08,13-17 78-81 & 82-83 Tech Spec. book
190 462 3.0L 1980-82 Aichle - 911 Engines
219 483 84-87 930/20,26 84-87 Tech Spec. book
220 485 84-87 930/21,25 84-87 Tech Spec. book
219 482 3.2L 1987 - 1988 Aichle - 911 Engines
238 524 964 89-94 M64/01,02 ROW &US 964 Tech Spec. book
226 497 M64/03 RS 964 Tech Spec. book
275 605 M30/69 3.3L 964 Tech Spec. book
276 608 M64/50 3.6L 964 Tech Spec. book
232 510 M64/05-08 993 Tech Spec. book
221 487 M64/20 993RS v-ram w/o ZMS 993 Tech Spec. book
230 507 M64/20 993RS v-ram w/ ZMS 993 Tech Spec. book

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 17:44

Ok..dankjewel voor de info , er zit idd maar iets van 20 kg tussen.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 22:17

Nu moet ik toch even ingrijpen :mrgreen: ,

Uit ervaring, en dat heb ik een klein beetje..........RDW gekeurd of niet, als je met een omgebouwde auto een ongeluk veroorzaakt waar letsel of nog erger mee wordt veroorzaakt, dan zal iedere verzekeraar het onderste uit de kan halen om niet te hoeven uitkeren. Zo ook dat mooie object waar jij het al een paar draadjes over hebt.

Iedere aanleiding die niet geheel in de haak is zal voldoende zijn om je aan de hoogste boom...je weet wel.

Ik lees jouw draadjes met grote verbazing en belangstelling, ik ga ervan uit dat je ook dit niet wilt horen en verder gaat met de uitdaging, en ja, er zijn genoeg verzekeraars, zo niet bijna allemaal die jouw aankomende Porsche zullen verzekeren......

Eigenwijs is ook wijs zullen we maar zeggen. :popcorn:
Laatst bijgewerkt door Jos Targa op 28 feb 2012 23:22, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 23:04

JOS ! Dank je. Hier zijn we het dus wel over eens.
Als eerder gemeld: ik ken zo'n casus van heel nabij.
In Haarlem 2 jaar geleden soortgelijke uitspraak bij de rechter,
Een pa draait op voor EUR 35.000 ziekenhuiskosten, nadat zoon met
een opgevoerde brommer dit slachtoffer had aangereden. No mercy.

Je wordt niet gewijgerd door je verzekeraar, ze keren alleen niet uit als je pech hebt :-)

Maar ja ik hou hier over op.. .

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 23:21

:thumleft:

We hoeven het gelukkig ook niet overal mee eens te zijn. Daarvoor is een discussie, als we het altijd eens waren is een discussie zinloos, en wordt dit wel een heel saai forum :mrgreen:

Maar zonder gekheid, dit zijn serieuze zaken, en daar wordt mijn inziens maar wat te vaak heel makkelijk over gesproken.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

28 feb 2012 23:31

Het is geen opgevoerde brommer, dat is wettelijk verboden. Er rijden er zat rond met een ander blok. En hoe zit dat met chiptuning?

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

29 feb 2012 2:01

Even geheel los van persoonlijke mening:

Citaat van RDW:
Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden. Het gaat om de volgende wijzigingen:
- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;
- het wijzigen van het aantal cilinders;
- het wijzigen van de cilinderinhoud;
- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;
- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).


Voor Avanti zijn duidelijk item 1 en 3 van toepassing; ander motortype en cilinderinhoud. Bij alleen chiptuning is item 4 relevant. De RDW beoordeelt een ander type motor dus anders dan alleen chiptuning. Max. 20% meer vermogen door chiptuning mag dus zonder aanpassing van papieren; een ander motortype vereist zowiezo aanpassing van de papieren.

Citaat van bv Polisvoorwaarden Unive:
Artikel 2 Wanneer is schade niet verzekerd?
Schade is niet verzekerd als:
- uw auto niet aan de wet voldoet
- ....


Als de andere motor niet in de RDW papieren is vermeld, dan kloppen de papieren dus niet terwijl dat wettelijk wel moet. Daarmee kan Unive stellen dat de auto niet voldoet aan de wet en op grond daarvan WA dekking uitsluiten.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

29 feb 2012 8:13

bully schreef: Er rijden er zat rond met een ander blok.


Motor- code, type en nummer zijn verschillende zaken :idea:

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

29 feb 2012 14:02

Bedoelde een 2.7 met een 3.2 blok of rob met 964 met 993 blok of een 3.4 met een 3.6 blok. Zijn die dan ook verplicht om om te keuren? In het geval van avanti snap ik dan niet dat die belg er daar met de jaarlijkse keuring geen last van heeft gehad. Die had het dan daar moeten melden.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

29 feb 2012 14:28

Ik weet niet precies hoe het in België zit, maar hier wordt bij een APK echt niet gelet op of het motor nummer wel correspondeert met het chassis.

K-jettronic of L-jettronic, magnesium of aluminium carter, wel of geen oliekoeler, als de auto bij een universeel garage gekeurd wordt zien ze het verschil toch niet over het algemeen.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

15 maart 2012 0:44

En avanti, wat is het geworden. Je kan na zoveel vragen ook eens komen met een antwoord :wink:

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

15 maart 2012 6:35

Wat bezielt mensen toch om delen van Porsche samen te voegen tot weer een Porsche. Moeilijk doen als het makkelijk kan. Koop dan gewoon een 3.2. Uiteindelijk blijft het rommelen met al dat geknutsel onder het mom van "ik hou van uitdagingen". :mrgreen:

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

15 maart 2012 11:41

Ik heb bij het zoeken naar mijn 911 (in 1999) destijds ook bijna een naar 964 omgebouwde 3.2 gekocht. Ben me later pas gaan realiseren dat zo'n ombouw aan 2 kanten geld kost: de onderdelen voor de ombouw zijn kostbaar + de originele 3.2 verliest in waarde.

Ben ook el benieuwd hoe Avanti staat met de formaliteiten / import.

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

20 maart 2012 17:25

ondertussen de knoop doorgehakt, auto gekocht en ondertussen al ingevoerd....ik wacht nu nog op de post (kenteken papieren).
iemand interesse in paar foto'tjes ?? :mrgreen:
Hoe kan ik deze uploaden ?? of kan ik alleen een link plaatsen ??

Re: maximale aslasten van een 911 uit 1975 (2.7 liter)

20 maart 2012 17:27

foto plaatsen.........succes :wink:
Plaats een reactie