Dit is geen makkelijke materie, ten eerste ik ben zelf niet iemand die ervaring heeft met deze spullen.
Hydrodynamica, of fluida in samenspraak met thermodynamica en trillingen zijn de theorie.
De wet van Bernouillie is enkel voor ideale fluida(vloeistoffen en gassen). Gassen zijn dit zelden dus zeker in deze situatie, ze staan namelijk onder druk en hebben een zekere viscositeit. De grote van diameter van buizen en de lengte zijn een factor waardoor er toch enkele veranderingen in de gas-stroom kunnen plaats vinden. Een grotere diameter hebben de gassen aan de wand wel enige wrijving maar vergoot de snelheid van de gassen die niet aan de buitenkant zijn. Dus hoe groter de diameter hoe meer debiet uitlaat-gassen hier kan weggeraken.
Wat heel logisch klinkt, is wel het tegengestelde van de wet van Bernoulli
, maar indien we een doorsnede nemen van een uitlaat-buis met gas in, zouden we een snelheidsverschil van het gas zien tussen het midden en de wand. Het snelheidsverloop neemt de vorm van een parabool aan, omdat het gas onder druk staat en er minder wrijving met de wand is dit wel aannemelijk.
Het samenlopen van gassen is over het algemeen niet doenbaar zonder punten te hebben waar de gas snelheid nul is. Op de plaats waar het gas frontaal botst is de snelheid van dat gas plotseling 0. De wrijving van het stilstaande gas - en het andere gas en de energie die verloren gaat met de botsing gas - wand kan men aanzien als verlies van snelheid.
Op deze plaatsen kan men niet meer spreken van een laminaire stroming maar spreekt men van turbulente stroming, die de zaak nog wat moeilijker maken.
Het voordeel dat uit een uitlaat-systeem gehaald kan worden, is mijn inziens het versnellen van de gas-stroom een constantere gas-stroom.
Het tegenhouden van gassen, is niet altijd een negatieve invloed het kan namelijk zorgen voor een betere cilindervulling die daardoor een mooier koppelverloop dat tevens aan kleiner toerental kan aangrijpen. Deze 2 stellingen laten duidelijk merken dat er een zeker compromis moet gesloten worden tussen een kleine diameter, die voor meer tegendruk zorgt, of een grotere diameter die voor een snellere uitvoer van de gassen kan zorgen bij de hogere toerentallen.
De trillingen spelen ook een grote rol omdat het uitlaatgassen zijn die met een zekere snelheid tegen uitlaatbochten botsen waardoor deze gassen nog tegen een andere wand botsen. Het gedurend botsen levert niet zo'n efficiente afvoer van uitlaatgassen, dus hier kan inderdaad veel winst behaald worden.
Wat voor de uitlaat geld geld ook voor de inlaat, hier is ook een gas-stroom die zo efficient mogelijk in de cilinders moet geraken. Liefst door één botsing en dan recht in de cilinders.
Over die X-cross ken ik echter het systeem niet goed genoeg.
Is elke kruktap 120° van elkaar verschoven en is bijgevolg elke compressie-slag 60° verschoven? Het zou logisch zijn? (indien ik onderstel dat er maar 3 kruktappen zijn)
Is de ontstekings-volgorde 1-4-5-2-3-6?
enz. moeilijke materie omdat er o.a. in een uitlaatsysteem op verschillende plaatsen verschillende drukken heersen.
Testen geeft uitsluitsel en een veel duidelijker beeld. Let op met het gevoel een plotse hoop koppel geeft een woow-gevoel maar een lineaire opbouw van koppel waarbij men minder voelt heeft meer bruikbaar vermogen. Ook het winnen van topvermogen is leuk, maar een vermogenwinst over de gehele lijn en maar 4KW topvermogen winnen is interessanter dan enkel 7KW te winnen bij de hogere toeren.
Dus vraag je eerst af wat je doel is, mooier geluid, meer vermogen over de gehele lijn, enkel wat meer wow-gevoel, de straffe verhalen in het café inzake de straffe vermogenstoename, scherpere circuittijden, minder trillingen, enz.
succes, post in ieder geval je bevindingen moest je één van deze systemen plaatsen.