Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

M96.05 motor in 2004 997; vraag

16 maart 2012 23:17

Hallo allemaal, mijn naam is Chris (net even mij voorgesteld bij 'effe voorstellen). Ik heb een concrete vraag. Op zoek naar mijn eerste Porsche ben ik wat gaan rond lezen op het internet om tot een keuze te komen en lees, veel, heel veel over motorproblemen (oa IMS) bij motortype M96. Ik heb mijn oog laten vallen op een 997 (2004) met een nieuwe motor M96.05 (2007). Er gaan eindeloze berichten over dit motortype en de problemen. Uitval/plofmotor, wel 20% van de productie enz.
Ik lees zoiets graag als: 80% doet het dus wel, rijdt vrolijk rond komt makkelijk tot 150.000 km, geniet er enorm van, wat een fijne auto etc.
Mag ik eens wat positieve berichten ontvangen om type 997 M96.05? Zou ik zeer op prijs stellen, het kan toch niet alleen maar ellende zijn (ik wil hem eigenlijk niet laten staan)?

Re: M96.05

16 maart 2012 23:22

Als je motor productiedatum 2007 heeft dan zijn de problemen mbt ims in principe opgelost.

Het is uiteraard niet uitgesloten dat er dan ooit nog iets voorvalt maar dat geldt voor alle performance autos.

Als deal goed is in de zin van dat de prijstelling 2004 georienteerd is met een motor uit 2007 dan zit je wel goed.

Re: M96.05

16 maart 2012 23:34

Het motornummer betreft 69502397. Als ik alles goed begrepen heb is het derde cijfer het bouwjaar 2005 dus.
Het onderdeelnummer (de hele motor in dit geval) is: 996100997CX en is terug te vinden in de officiële catalogus.

Maar....mijn vraag gaat dus over positieve zaken. Klopt het dat 80% heerlijk rondrijdt zonder problemen?

Re: M96.05

16 maart 2012 23:37

niemand kent de cijfers maar alle m96 hebben een bad rep. m97 zou alles opgelost hebben.

Re: M96.05

16 maart 2012 23:48

Kijk, weer een negatief bericht dus..."bad rep".............

Re: M96.05

17 maart 2012 7:24

Vanuit de overlevering komen de problemen bij minder dan 5% voor. 95% heeft dus andere problemen... :twisted: geintje, die hebben dat probleem dus niet. Tiptronics sowiezo minder. Verder is het eenzeer gave sportwagen waar je elke dag van kan genieten. Heb zelf een aantal 964's gehad, het model dat ook wel bekend staat als de olieboot. Nooit problemen mee gehad en erg veel plezier mee gehad.

Toen jij voor het eerst met meisjes uitging, heb je je toen ook laten afschrikken omdat er een kans was dat het een omgebouwde thaise jongen zou kunnen zijn?

Go for it!

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

17 maart 2012 9:52

Da's leuk, ik kende een percentage van 80% maar ook dat kwam van een forum waar iedereen elkaar schrik aanpraat! 95% van de auto's kent geen problemen en met Tiptronic nog minder....en laat ik nou net een tiptronic op het oog hebben. WAT EEN FIJN BEGIN VAN DE DAG!

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

17 maart 2012 11:37

leuk. maar hoe zit het nou met die omgebouwde thaise jongens? :mrgreen:

Re: M96.05

17 maart 2012 14:41

horn schreef:Vanuit de overlevering komen de problemen bij minder dan 5% voor. 95% heeft dus andere problemen...
Toen jij voor het eerst met meisjes uitging, heb je je toen ook laten afschrikken omdat er een kans was dat het een omgebouwde thaise jongen zou kunnen zijn?

Als die kans ook 1:20 zou zijn geweest wel, ja... :o

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

17 maart 2012 15:03

Heb een 997 van 2006 en bij motortype staat M9701.
Heeft de 997 van de eerste generatie dan 2 verschillende motortypes?
Weet hier iemand iets van?

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

17 maart 2012 15:15

Ja, voor zover ik het heb kunnen achterhalen is Porsche in 2006 overgestapt op de M97. In dit geval is de motor denk ik vroegtijdig toe aan een revisie en hebben ze er in 2007 een nieuwe ingezet. Maar kennelijk wel uit een krat wat er nog stond nl. M96.05 (zoals er origineel ook al inzat). Hierboven ergen staan de nummers waaruit je het bouwjaar van de motor kunt opmaken. 695 waarbij de 5 dan staat voor 2005.
Dus 2004, 2005 en misschien een stukje 2006 M96, daarna M97 en rond 2008 of 2009 weer iets nieuws.
Mij gaat het dus voornamelijk om de positieve verhalen van die 95% die in een 997 met M96(.05) rondrijden.
En nee, ik heb me niet laten afschrikken, bang voor Thaise jongens, maar die eerste vriendin koste me dan ook niet dit fortuin (de huidige overigens wel, maar da's weer een ander verhaal)

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

17 maart 2012 16:38

Volgens franse porscheblad 'flat 6' moet je je geen zorgen meer maken zelfs niet bij de eerste 996 3.4 modellen. Maximaal 5 procent had last met motorproblemen en zouden nu ongeveer allemaal opgelost zijn. Auto's die nog geen problemen hadden zouden hun deugdelijkheid reeds bewezen hebben.

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

17 maart 2012 21:36

Kijk, daar heb ik wat aan en word ik vrolijk van, dank!

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

18 maart 2012 10:53

Chrissy, ik wil je nu niet van de wijs brengen maar zelf heb ik een 997 van 04/2004 met een M97 motor. Deze info staat in het onderhoudsboekje op pag 4 op de optiesticker en het gelijkvormigheidsattest. Deze motor is echter stuk gegaan bij 112000 km en werd in 2008 vervangen.

Mvg,

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

18 maart 2012 11:24

Hij is gelijk weer depressief, je wordt bedankt :mrgreen:

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

18 maart 2012 12:31

Zicht_op_oneindig schreef:Chrissy, ik wil je nu niet van de wijs brengen maar zelf heb ik een 997 van 04/2004 met een M97 motor. Deze info staat in het onderhoudsboekje op pag 4 op de optiesticker en het gelijkvormigheidsattest. Deze motor is echter stuk gegaan bij 112000 km en werd in 2008 vervangen.

Mvg,


Porsche heeft met model jaar 06 een belangrijke wijziging doorgevoerd bij alle M97 motoren die het tussenas probleem moest adresseren. Met ingang van dat jaar is het tussenaslager veel zwaarder uitgevoerd. Daarnaast moet je je realiseren dat Porsche met ingang van de 996/997 modellen een motor vervang policy hanteert. Waar vroeger nog wel eens motoren werden gerepareerd (bijvoorbeeld kapotte nokkenas oid) gaat Porsche nu direct over tot vervanging van de hele motor. Het is dus altijd van belang om te achterhalen waarom een motor vervangen is.

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

18 maart 2012 17:02

Dank voor de toelichtingen en iid, na drie berichtjes al weer depressief! Ik weet nagenoeg alles van de auto (zie hierboven, zelf het motornummer van de vervangen motor alsook bijvoorbeeld het VIN Nummer). Er wordt nog navraag gedaan waarom de motor vervangen is maar de auto komt met Porsche Approved voor een jaar dus wat dat betreft maak ik me weinig zorgen.posting.php?mode=reply&f=3&t=34475#

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 0:49

Niet depressief worden man!

Hier heel wat meer info over de IMS en wat er moet gebeuren en hoe men kan controleren of het al dan niet verandert is:

http://www.lnengineering.com/ims.html

Mvg,

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 9:35

Dank daavoor! Had ik ook gevonden, oplossingen zijn er wel maar ik blijf me verbazen dat er zo weinig positiefs te vinden is ondanks het feit dat misschien maar 5% van de wereldwijde productie problemen heeft gekend. En zitten die nu juist allemaal online?? Er gaat hier ook een filmpje rond van een nette heer die inmiddels al 1 jaar in zijn 911 rondrijdt zonder problemen, km-stand 250k of zoiets en inmiddels 130.000 euro aan die auto heeft uitgegeven. Nog geen 10 mille per jaar. Afgezet tegen een lease BMW met bijteling van zo'n 500-600 euro is dat natuurlijk een schijntje voor zoveel plezier!

Dus het zou prettig zijn als er iemand op zou staan die mij vertelde: Ik heb een 997 uit 2004/5 met 160k op de teller, geen noemenswaardige problemen, regulier onderhoud, klasse bak etc.

Nogmaals dank!

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 9:48

Het is verder ook geen probleem dat de motoren wel eens in de soep draaien. Zeker niet als je Porsche nog in de garantie valt. Heb je daarentegen net voor 50k een gebruikte zónder garantie gekocht, dan hakt de reparatie van 15k er toch even lekker in. Als dat voor jou geen probleem is: lekker kopen zou ik zeggen.

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 9:55

chrissy schreef: ondanks het feit dat misschien maar 5% van de wereldwijde productie problemen heeft gekend.

vergis je niet. 5% van de wereldwijde productie wil jij niet op de koffie hebben... :idea:

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 12:23

5%. sure :roll:

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 13:23

Tel alleen al het aantal met een motor wissel op het forum.....

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 13:57

chrissy schreef:Dus het zou prettig zijn als er iemand op zou staan die mij vertelde: Ik heb een 997 uit 2004/5 met 160k op de teller, geen noemenswaardige problemen, regulier onderhoud, klasse bak etc.


Ik heb een 996 uit 2006/1 met 110k op de teller. Twee jaar geleden gekocht met 40k op de teller. Geen noemenswaardige problemen, regulier onderhoud, klasse bak :thumleft:

Re: M96.05 motor in 2004 997; vraag

19 maart 2012 14:28

Joost993 schreef:Tel alleen al het aantal met een motor wissel op het forum.....

Al eens gedaan dan? Dan weet jij ook het aantal zonder motorwissel...cijfers zeg ik, cijfers!
Plaats een reactie