Hallo, misschien weet een van jullie wat het kan zijn. Ongeveer 10 sec na afzetten motor een luide tik uit het motorcompartiment. Ik verdenk zelf het vertragingsrelais. Hij start goed l,oopt goed alleen die luide tik. Iemand die dit ooit ook gehad heeft?
Hallo; Misschien kan ik je helpen, Ik heb ook een 930 / 1986. die had ook zo`n tik, bij mijn auto was het een soort van vilt ring, die zit in een luchtklep behuizing, dat heet een " POP-OFF VALVE HOUSING '', het is een luchtklep die overdruk weg laat, als je de luchtkoeler eraf haalt kun je er bij, dan zie je een vierkante dekseltje dat met 4 boutjes vast zit, als je die eraf haalt komt er een nylon zuigertje uit met een lange veer die in dat zuigertje valt, aan de andere kant van de veer zit een nylon bus die in de veer valt, als er nu druk komt in die behuizing, wordt die nylon zuiger terug gedrukt, bij een bepaalde druk wordt het ontlast er schiet die zuiger terug door de veerdruk, de zuiger slaat dan als het ware tegen dat einddekseltje aan en dat geeft die vrij harde tik, die nylon zuiger hoort tegen een vilt-ring te slaan om de klap te dempen, deze viltring is aan slijtage onderhevig en dient vervangen te worden, voor de prijs hoef je het niet telaten, n`paar €. Ik hoop voor je dat dat het is, ik heb het zelf vervangen, het is goed tedoen. Ik hoop ook dat je mijn verhaal kunt volgen, succes. Met vriendelijke groet Ad Coertjens
Bedankt voor je antwoord! Heb hier ook al zitten te denken. Zal ze ook maar gaan vervangen en dan maar kijken of het geluid weg is. (staat een mooi artikel op pelicanparts met foto's http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... alore.html )
Woonplaats: ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Re: harde tik na afzetten porsche 930
02 mei 2012 19:18
Had je toevallig de koppeling in toen het gebeurde? Ik heb het ook een keer gehad dat de hulpveer van de koppeling brak. Helaas zijn die veren niet meer te krijgen.
Ik heb een 3,2 Carrera en heb dit geluid ook al eens gehoord. Klinkt als een harde (alsof je een metalen plaat onder druk doet knikken) klinkende knal Dacht eerst dat het te maken had met de warmte van de motor Hoor het niet altijd overigens.
Laatst bijgewerkt door Raymond911 op 02 mei 2012 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Woonplaats: ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Re: harde tik na afzetten porsche 930
02 mei 2012 19:40
Klopt, Olaf. Heeft een half jaar bij PCR in backorder gestaan! Alhoewel, begin nu toch te twijfelen of het de betreffende veer is. De veer zorgt ervoor dat je koppelingspedaal niet te zwaar gaat.....
Nee geen koppeling in. Zet het kontakt af en stap uit en dan hoor je opeens een hard klikgeluid. Hoor het zoemende geluid nog een paar seconden dus denk dat het relais in ieder geval werkt. Die zuiger lijkt me nu toch wel het meest logische. (die 10 sec. is denk ik te veel). Vind het alleen raar dat het soms pas na een paar seconden klikt.
Marcel B. schreef: Alhoewel, begin nu toch te twijfelen of het de betreffende veer is. De veer zorgt ervoor dat je koppelingspedaal niet te zwaar gaat.....
... van na '78 daarvoor waren de mannen nog van staal en de schepen van hout
Ik denk het niet. Het is eenmalig een harde klik/tik . Geluid is moeilijk te omschrijven, net of er met een hamer tegen de uitlaat wordt geslagen. Heel anders als het karakteristieke tikken van het afkoelen. Zit te denken dat de vertraging eventueel kan komen door stukjes van de kunststof ringen die voor de demping moeten zorgen. Dat de zuiger hierdoor een beetje klemt. Ik verzin ook maar iets om het eventueel te kunnen verklaren
Heb de ringen vervangen en het is opgelost! Zag de laatste tijd ook dat er soms geen turbo druk werd opgebouwd (meer niet als wel). Moest dus wel bijna de zuiger zijn die bleef hangen in de behuizing. Nu geen klik meer en telkens weer turbo druk! . Iedereen bedankt voor het meedenken.