Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
29 apr 2012 21:10
Een kennis (met ook een 964) heeft twijfels over zijn ontsteking. Zal het motormangement (via de lambdasonde) bij ontstekingsproblemen signalen afgeven aan de hand van lampjes op het dash?
29 apr 2012 21:33
Kijk uit hoor, heb het ooit meegemaakt van een kennis dat het riempje brak
Als de ontsteking dan net verkeerd staat branden er gaten in je zuiger
Er zit een dubbele ontsteking op en eentje draait op de motor mee en de andere via een riempje
Goed opletten of deze niet te lang geleden is vervangen of een ruilontsteking is gemonteerd
Heb dit ook bij de 993 laten doen, moet er niet aan denken
29 apr 2012 21:49
Het tandriempje is pas geleden vervangen. Maar idd belangrijk om te checken/vervangen!
03 mei 2012 13:22
En die "kennis" van jou... heeft ook een rode 964 toevallig?
03 mei 2012 16:02
MyFirst964 schreef:Zal het motormangement (via de lambdasonde) bij ontstekingsproblemen signalen afgeven aan de hand van lampjes op het dash?
Nee
03 mei 2012 19:45
@brian951
Nop, een zwarte... en die van mij doet ff niets...
Ben bezig met kleppenstellen, ofwel groot onderhoud, helaas.
04 mei 2012 21:19
molen934 schreef:Kijk uit hoor, heb het ooit meegemaakt van een kennis dat het riempje brak
Als de ontsteking dan net verkeerd staat branden er gaten in je zuiger
Er zit een dubbele ontsteking op en eentje draait op de motor mee en de andere via een riempje
Goed opletten of deze niet te lang geleden is vervangen of een ruilontsteking is gemonteerd
Heb dit ook bij de 993 laten doen, moet er niet aan denken
Welke tandriemje is dit eigenlijk? En waar zit het ergens?
04 mei 2012 21:25
Zoiets
05 mei 2012 1:03
@ Rob 964 Duidelijker kan het niet
05 mei 2012 1:09
Joost993 schreef:Welke tandriemje is dit eigenlijk? En waar zit het ergens?
Om snel te kunnen controleren of de 2de ontsteking door het riempje aangedreven wordt, hoef je niet de ontsteking te demonteren, maar kan je (tijdelijk) de kabel van de 1ste bobine afhalen - en starten - en vervolgens hetzelfde doen met de 2de bobine. Wil de motor bij 1 van deze "probeersels" niet starten, dan heb je maar 1 onsteking
05 mei 2012 8:58
Oké bedankt, wordt dit riempje normaal gesproken nog preventief vervangen bij een grote beurt?
05 mei 2012 10:00
Ach Joost als je het niet zeker weet ff laten vernieuwen
Meest is het een ruilsysteem en zit er vrij rap op.
Maar weet dat de ontsteking bij mijn 993 wat vast zat
Suc 6
05 mei 2012 20:28
Joost993 schreef:Oké bedankt, wordt dit riempje normaal gesproken nog preventief vervangen bij een grote beurt?
Ik meen dat er wel een kilometrage voor staat ...
maar laten controleren of vervangen kan natuurlijk geen kwaad ...
08 mei 2012 21:12
Inderdaad, wordt vervangen na bepaalde aantal kilometrage
en/of na een periode van vier jaar...het hangt er vanaf wat
je het éérste bereikt.
09 mei 2012 17:27
frederico schreef:Inderdaad, wordt vervangen na bepaalde aantal kilometrage
Joost993 schreef:Oké bedankt, wordt dit riempje normaal gesproken nog preventief vervangen bij een grote beurt?
Het riempje wordt bij een 964 zonder modificatie riempje vaak bij 160.000 km en/of ernstige slijtage vervangen.
Bij een 964 die deze mod wel heeft gehad is het zaak om elke grote beurt dit riempje te controleren en bij twijfel vervangen.
Modificatie riempjes kun je herkennen aan het gele vlak wat erop staat.
Bij vervangen van het riempje wordt er inderdaad, zoals Hans al zei, vaak een ruil verdeler gemonteerd, die al op een vrije avond gereviseerd is
In het geval dat mensen de auto 100% origineel willen houden is het vaak ook mogelijk de eigen verdeler te reviseren
.
09 mei 2012 17:52
uit nieuwsgierigheid:
waar bestaat die modificatie uit? (dat het riempje daarna weel vaker vervangen moet worden?)
09 mei 2012 20:34
De modificatie is een slangetje van het onstekingshuis naar een kachelbuis - dezelfde buis waar een slangetje aan zit die naar je achterlichten gaat ...
Op deze manier wordt het UV afgezogen en gaat het riempje minder snel kapot - correct me if I'm wrong -
09 mei 2012 20:42
Klopt, maar ziet er wat hobbyachtig uit
09 mei 2012 20:45
Correcties op Olaf:
UV = licht -> lees ozon = is agressief gas dat door de vonken ontstaat
Ipv zuigen -> lees blazen
At your service
09 mei 2012 20:47
Ozon, dat was het
... of het inderdaad blazen in plaats van zuigen is - daar ben ik nog niet over uit
09 mei 2012 20:51
Ja, Olaf, zover waren we in september 2007 ook al op dit onderwerp...
09 mei 2012 20:54
Zoekfunctie gebruikt
09 mei 2012 22:54
...dat zouden meer mensen moeten doen...
10 mei 2012 12:52
Ik neem aan dat alles wat hierboven staat geldt voor zowel de 964 als de 993? of zit bij de 993 de modificatie er al standaard op? Vervanging van het riempje dus alleen op basis van het aantal km maar niet door porsche voor geschreven maar op basis van ervaring.
10 mei 2012 14:28
Standaard bij 'n 993.
En als je het zeker wilt weten - kijk even links in het motorcompartiment - zitten 2 witte/half transparante slangetjes aan de kachelbuis - 1 gaat naar de ontsteking en de ander naar de achterlichten ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.