Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

10 jun 2012 16:29

Hallo allemaal,
Ik heb een 911.3.0 Sc targa uit 1978 deze volledig gerestaureerd .
Kleur blauw SL-JT -05

De motor loopt bij normaal gebruik fantastisch , maar als hij goed op temperatuur. Is en je vraagt meer vermogen dan begint. Hij te smoren, druk valt weg en temperatuur gaat behoorlijk omhoog net iets onder het rood. Vervolgens zet ik hem circa 4 min stil en hij doet het weer perfect.

De volgende onderdelen vervangen.
Warmloopregellaar, benzinepomp, benzinefilter, tank en leidingen schoongemaakt, olie thermostaat, olie zender, olie drukzender.

Kleppen gesteld, nieuwe pakkingen, nieuwe olie.

Kortom wie kan mij helpen met dit probleem, op het moment zit ik even vast.

Groet,
Pieter

MOD: type porsche etc. aan titel toegevoegd - met het woord 'motor' alleen trek je niet zoveel lezers :idea:

Re: Motor

10 jun 2012 16:31

wat is het verbruik aan olie en benzine?

Re: Motor

10 jun 2012 16:44

Tot zover. Ik het nu kan inschatten blijft dat goed, ik heb de auto in in november vorig jaar stilgezet.
Ben toen begonnen met restaureren .
Voor de restauratie had ik geen problemen.

Re: Motor

10 jun 2012 16:51

We hebben ook meegedaan met de 100 Miles challenge, circa 700 km die dag gereden.
Op normaal vermogen perfect gereden op de snelweg 130 à 150 geen probleem.
Verbruik benzine goed, olie verbruik geen.

Maar op assen het vrij rijden overgeslagen , omdat als je echt vermogen vraagt hij druk verliest en de temp omhoog schiet.

Gisteren weer wezen test rijden olie pijl staat goed bij warme motor, toch gaat af en toe het olielampje branden.

Re: Motor

10 jun 2012 17:21

Je schrijft 'druk valt weg'. Je bedoelt de oliedruk neem ik aan, geef dan ook even aan van hoeveel hij naar 'hoe weinig' de naald gaat.

Begint de motor op dat moment ook in te houden? Exact op het moment dat de oliedruk meter minder aangeeft.
Nu brandt je oliedruk lampje ook al makkelijk lees ik.

Omschrijf het probleem eens duidelijker en met feiten, dan zal ik proberen mee te denken.
Probeer het zo te schrijven dat we niet hoeven te gokken wat je bedoeld.

Oja, waarom warmloopregelaar etc vervangen?

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

10 jun 2012 18:03

Meter valt terug onder de 1 , en ja het motor vermogen neemt tegelijkertijd tijd af?

Warmloopregelaar vervangen omdat we het gevoel hadden dat deze met elkaar in verbinding staan, ik weet inmiddels dat deze bij koude motor zijn werk doet.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

10 jun 2012 22:43

Heeft het niet iets te maken met de hoeveelheid benzinetoevoer / brandstofdruk? Je geeft aan dat het alleen optreedt bij meer vermogen. Het lijkt erop dat de benzinedruk dan niet hoog genoeg is om bij hoge toeren voldoende brandstof aan te voeren.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

10 jun 2012 23:16

Pjbopc schreef:Meter valt terug onder de 1 , en ja het motor vermogen neemt tegelijkertijd tijd af?.


:roll: profi laten kijken voor je blok naar ze grootje is.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

11 jun 2012 20:29

Vandaag gesproken met Klaas wlllems is voor zich zelf begonnen in huizen, naar twaalf jaar werkzaam te zijn geweest bij pon Leusden .
Deze gaat de druk meten voordat we nog meer gaan vervangen wat mischien niet nodig is.
Mischien zit het dan toch in de spinnenkop???

Word vervolgd.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jun 2012 4:44

Pjbopc schreef:Hallo allemaal,
Ik heb een 911.3.0 Sc targa uit 1978

Pieter


Dat wisten we toch al :?: - in September 2009 ...

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jun 2012 21:40

Maar wat is dan het verband tussen een brandend olielampje en een lage benzinedruk? De oliedruksensor kan natuurlijk onafhankelijk van het andere probleem zijn funktie opgeven. En ook de temperatuurmeter kan ernaast zitten.
Je zou eerst zeker moeten weten dat hier alles klopt.

Wat ik me kan voorstellen is dat de temperatuur omhoog gaat door een te arm mengsel als gevolg van een (veel) te lage brandstofdruk. Dit zou de hogere temperatuur en het smoren kunnen verklaren. Maar ik neem toch aan dat ie eerst een hele tijd moet smoren, voordat de temperatuur duidelijk oploopt?

Weet je zeker dat ie op 6 cilinders loopt en blijft lopen? Bij mij waren eens de weerstandsdoppen op de bougies de boosdoener. Al gaf dat geen noemenswaardige temperatuurverhoging, meen ik. Nadat Erpa 2 doppen had vervangen dacht ik dat ie de motor had gereviseerd.

Maar wellicht dat Willems duidelijkheid kan verschaffen.

Groet, Theo.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jun 2012 23:06

Staat de ontsteking wel op tijd en welke bougies gebruik je.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

13 jun 2012 0:02

Ontsteking staat goed, Co. Ook .
Hij loopt als een naaimachine, hokt niet bij 2000 toeren etc. Hij loopt gewoon super bij normaal gebruik.
Vanavond weer gereden en hem rustig op temp gebracht, daarna geleidelijk. Van 100 naar 110-120-130-140 en 150 gebracht en bij 150 valt ie weg temperatuur omhoog en press druk onder de 1, koppeling in en vervolgens naar de kant van de snelweg laten uitrollen.
Stilzetten 2 minuten wachten en weer rijden en loopt weer super.

Bougie kabels en dopen doorgemeten. En geven allen 3 ohm aan.

????

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

13 jun 2012 2:27

Een oliedrukprobleem los je mijns inziens niet op met veranderingen in het benzinecircuit.

Je hebt al zoveel vervangen, maar hoe zit het met je oliefilter en -pomp? Te weinig druk in het blok is het resultaat van ofwel te weinig opbrengst (=druk) van de pomp of te veel weerstand van het oliecircuit (filter, motorblok en koeler). Ook een Porsche voldoet gewoon aan de natuurkundige wetmatigheden...

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

13 jun 2012 10:15

een knik in de leiding naar de frontcooler?

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

13 jun 2012 10:25

Het blijft vreemd dat de oliedruk in één keer wegvalt. De oliepomp van zo'n oudje is puur mechanisch en de druk afhankelijk van toerental, een aantal overdruk kleppen (controleer deze ook even) en de olietemp. Wanneer bij stilstaand toeren maken tot de max bij warme motor de oliedruk normaal reageert en niet wegvalt lijkt mij eerder de hoge olietemp de boosdoener. Die kan weer een gevolg zijn van andere zaken zoals een veel te arm mengsel en/of slechte oliekoeling.

Voor een oliepomp maakt het in ieder geval niets uit of een motor belast wordt of niet.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

13 jun 2012 11:04

lijkt of het probleem optreedt als de frontcooler erbij komt?

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jul 2012 14:55

Daar zij we weer,

alles wederom nagelopen benzinedruk gemeten bij Klaas Willems is goed geeft 5,4 aan.
Kleppen nogmaals opnieuw gesteld zijn wederom oke.
ontstekking wederom opnieuw afgesteld is goed, co is goed.

Zoeken, Zoeken, Zoeken, maar het probleem blijft het zelfde????

Bij normale snelheid loopt hij super tot 140 km/pu :flush: ga je boven de 150 dan valt het vermogen weg.

Bij warme motor bedrijfstemp en je wil er vlot van door dus lekker gas geven, temperatuur meter richting het rood en mijn oliedruk valt weg, en begint gelijk weer te smooren.

Zet je de auto langs de weg en je wacht 4 a 5 min dan doet alles het weer super.


Wat hebben we allemaal gedaan:
Kleppen gesteld ( tot 3 keer toe)
Benzine tank verwijderd en schoongemaakt, leidingen doorgespoeld, nieuwe benzinepomp en benzine Filter.

Nieuwe warmloopregelaar.
Olie thermostaat en alle zenders vervangen
Nieuwe olie 15/w60
Nieuw oliefilter, nieuw luchtfilter.
Alle luchtleidingen schoongemaakt en diverse vervangen
Alle olie leidingen nagelopen, en divers vernieuwd.
Ontstekking afgesteld en Co.

Zou het mischien iets electronisch kunnen zijn???????? :flush:

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jul 2012 16:24

Probeer het eens met een injectiereiniger, wie weet helpt dat.
Mischien zit het dan toch in de spinnenkop
Of je injector's.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jul 2012 17:50

Misschien is het je oliepomp die er mee stopt als hij warm is. Dan smeert hij niet meer en lopen de zuigers dus een beetje vast dus als het ware.
Dat verklaart dan je vermogen verlies. Of zeg ik iets geks?

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jul 2012 18:59

Geeft niets Rene :mrgreen: volgende keer een beetje opletten op de sleuteldagen :wink:

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jul 2012 22:56

Ook heb ik alle injectors ultra gereinigd en getest, deze geven allen een mooie verneveling.

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

12 jul 2012 23:00

Toch als je meer gas geeft lijkt het er op dat het mengsel te arm wordt. Werkt je vacuum-vervroeger wel?

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

14 jul 2012 7:43

Misschien ontluchting benzinetank

Re: 3.0 SC Motor '78 - smoort - how come?

14 jul 2012 12:43

We hebben zelfs zonder benzinedop en het tankklepje open gereden, maar geen verschil.
Plaats een reactie