Het nadeel van info proberen te vergaren op engelstalige site's is dat je dan vergeet dat er ook nederlande namen voor onderdelen etc zijn.
Ruud bedoeld de stationairloopservomotor, ook wel stationairloopservoklep genoemd en afgekort stationairmotor.
De stationairmotor probeert het stationair toerental op juiste waardes te houden die in het kenveld in de Motronic opgeslagen staan. Het kenveld moet je zien als een referentiekader waar aan de hand van die vaste waarden de diverse componenten worden aangestuurd.
De stationairmotor wordt aangestuurd door het regelapparaat onder de bestuurdersstoel.
Het regelapparaat heeft als info 3 verschillende waarden nodig om de stationairmotor te kunnen aansturen:
-stationair toerental
-cilinderkoptemperatuur
-contact in de gasklepschakelaar
Het stationair toerental wordt bepaald door ontstekingstijdstip, inspuithoeveelheid en de hoeveel lucht die hij krijgt.
Stel dat de stationairmotor goed zijn werk doet maar een onjuist mengsel krijgt dan kan het zijn dat de stationairmotor het toerental niet mer binnen de voorgeschreven waarden kan brengen omdat dit buiten zijn bereik ligt.
Het kan ook zijn dat de gasklepschakelaar niet de info doorgeeft dat de gasklep gesloten is waardoor de stationair motor in de geopende stand blijft hangen.
Waarschijnlijk moet je het niet zoeken in problemen met de stationairmotor, maar meer in de aansturing daarvan of een verkeerd mengsel oid.
Weet je zeker dat de gasklepschakelaar gesloten is bij stationair toerental?
Meet ook het CO en stel dat eventueel goed af.
Dat geld ook voor het stationar toerental.
Om het stationair toerental te controleren moet je B en C doorverbinden van het 5 polige stekkerblokje achter het dekseltje aan de linkerkant van de motorruimte.
De kans op een storing vanuit de computer is mogelijk, echter niet echt voor de hand liggend bij deze klacht.