Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 12:32

Vraagje, zie titel. MOD: Titel aangepast :idea:
De regelaar lijkt te werken,uitgewisseld met een andere 3,2.
Probleem van het zagende lopen bij koude motor blijft.( tussen de 1000 en 2000 toeren opneer gaan)
Als de slang boven de regelaar geblokkeerd word loopt hij keurig mooi.
Temperatuursensor en luchtmassameter zijn ook uit gewisseld,die zijn niet de oorzaak ervan.
Zou het uit de computer kunnen komen?
De relais is ook vernieuwd.
Het gaat om een 3,2 met katalyzator.
Met losse lambdasonde geen verschil alleen meer benzinelucht uit de uitlaat.
Groeten Ruud.
Laatst bijgewerkt door ruud janssen op 15 jun 2012 13:23, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: wat stuurd de iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 12:46

iddle .........?

Re: wat stuurd de iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 13:20

Idle = stationair draaien :salut:

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 13:39

Sorry een d teveel,op het tablet ingetoetst.

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 13:58

mijne zaagt alleen in de winter

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 14:04

Die van mij nu ook.
Het is maar eventjes,maar bij rustig rijden rond de 2000 toeren is hij erg onrustig.
Beetje schokkerig,best hinderlijk.
Het mooiste zou zijn om ook nog de computer te kunnen wisselen met een andere.

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 14:15

Het nadeel van info proberen te vergaren op engelstalige site's is dat je dan vergeet dat er ook nederlande namen voor onderdelen etc zijn. :mrgreen:


Ruud bedoeld de stationairloopservomotor, ook wel stationairloopservoklep genoemd en afgekort stationairmotor.

De stationairmotor probeert het stationair toerental op juiste waardes te houden die in het kenveld in de Motronic opgeslagen staan. Het kenveld moet je zien als een referentiekader waar aan de hand van die vaste waarden de diverse componenten worden aangestuurd.

De stationairmotor wordt aangestuurd door het regelapparaat onder de bestuurdersstoel.
Het regelapparaat heeft als info 3 verschillende waarden nodig om de stationairmotor te kunnen aansturen:
-stationair toerental
-cilinderkoptemperatuur
-contact in de gasklepschakelaar

Het stationair toerental wordt bepaald door ontstekingstijdstip, inspuithoeveelheid en de hoeveel lucht die hij krijgt.

Stel dat de stationairmotor goed zijn werk doet maar een onjuist mengsel krijgt dan kan het zijn dat de stationairmotor het toerental niet mer binnen de voorgeschreven waarden kan brengen omdat dit buiten zijn bereik ligt.
Het kan ook zijn dat de gasklepschakelaar niet de info doorgeeft dat de gasklep gesloten is waardoor de stationair motor in de geopende stand blijft hangen.

Waarschijnlijk moet je het niet zoeken in problemen met de stationairmotor, maar meer in de aansturing daarvan of een verkeerd mengsel oid.
Weet je zeker dat de gasklepschakelaar gesloten is bij stationair toerental?
Meet ook het CO en stel dat eventueel goed af.
Dat geld ook voor het stationar toerental.
Om het stationair toerental te controleren moet je B en C doorverbinden van het 5 polige stekkerblokje achter het dekseltje aan de linkerkant van de motorruimte.

De kans op een storing vanuit de computer is mogelijk, echter niet echt voor de hand liggend bij deze klacht.

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 14:23

Bedankt,ik ga het meteen doorgeven.

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

15 jun 2012 22:29

Ik had zoiets ooit bij mijn BMW 318i.
Nadat twee BMW "specialisten" (waarvan één officiële dealer) me een hoop geld afhandig hadden gemaakt waarbij het probleem niet verholpen werd heb ik het dan maar zelf opgelost.
Ik heb de gasklepaanslagschoef iets verder gedraaid waardoor de gasklep, bij gas los, iets verder open bleef staan. Probleem was nu dat de gasklepschakelaar niet meer schakelde omdat de gasklep niet ver genoeg meer dicht ging. Ik geloof dat ik toen het inlaatspruitstuk heb opengeschroefd waarna ik de schakelaar iets heb verdraaid waardoor die wél schakelde. Het probleem was toen opgelost.

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

16 jun 2012 12:02

Hij heeft de gasklepschakelaar getest en volgens hem is dat niet het probleem.

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

19 jun 2012 10:05

Die stationair regelaar is een fijnregeling in een complex regelsysteem.
Alles moet kloppen,anders gaat hij stationair staan pendelen of zagen.
Ik heb 10 jaar terug mn injectoren laten reinigen waarna ik eindelijk van het stationair pendelen af was. Recent heb ik de regelaar zelf moeten vervangen.


Dus: brandstofdruk, injectoren, klepspeleing, ontsteking, gasklep + bijbehorende schakelaar, CO afstelling, cilinderkop temp sensor etc. eerst controleren. De basis-afstelling voor stationair moet ook goed staan; dit is al hierboven omschreven. Dit zorgt ervoor dat bij warme motor de regelaar in de middenstand staat bij juist stationair toerental. De regelaar heeft dan de juiste marge om omhoog / omlaag te regelen.

De kreet "het is normaal dat ze pendelen" betekent slechts dat veel 3.2's dit verschijnsel hebben. Dat betekent niet dat het niet op te lossen is :-)

Re: wat stuurt de Carrera 3.2 iddle speed regelaar aan?

19 jun 2012 12:29

Ben er net even geweest,hij liep nu keurig.
Wat ie precies heeft gedaan weet ik niet,
Hij ging vanmiddag nog even testen.
Plaats een reactie