Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.6 motor

28 jun 2012 22:33

Hallo forum leden,

Leuk hier te zijn tussen de Porschefans.... ik wil jullie graag het volgende voor leggen...
Enige tijd geleden heb ik me zelf een 911 targa gekocht bj 1976. Deze auto in uitgevoerd met een 3.6 liter motor uit 1992, dit rijdt opzich prima alleen vind ik de temperatuur van de olie 120/125 best hoog....of is dit normaal?
Op de auto is een vaste turbovleugel gemonteerd voor de aanvoer van extra koellucht of dit echter genoeg is? Heeft iemand ervaring hiermee of tips om de hoge temperatuur wat naar beneden te krijgen?

Ik wacht jullie reacties af.

Mvg. Hans

Re: 3.6 motor

28 jun 2012 23:08

120/125 is volgens mij niet extreem hoog. Hoe/waar heb je gemeten? (m.a.w. hoe nauwkeurig is die meting?)

Volgens mij is 90-110 'normaal'. Maar kan zelf niet meten, heb alleen 'streepjes' op 'm'n klok waarvan ik weet wat 'normaal' is..

Re: 3.6 motor

28 jun 2012 23:18

Hans doe even wat foto's. foto plaatsen Heb je wel een oliekoeler in je spatbord?

Re: 3.6 motor

28 jun 2012 23:25

Het kan zijn dat de meter meer aangeeft dan de echte temp. Dat is bij mij nl (1977) het geval. Meter geeft 120 aan, maar als je op de buizen meet (infra rood meter geloof ik) ligt de werkelijke temp 20 graden lager.

Idd controleren of je een koeler in het spatbord hebt. Indien ja, kun je nog overwegen om de trombone te vervangen voor een 3.2 koeler evt met fan.

Wat je nog kan overwegen mocht de temp zo hoog blijven is motorolie vervangen voor (bijv motorfiets) olie die hogere temp aan kan, bijv 10W50 ipv 10W40.

Succes!

Wel lachen, 250 pk in een 1976. Small body? Zal haast wel. 8) :drive:

Re: 3.6 motor

28 jun 2012 23:37

Ik begrijp dat je een 964 motor in een impact model hebt :?: Vervolgens ga ik er van uit dat je de temperatuurmeter met een graden verdeling hebt?

Ik zou eerst maar eens uit (laten) zoeken of de temperatuurmeter in het dashboard is afgestemd op de (964) temperatuursensor, of andersom. Ik heb geen idee of hier verschil in zit maar zou dit eerst na (laten) kijken.

De olietemperatuurmeter loopt bij mijn 964 (na koude start) eerst op tot het 1e streepje (= ongeveer op 8 uur), zakt dan iets terug als de
thermostaat opengaat en de olie via de oliekoeler voorin gaat, en loopt dan hooguit (afhankelijk van de buitentemperatuur en snelheid) op tot op 9 uur.

De spoiler heeft mi weinig invloed op de olietemperatuur.

Re: 3.6 motor

29 jun 2012 0:05

een 964 heeft een andere oliekoeler
en als de thermostaat niet goed meer opend loopt de temp op,
ik heb die van mij vervangen en de temp is nu beduidend lager dan voorheen.

Re: 3.6 motor

29 jun 2012 7:55

Goede morgen allemaal,

Bedankt voor alle reacties! De temperatuur stijgt tot deze hoogtes bij autobahn ritten in D met snelheden tussen 160-200 km/u......niet extreem snel. Qua olie ben ik op advies overgegaan op 10/40 Maxlife van Valvoline dat was in het begin 5/40. Door het veranderen van de olie is het verbruik hiervan teruggelopen, de motor heeft nu een kmstand van 215000.
De auto heeft de olie koeler voorin en de leidingen van achter naar voor zijn ook in orde. Ik heb ook gehoord dat de 964 een extra oliekoeler heeft de motor bij de versnellingsbak? Deze koeler oontbreekt bij mij in iedergeval ...

Re: 3.6 motor

29 jun 2012 8:51

past zo'n motor er zomaar in zonder veel aanpassingen?

Re: 3.6 motor

29 jun 2012 8:53

Voor zover ik weet heeft de 964 maar 1 oliekoeler en die zit rechts voorin (PET 964 207 220 02)

Ik zou toch eerst maar eens de sensor/meter laten controleren. Is er nog bekend wie de motor gemonteerd heeft :?: Anders
daar even navragen :idea:

EDIT: Ik denk dat de motor er zo inhangt, maar de spullen erom heen is vaak meer werk, denk hierbij aan de kabelbomen etc.

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 7:39

Oke dus toch maar 1 oliekoeler...goed om te weten! Bij de komende servicebeurt zal ik de sensor laten nakijken dan weten we teminste zeker dat alles naar behoren werkt.

Voor wat de inbouw van de motor betreft past het erin...ik heb dit niet zelf gedaan maar zo gekocht. Er zijn wel wat aanpassingen geweest aan het spruitstuk om een gelijke afvoer te verkrijgen van de uitlaatgassen links en rechts om hitteverschil in het blok te voorkomen (op advies van Fred Huisman). In een later stadium is ook mijn versnellinsbak (901) dacht ik in iedergeval geen G50 bak gereviseerd (Kobustunning Lichtenvoorde) en aangepast op de krachten van de 3.6, hierbij heeft men een aantal tandwielen vervangen en de primaire-as versterkt dmv een extra sterk lager...Beide bedrijven waren zeer onder de indruk over de inbouw....hoe ze het hadden gedaan en over de prestaties :-) Met nog geen 1100kg en 250 PK wil mijn elfie nog best vooruit voor zo'n oude uitvoering...
Ik weet dat zo'n ombouw niets is voor de Puristen maar goed zo ooit gekocht (wist niet beter) en nu toch aan verknocht...uiteindelijk koop ik een auto voor m'n zelf en niet voor een ander, en het rijdt gewoon fantastisch...

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 8:04

En zo is dat. :thumleft:
Gaaf zo'n gebakje met 250 PK.

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 9:17

ik neem aan dat de 3.6 ook een motorkoeler heeft...
bak zal wel 915 zijn.

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 10:17

964 heeft geen extra koeler bij de motor of bak
wel weer verbeterde olie spuiting in de moter ter koeling/smering

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 11:06

hoe is het circuit dan bij koude motor? ik neem aan voorkoeler afgeknepen.

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 11:07

Dank Rob voor de bevestiging, overigens heeft een Tip wel nog een extra radiator maar dat is hier n.v.t.

Zit ik nu in eens aan te denken, zou de oliekoeler van een impact model misschien kleiner zijn qua oppervlakte :?: Ook een vervuilde
koeler zou nog een oorzaak kunnen zijn :idea: (EDIT Wolf denkt in zelfde richting :D )

Denk dat Wolf de fan bedoelt die geforceerd de lucht over de cylinder koppen blaast :?:

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 11:11

nee, ik begreep dat de 3/2 3 oliecircuits heeft afh warmte motor...
1. geen koeler 2. motorkoeler 3. frontkoeler

Re: 3.6 motor

30 jun 2012 18:10

wolf schreef:hoe is het circuit dan bij koude motor? ik neem aan voorkoeler afgeknepen.


Dat klopt de thermostaat zit rechts net voor het achter wiel,
Die van deed het altijd prima tot ineens met een rit de temp echt hoog werd,
Thermostaatje vervangen en nu is de temp over de hele lini lager dan daarvoor.

Ging dus waarschijnlijk al een paar jaarbniet helemaal meer open

Re: 3.6 motor

02 jul 2012 21:21

ben ik de enige die hier denkt foto's?
Wil dat scheurijzer wel eens zien, als het kan :thumleft:

resumé:
- temperatuur sensor ok?
- meet het klokje de pulsen(?) wel correct van de temp sensor (indien dit geen 964 klokje is)?
- oliekoeler voor kleiner dan regulier 964? (of is er wel een bumperopening voor de koeler?)
- gaat thermostaat wel open (als hij echt 120-130 graden wordt zou ik hier eerst kijken, dat is puur persoonlijk)
-...?

(vraag van mijn kant: heeft de motorfan veel effect t.o.v. de oliekoeling? blaast wel goed veel toeren. indien significant - denk het wel -
check eens of deze goed wordt aangedreven - is de verhouding in poelies wel hetzelfde/ zit je snaar misschien wat los waardoor hij slipt of minder toeren draait?)

Re: 3.6 motor

02 jul 2012 21:54

Porsche Gelderland rijd met zo'n type op het circuit, gaat als een scheermes :drive:
Kan ook zijn dat ze het model naar het oude type hebben omgebouwd een pré '74 model :?:
Een 911 van 1975 had geen oliekoeler en werd snel heet op de autobahn
Een 911 van 1976 had er wel één maar héél simpel met alleen leidingen naar voren.
De 911 SC had echt een radiateur onder het rechtervoorscherm en deze werden met de jaren steeds groter en beter :thumleft:

Re: 3.6 motor

02 jul 2012 22:29

als het dus idd alleen die gebogen leiding is is dat niet voldoende,

de koeling moet je ook niet hebben van de motorvin maar echt van de olie en hoe die gekoeld word.

Re: 3.6 motor

03 jul 2012 19:14

Ik zou inderdaad ook de specs van de olietemp sensor even vergelijken tussen de 964 en de 2.7 / 3.0..
Plaats een reactie