Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 aug 2012 9:25
Hallo lezers,
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een 2.4s motor helemaal opnieuw laten reviseren bij een specialist, en deze heeft ook een MFI pomp revisie en test uitgevoerd.
Alles is inmiddels ingebouwd en afgesteld. Maar naar mijn mening loopt e.e.a nog niet lekker. Het begint al bij het starten (koude motor) dat duurt gemiddeld tot een minuut of langer voor dat de motor aanslaat en loopt. Volgens de specialist is dit "normaal" bij dit soort auto's. Als de auto eenmaal rijdt dan loopt hij best wel fijn, maar als de motor goed warm aan het worden is,
en je staat bijvoorbeeld stil dan draait hij stationair onregelmatig. Naar mijn idee ook te snel en hapert de motor (alsof je continue wat gas aan het geven bent) daarnaast hoor je de injectiepomp constant een klikkend geluid maken.
Volgens de specialist hoort dat zo (injectiepomp) en kan hij de auto niet beter dan dit afstellen. Verder ontbreekt er ook een stuk kachelslang (?) die er bewust vanaf is gehouden omdat anders de choke / injectiepomp teveel warme lucht krijgt en dus beter zonder deze slang kan lopen. Volgens hem hebben al deze motorblokken hiermee te kampen en is hij bang dat als hij hem anders afgaat stellen de kans groot is dat de motor afslaat bij stilstand.
Nu ben ik zelf een leek op dit gebied en ga er dus ook zelf niet aanzitten, uitleg van wat het probleem kan zijn is welkom. maar vooral ook adressen van bedrijven die dit soort motorblokken wel naar behoren kunnen afstellen.
bijvoorbaat dankvoor jullie hulp,
mvgr, Morris
23 aug 2012 9:45
Wie is die specialist?
23 aug 2012 9:56
Dat stuk slang, ik neem aan dat je de slang bdoelt met de kleine diameter, is een essentieel onderdeel van de koud/warm loop regeling. Moet er dus op. Ik heb zelf een 2.4s gehad. Die startte altijd direct. Een minuut starten wanneer die koud is niet goed en ook niet wenselijk. Die dingen staan zeer rijk afgesteld en er komt zo veel benzine in de olie.
Zoek een specialist met kennis van zaken betreffende mechanische injectie. Die zijn er overigens niet veel meer
23 aug 2012 10:11
Welke superspecialist is dit
23 aug 2012 10:28
Bedankt voor de reacties, de specialist in kwestie wil ik nog niet in de openbaarheid gooien omdat deze komende week nog de mogelijkheid heeft om tot een goede oplossing te komen.
Peter zoals ik al zei ik ben een leek op het gebied van techniek, en door dat de slang ontbreekt kan je dus niet melden of deze een kleine diameter bevat. Maar als ik dan toch een poging mag wagen hoort hij volgens mij aan die plastic kap boven op de motor aan de zijkant te zitten.
Bottomline is dat ik het goed in orde wil laten maken en dus naar die ene schaarse specialist opzoek ben.
23 aug 2012 11:02
Ik weet niet waar je woont maar ik zou me maar eens in Hilversum bij R. Visser melden.
23 aug 2012 11:13
Als dat niet de bewuste specialist is.
@ TS: Laat inderdaad even weten in welke regio je een specialist zoekt!
23 aug 2012 11:21
Regio's Noord Holland, Utrecht en Zuid Holland hebben de voorkeur (in die volgorde ook) . maar als "DE" specialist hier buiten woont dan rijd ik er graag heen!
23 aug 2012 11:52
Niet iedere specialist weet goed raad met de MFI-pomp. Ik zou ns langsrijden bij Gmund of Kraan.
23 aug 2012 12:05
Michiel schreef:Niet iedere specialist weet goed raad met de MFI-pomp. Ik zou ns langsrijden bij Gmund of Kraan.
Kraan? Uit eigen ervaring heb ik meer vertrouwen in Visser.
23 aug 2012 12:44
Het is in ieder geval niet goed wat je beschrijft. Het "heurt" zeker niet zo.
De dunne slang op de thermostaat (uitstekend stuk aan de pomp kan je zo zien). Mag absoluut niet ontbreken. Beetje zagen van de motor bij koud is niet erg, bij warm hoort het wel grotendeels weg te zijn.
De slang zorgt ervoor dat er warme lucht door de thermostaat stroomt (als de motor warm is). Deze lucht zorg ervoor dat een pin uit de thermostaat langzaam de MFI minder rijk laat lopen als de motor warm is. Essentieel dus, niet gemonteerd loopt hij dus te rijk (of te arm bij koud).
De dikke slang die vaak wel ontbreekt en minder belangrijk is, is de slang die op de klep komt voor het luchtfilter (geld voor de 2.4). Vaak ontbreekt de klep compleet, soms de klep wel maar zonder slang. Dit is om te zorgen dat de lucht op het filterhuis gelijke temperatuur houdt. Hierdoor kun je het blok met 1 temperatuur afstellen. Ik heb van alle kanten vernomen dat deze zinloos is.
zou zeker even een specialist zoeken en dan wel 1 met ervaring in MFI (zoals Gmund of Kraan) als je zelf niet verder komt. Zou ook erg benieuwd zijn naar wat jouw specialist aan de pomp gedaan heeft. Dit is wel echt rocketscience. Openschroeven etc. is niet voor veel mensen weggelegd. Suc6
23 aug 2012 13:55
Morris schreef:stuk kachelslang die er bewust vanaf is gehouden omdat anders de choke / injectiepomp teveel warme lucht krijgt en dus beter zonder deze slang kan lopen.
Als de koude start verrijking (''choke'') niet goed staat afgesteld hoef je de gaskleppen ook niet te gaan fijn afstellen, dat heeft dan geen tot weinig zin, omdat je de motor toch nooit helemaal fijn kunt krijgen.
De afstelling van de koude start verrijking is de basis, dat moet goed zijn anders kun je tot sint juttemis blijven stellen om hem lekker te laten lopen.
Ik weet niet wie de betreffende specialist is en ik wil zijn oordeel niet in twijfel trekken, maar ik ben van mening dat de koudestart verrijking de warme lucht van de kachelpotten nodig heeft om de bi-metalen plaatjes te laten funcioneren.
23 aug 2012 16:17
Renntech schreef:......., maar ik ben van mening dat de koudestart verrijking de warme lucht van de kachelpotten nodig heeft om de bi-metalen plaatjes te laten funcioneren.
Dat zeg je dan heel netjes
. De koudstartverrijking werkt niet zonder de warme lucht. Alternatief zou kunnen zijn dat je een bout erin draait zodat hij op 1 stand staat. Dit is dan wel echt beunen van de eerste orde.
24 aug 2012 13:17
Niels, ik denk inderdaad dat het de dikke slang betreft! Naar mijn idee loopt de warme motor stationair sowieso te hard (alsof het gaspedaal iets ingedrukt is) En dankzij jullie duidelijke uitleg is e.e.a. mij nu wat meer duidelijk waarvoor mijn dank!
Kan iemand mij aan de contactgegevens helpen van Kraan of Gmund als ik het Google kom ik er namelijk niet ver mee.
24 aug 2012 13:35
even googlen op garage gmund of autoservice kraan.
24 aug 2012 13:35
Nou vooruit dan:
GmundKraan
24 aug 2012 16:50
Visser: beter dan Kraan imho.
24 aug 2012 17:05
Zo ken ik er ook nog wel 1 ....
... of 2
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.