Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

24 aug 2012 21:31

Met mijn 996 MKII 3,6 handgeschakeld heb ik twee keer het volgende meegemaakt. Bij volgas optrekken tot 7000tpm en dan overschakelen een blauwe oliepluim uit de uitlaat. Ik heb met mijn auto nu zo'n 2000km gereden en het olieverbruik is aan de pijlstok niet waarneembaar en op het digitale pijl 1 of 2 tiende. Bij PCG vertellen ze dat dit niet zorgwekkend is en dat ik het in de gaten moet blijven houden.
Wie heeft hier ervaring mee en kan er iets meer over vertellen

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

24 aug 2012 22:59

waarom zou je twijfelen aan PCG. ?
Neem aan dat je garantie hebt, een akk elders hebt gedaan etc........

wellicht vroeg in de km's al vol gas of is je motor goed warm ?

oh ja... nog welkom. en plaats in je andere topic een leuke foto van je nieuwe aanwinst.
have fun and :drive:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

24 aug 2012 23:01

jurriec schreef:waarom zou je twijfelen aan PCG. ?
Neem aan dat je garantie hebt, een akk elders hebt gedaan etc........

wellicht vroeg in de km's al vol gas of is je motor goed warm ?

oh ja... nog welkom. en plaats in je andere topic een leuke foto van je nieuwe aanwinst.
have fun and :drive:


Ben nog ff aan het kijken hoe ik dit moet doen (de foto toevoegen)

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

24 aug 2012 23:09

ik zeg compressie testen...
klinkt als slijtage van kleppen

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

24 aug 2012 23:12

Alfred996MKII schreef:Ben nog ff aan het kijken hoe ik dit moet doen (de foto toevoegen)
Komtie foto plaatsen :wink: klikken op de oranje letters.

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

24 aug 2012 23:34

Weet je het zeker dat het olie is...kan ook onverbrande benzine zijn omdat bij volgas behoorlijk wat benzine door de motor 'gejaagd' wordt....

Je geeft zelf aan dat je oliepeil goed blijft..... :scratch:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 7:29

Dial_888 schreef:Weet je het zeker dat het olie is...kan ook onverbrande benzine zijn omdat bij volgas behoorlijk wat benzine door de motor 'gejaagd' wordt....

Je geeft zelf aan dat je oliepeil goed blijft..... :scratch:


Ik dacht blauwe rook te zien, maar het was dan ook maar eventjes. Heb jij het met onverbrande benzine dan ook wel eens gehad?

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 7:57

Welkom Alfred,

Altijd mooi een nieuwe P-Fanaat erbij.
Tip, je hoeft niet te quoten als de text er boven staat. En i.d.d. even die blauwe rook in de gaten houden.

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 8:28

Blauwe rook kan alleen maar olie zijn.
(zwart is benzine, wit is koelwater).

Hoe: olie uit het carter komt via de zuigers in de verbrandingsruimte.
Oorzaak: cilinderwand beschadigd cq versleten en/of zuiger- en schraapveren duwen de olie niet genoeg terug in het carter.
Zuiger en schraapveren kunnen breken waardoor ze niet meer goed werken of de veerkracht is eruit.

Omdat je schrijft dat het alleen bij volgas gebeurt denk ik dat een evt. beschadiging van de cilinderwand niet aan de orde is maar het een kwestie is van vervangen van de schraap- cq zuigerveren.
Of je dit nu al wil doen (het lijkt allemaal niet zo erg) is aan jou, het is best even werk...

Jean-Pierre

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 8:32

Slijtage kleppen is niet aan de orde want via de kleppen komt alleen maar brandstofmengsel naar binnen en uitlaatgas naar buiten.
Aanvoer van olie naar de verbrandingsruimte kan alleen maar via de cilinderwand komen...

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 8:42

Lekker bemoedigend op de vroege zateredag ochtend :wink:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 8:55

Het is 2 keer gebeurt, toen ik een ander liet rijden (niet doen!) en heb het zelf nog nooit gehad. Ik weer van de kleur van de rook waar het vandaan komt en twijfel nu of het blauwe of zwarte rook was. Mijn zaterdag wordt er niet minder van omdat er geen merkbaar olieverbruik is. In de handleiding van Porsche staat dat 1 liter olie op 1750km niet gek is en ik heb inmiddels 2000km gereden en nog geen kwart liter minder aan de pijlstok

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 9:05

Haha Rob ik was gewoon vroeg wakker en probeerde iets zinnigs te vertellen.
Maar als ik het probleem zelf aan de hand had zou ik er voorlopig niets aan doen.

Probleem begint inderdaad bij hoge toeren: dan bewegen de zuigers zo snel dat slijtende veren hun taak niet meer aankunnen.
Als je normaal rijdt is er dus niets aan de hand, en als je dan een keertje doortrekt en hij pluimt even so what.

Pas als hij meer gaat roken en het olieverbruik gaat richting 1 op 1000km dan....
Niet alleen voor de olie die je steeds moet kopen/bijvullen maar ook voor de roetafzetting op de uitlaatkleppen etc.
...en natuurlijk voor het milieu (ahum)...

@Alfred: zwarte rook is onverbrandde benzine, dan staat de motor iets te rijk afgesteld, is geen probleem.
Werkt feitelijk zelfs iets beter voor de levensduur van de zuigers: extra benzine zorgt voor iets meer koeling waardoor je zuigers minder heet worden.
Nadeel is een klein verlies aan pk's omdat de verbranding niet optimaal is, en het verbruik is iets hoger.

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 9:09

Remmel schreef:Slijtage kleppen is niet aan de orde want via de kleppen komt alleen maar brandstofmengsel naar binnen en uitlaatgas naar buiten.
Aanvoer van olie naar de verbrandingsruimte kan alleen maar via de cilinderwand komen...



Ik zou eerder denken dat de klepgeleidingen lekken waardoor er olie van aan de nokken assen langs de klepstelen naar de verbrandingsruimte getrokken worden.

Wat het natuurlijk ook zou kunnen zijn is dat de MKII een afterburn heeft :mrgreen: slechte bougie of bobine...
Laten we het maar op afterburn houden dat klinkt veel sneller. :res:

Btw veel plezier met je Porsche als PCG zegt dat het OK is zou ik me niet al te veel zorgen maken.

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 9:16

+1 Erik!
Daar had ik even niet meer aan gedacht, zo kan er inderdaad ook olie bij de kleppen komen.
Blijkt het toch nog te vroeg op de ochtend voor mij :mrgreen:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 10:03

Ik heb soms bij een koude start een olie wolk maar dat is van korte duur...echter afgelopen week geen olie wolk bij het starten gehad, waarschijnlijk de stand van de zuigerveren oid....inmiddels 0.5 liter in 3000km bijgevuld...niet slecht voor een motor met ruim 200k op de teller...

http://www.youtube.com/watch?v=-j73VI2N ... ata_player

Maar met jouw auto zou ik me geen zorgen maken....kan ook zijn dat je ervoor teveel korte ritten maakt en en ff op zijn staart trapt en wil hij vuiligheid naar buiten spuugen....Maak een autobahnrit en dan weer beoordelen.

Ik heb weleens achter iemand aangereden die voluit ging en dan zie je donker grijze, witte onverbrande benzine uit de pijp komen. Blauwe pluimpje is een teken van slijtage; olieschraapveer, klepgeleiders, kleprubbers etc....

en zolang jij geen liters olie hoeft bij te vullen....auto bij PCG gekocht.....etc.......geniet er maar van.....

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 10:09

Ik vind 7000 rpm wel veel trouwens om ff snel te acceleren. Misschien is max 6000 rpm wel ff beter en heb je minder of geen last van pluimen. het is geen nieuwe meer,

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 10:50

renetrzes schreef:Ik vind 7000 rpm wel veel trouwens om ff snel te acceleren.


Anders ik wel, tjonge das wel pittig :roll:
Zie bij de test met PDK dat ze ook vol gas geven bij stilstand en dan wegblazen, doet bij mij gewoon pijn om dit te zien dat doe je toch niet :idea:
Merk wel dat de 911 een rustig baasje aan mij heeft :drive:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 11:11

Ik denk dat we even jong zijn en dus iets rustiger rijden :mrgreen:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 11:30

Waarom? Met een goed warmgedraaide motor moet je toch max rpm kunnen doortrekken? Anders zat die redline wel bij 6000 rpm.

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 11:34

Zag toevallig (en dat is echt waar) van de week dat ik met de BMW tot 7.000 rpm mag gaan :!:
Daar kom ik nooit aan :wink:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 11:48

Mijn idee ook, eenmaal warm kun je best een keer pittig optrekken....en zeker tot aan rood.......of de omstandigheden het toelaten is weer anders....

Ikzelf cruise lekker rond de 3.5k..... En ff vaart maken bij een oprit ook....Echter, hier in NL hou ik het gauw voor gezien.... Maar net over de grens hier kun je best vlotjes rijden.....en dan doe ik het ook.... Net als duitsers........ :salut:

Binnen 10 min de grens over en dan gaan met die banaan.... :cheers:

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 12:18

Ik beweeg mijn 3.2 in de praktijk ook tussen 2500 en 5500 rpm. Maar af en toe als ik bijvoorbeeld een snelwegoprit pak en invoeg vind ik het heerlijk om in 2 de versnelling voluit door te halen, tegen de rode lijn aan, snel over naar 3... en vervolgens rustig 140/150 cruisen. Aan de oververslaanbare (sorry mensen) luchtgekoelde 3.2 huil te horen vindt 'ie het zelf ook lekker....

Sorry, on topic: de wolk die je gezien hebt idd in de gaten houden, maar ik zou er niet bij voorbaat wakker van liggen.

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 15:31

In Nederland is 180 km/h voor mij ook de max maar ik woon gelukkig 3 minuten van de Duitse grens. De twee keer pluimen zijn mij ook alleen opgevallen toen vrienden van mij er in reden. Ik dank jullie voor de berichten en lag en lig er niet wakker van

Re: Oliepluim tijdens overschakelen bij volgas

25 aug 2012 17:50

Misschien heeft de auto wel een jaar bij de dealer stilgestaan voordat je hem kocht, komt er alleen nog wat oude rommel mee; lijkt me allemaal geen probleem!
Plaats een reactie