Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

waar is dit gat voor

11 okt 2012 20:59

Vanavond eens een poetslap gepakt om de motorruimte wat schoon te maken. Zag ik dat er een groot gat zit in het rubber boven het ventilatorhuis. Lijkt me niet normaal. Waarom zou het gat er zitten en wat heeft het voor een gevolg?? Iemand een idee?

Afbeelding

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 21:16

Steentje afgeschoten door de fan. Niet te lang mee doorrijden, dat stuk rubber is makkelijk zelf te vervangen, kost iets van 70 euro uit mn hoofd ( 993 toch?).

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 21:32

Niet te lang mee doorrijden......... Tja, maar ik heb geen idee hoe lang dat gat er al zit. Wat zijn de gevolgen dan van te lang doorrijden? Ik heb gezien dat Renntech zoiets op voorraad heeft, dus dat kan ik zo halen. Heeft het ook met de verwarming te maken gelet op de richting die het rubber volgt??

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 21:53

Ik wil je geen schrik aanjagen, maar stel dat het afgebroken stuk direct op het motorhuis is gevallen, bestaat er dan geen brandgevaar?

Ik zou er in ieder geval ook niet mee doorrijden

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 21:59

Ja op die manier. Ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden. Maar de vraag over de functie of wat er nu niet meer goed werkt is nog niet beantwoord.

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 22:05

Mijn rubber had onlangs een scheurtje. Zie album.

Zeer makkelijkmzelf te vervangen idd.

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 22:15

Bij draaiende motor leidt deze rubber buis de lucht naar de kachelmotor. Als je de motor afzet en de lucht in deze buis komt boven een bepaalde temperatuur slaat de kachelmotor aan om zo tijdelijk de motor te koelen ( tot de temperatuur <70graden). Als er een gat zit in deze pijp zou je theoretisch te weinig koeling kunnen hebben of een tekort aan lucht voor de kachel.

Kan dus niet echt kwaad maar het hoort natuurlijk dicht te zijn... Stuk ducttape erop tot je een keer tijd hebt om het te fixen!

Re: waar is dit gat voor

11 okt 2012 22:36

Oke duidelijk. Zou dit heel misschien dan ook negatieve invloed kunnen hebben op het goed functioneren van de verwarming. Even het probleem nog samenvatten: de verwarming doet het even goed. Is dan ook goed te regelen en de temperatuur wisselt dan ook. Maar na een korte tijd komt er alleen warme lucht als de thermostaat op rood staat.

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 12:45

Had ik ook laatst. Komt vaker voor en is een ouderdomskwaal ondanks Duits kwaliteit rubber uit '95! Gewoon voor rond de 40 Euro te bestellen bi ALPO, dag later in huis. Montage 10 minutjes.

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 13:53

bjft schreef:Oke duidelijk. Zou dit heel misschien dan ook negatieve invloed kunnen hebben op het goed functioneren van de verwarming. Even het probleem nog samenvatten: de verwarming doet het even goed. Is dan ook goed te regelen en de temperatuur wisselt dan ook. Maar na een korte tijd komt er alleen warme lucht als de thermostaat op rood staat.



Kan even niet bedenken of en waarom dit ermee te maken heeft maar dat is vrij eenvoudig te checken door de buis te vervangen of dicht te plakken. Wat wel vaak problemen geeft is de sensor van de airco bedieningspaneel in je dashboard, achterop dit paneel zit een kleine fan en als die stoffig is of kapot krijgt de sensor kuren.

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 13:58

Heeft idd niks met de werking van je kachel te maken, of de lucht nu door de koelvin komt of wordt aangezogen vanuit de motorruimte, blijft dezelfde frisse lucht ;)

En wat betreft de sensor voor de temp. bij niet draaiende motor, deze sensor zit in de pijp/buis NA de kachelmotor, dus ook heeft hier een kapot rubber geen nadelige invloed op de werking van e.e.a.

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 14:02

Ik dacht dat het om een Totmbo ging :mrgreen:

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 14:22

RGJC4 schreef:Heeft idd niks met de werking van je kachel te maken, of de lucht nu door de koelvin komt of wordt aangezogen vanuit de motorruimte, blijft dezelfde frisse lucht ;)

En wat betreft de sensor voor de temp. bij niet draaiende motor, deze sensor zit in de pijp/buis NA de kachelmotor, dus ook heeft hier een kapot rubber geen nadelige invloed op de werking van e.e.a.



De sensor waar ik op doel is zit op de airco bediening in het dashboard.

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 14:25

en hier nog een link voor de doehetzelver

http://www.wbnoble.com/WN_articles/repl ... r_duct.htm

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 16:37

Bedankt allemaal voor de reacties. Hier kan ik verder mee. Eerst maar even zo'n rubber gevalletje kopen.
Bizar trouwens dat zo'n ding dan bij een Porsche gewoon kapot gaat. Dat verwacht je toch niet bij dit edelmerk. Daar moesten ze bij Porsche wat aan doen! :mrgreen:

Re: waar is dit gat voor

12 okt 2012 19:06

doen ze ook......ze verkopen nieuwe :wink:

Re: waar is dit gat voor

13 okt 2012 10:22

Ja. Het had mijn eigen reactie kunnen zijn. Mooi gevonden en je hebt nog gelijk ook! :bang: :cheers:
Plaats een reactie