Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

koppeling 997

01 nov 2012 0:44

Hoi,
Wil de koppeling van mijn 997 MK1 zelf vervangen. :D
Iemand ervaring met zelf doen?
Na meer dan 160000 km goed gewerkt te hebben , mag de Porsche wel een nieuwe.
Ze slipt nog niet, zelfs bij grote krachtoverbrenging.
Wel voel ik de laatste tijd een licht trillen in de koppelingspedaal bij het aangrijpen.
Dat heeft zich ontwikkeld tot lichte schokjes bij het wegrijden.
Nu heb ik een koppelingsplaatplaat,drukgroep en druklager besteld, is het gewoonte om ook het 2-massa vliegwiel te vervangen?
Kan het 2-massa vliegwiel ook vervangen worden voor een normaal star vliegwiel?
Ook de olie van de versnellingsbak ga ik verversen als de bak er toch af is.
Welke olie gebruiken jullie meestal?
Keerring van de krukas lekt niet,toch vervangen of laten zitten?
Alvast bedankt voor de tips.
Groeten Wim,

Re: koppeling 997

12 nov 2012 12:44

Niemand hier die sleutelt aan die dingen?

Re: koppeling 997

12 nov 2012 12:57

PaulII doet een hoop zelf :idea:

Re: koppeling 997

12 nov 2012 23:04

Als het zover is dan laat ik dat graag aan de mensen met kennis van zaken over.

Re: koppeling 997

12 nov 2012 23:49

Ha DennisvdB,
We gaan er gewoon aan beginnen.
Jij hebt de koppeling ook zelf vervangen , en dat ging goed.
Heb begrepen dat het niet zo veel werk is.
Het lijkt mij veel leuker om zelf te doen.
Het is geen ingewikkelde techniek.
Ik had verwacht dat er meer mensen zelf aan de Porsche eenvoudige reparaties
deden.
Groeten Wim,

Re: koppeling 997

13 nov 2012 19:29

Ja, maar dat zijn hier volgens mij eerder de bezitters van de oudere types.

Re: koppeling 997

14 nov 2012 1:13

Ik denk dat je gelijk hebt Ewout.

Re: koppeling 997

20 nov 2012 2:09

Vandaag hebben we de koppeling vervangen van de 997 MK1. :D
(Plaat, druklager en drukgroep van Sachs)
Het is inderdaad een vrij eenvoudig klusje wat je goed zelf kunt uitvoeren.
De versnellingsbak kan makkelijk worden gedemonteerd,zodat je er goed aan kunt werken.
Het vliegwiel was nog in goede staat na ruim 160000 km.
Ook de krukaskerring was nog mooi droog.
Alleen bij die 2 boutjes van de koppelingscilinder bovenop kun je niet zo makkelijk bij. (handen te groot?).
De koppelingsplaat was versleten en de lager was flink ingelopen en vertoonde veel speling.
De veren van de drukgroep waren ongelijk en de drukgroep vertoonde vlekjes wat volgens mij het gevolg was van hitte.
Geen overbodige luxe dat ze vervangen werden.
Nu eea gedemonteerd was, alles mooi gepoetst en schoongemaakt.
Ook de bakolie ververst met de originele Porsche olie.
Na de montage rijd de 997 weer als nieuw.
Het trillen is weg en het aangrijpen van de koppeling is veel plezieriger.
Ook de pedaal bedienen kost minder kracht.
Ook al was het enkele uren werk, zeer de moeite waard!
Groeten Wim,

Re: koppeling 997

20 nov 2012 3:17

Ik zie dit topic nu pas en wil toch een kleine bedenking uiten.

Ik heb de koppelingsplaat van mijn 964 C4 ook moeten laten vervangen omdat die doorslipte. Daarvoor gaat zo'n beetje de hele aandrijving van de auto er onder uit. Het bleek dat het hele binnenwerk van de koppeling kletsnat was van de hydraulische olie. Volgens Johan omdat een vorige eigenaar heeft nagelaten om een afdichtrubbertje van een knaak ofzo te (laten) vervangen toen de hele koppeling werd vervangen. Rubbertje zit ergens tussen koppeling en versnellingsbak. En de koppelingsplaat kon in de kliko ondanks dat-ie recent vervangen was...

Overigens was die plaat niet zo kostbaar, er gaan toch nogal wat uren in zitten bij een 964 C4.

Re: koppeling 997

20 nov 2012 10:19

Het was een klusje van 6 uur, maar gelukkig had ik het al eens eerder gedaan.

Paulus, waarom zou je een bedenking willen uiten? Dubbelmassa vliegwiel is nagekeken op werking, maar was in goede staat. En zolang de keerring niet lekt, moet je hem ook niet vervangen.

Het lijkt me bij jouw geval niet dat het hydraulische olie was, aangezien dat niet in een handgeschakelde versnellingsbak mag. Porsche schrijft 75w-90 voor. Daarnaast zit er nogal een verschil qua techniek en type versnellingsbak tussen een 964C4 en een 997 mk1 C2.

Re: koppeling 997

22 nov 2012 1:28

Mijn bedenking is dat je fouten maakt als je dit niet vaker doet. En een klein foutje (rubbertje niet vervangen) heeft grote gevolgen. En het is niet voor niks dat Johan vdG dit werk voor me doet. Ik snap er maar half de ballen van. Maar dat was je al duidelijk.

Re: koppeling 997

22 nov 2012 6:18

Wiel01 schakelt niet voor niks zijn plaatselijke specialist in. :wink:

De techniek is echt simpel, wordt vaak overschat. Wel zorgen dat je een goede momentsleutel hebt want alles moet vastgezet worden op moment.

Re: koppeling 997

22 nov 2012 8:46

Klopt, koppeling vervangen is niet echt spannend.

Leuk om te zien de de thuismonteurs aan de slag gaan met de 997 :thumleft: Ga ik ook doen zodra mijn garantie is verlopen.
Plaats een reactie