Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Bobine en Katalysator - (997 2S X51)

16 dec 2012 14:36

Ik heb een vraag. Tijdens rit naar huis kreeg ik eerst een CEL (997-2SX51), daarna ging de auto vermogen inleveren en daarna weer stotteren. Toen ik na paar kilometer de auto langs de kant kon zetten viel de motor ook meteen vanzelf uit.

Auto staat nu bij dealer en de katalysator blijkt kapot (110k km). Krijg ook meteen het advies om de bobines te vervangen (garantie) en nieuwe bougies te plaatsen. Nu is mijn vraag: is er een verband tussen het (kortstondig) rijden met een/meerdere kapotte bobine en een defect aan de katalysator? Neem aan dat de CEL ook veroorzaakt kan zijn door de kapotte bobine en dat als gevolg daarvan nu de kat kapot is?!

De kat valt namelijk op zichzelf niet onder de garantie. Is met 3.000 euro toch een dure grap. Als het defect veroorzaakt is door een kapotte bobine liggen de zaken aangaande garantie toch anders lijkt me.

Verder overweeg ik om bij Carnewal sportcats (HJS) te laten plaatsen (upgrade). Ben ik voor 1.000 euro klaar en heb wat geluid erbij! Goed plan?

Re: Bobine en Katalysator

16 dec 2012 16:55

Een sportcat zou ik ook plaatsen als mijn af fabriek katalysator de geest gaf. Maar ik vraag me ook af waarom je katalysator kapot is, Een paar mogelijke oorzaken zijn:

Lood - maar volgens mij kan je geen benzine met lood meer tanken in Europa
Mangaan - sommige katalysators zijn hiervoor gevoelig, maar ik verwacht ook dat dit niet in benzine in Europa te vinden zijn
Siliconen - Komt voor in koelvloeistof, en zou via een koppakking lekkage in je uitlaat terecht kunnen komen.
Zink - komt voor in additives voor motor olie etc, maar dit is ook hoog uitzonderlijk.
Onverbrande koolwaterstoffen - Door slechten ontbranding zou deze stoffen kunnen opbouwen in je katalysator, dus je kapotte bobine zou hier de oorzaak van kunnen zijn, maar dan zou je al veel langer last hebben gehad van een slecht lopend motor.

Re: Bobine en Katalysator - (997 2S X51)

17 dec 2012 11:13

1.000 km gelden heb ik aanrijding van achteren gehad. Neem aan dat het daar mee te maken heeft dat de kat nu kapot is. Maar ja, zie dat maar weer eens hard te maken bij de expert.

17 dec 2012 12:21

911RO schreef:1.000 km gelden heb ik aanrijding van achteren gehad. Neem aan dat het daar mee te maken heeft dat de kat nu kapot is. Maar ja, zie dat maar weer eens hard te maken bij de expert.

Waarom zou dan niet kunnen? Zaag hem open en bekijk de binnenkant. Als alles er los in ligt zal dat niet direct de schuld van de bobine zijn toch? Mijn BMW 5 serie had een hele lege kat, daar was alles uitgeblazen over de jaren, eigenlijk gewoon een ontwerpfout.

17 dec 2012 18:52

Ik heb bij Carnewal 2 jaar terug sportcats onder mijn Boxster laten plaatsen en dat beviel erg goed !

17 dec 2012 21:46

frankv schreef:
911RO schreef:1.000 km gelden heb ik aanrijding van achteren gehad. Neem aan dat het daar mee te maken heeft dat de kat nu kapot is. Maar ja, zie dat maar weer eens hard te maken bij de expert.

Waarom zou dan niet kunnen? Zaag hem open en bekijk de binnenkant. Als alles er los in ligt zal dat niet direct de schuld van de bobine zijn toch? Mijn BMW 5 serie had een hele lege kat, daar was alles uitgeblazen over de jaren, eigenlijk gewoon een ontwerpfout.

Is niet heel gezond om een kat open te zagen, dit ter info
Plaats een reactie