Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
08 jan 2013 10:05
Vraag me af wat een normale olie(bedrijfs-)temperatuur is.
Bij mij komt de olietempmeter zelden hoger dan op de foto, ook niet in de zomer.
Alleen op de NS of op een circuit loopt hij nog wel eens wat hoger op, maar nooit hoger dan halverwege.
08 jan 2013 10:23
Die temperatuur klopt wel - al zal hij eerst iets hoger gaan.
Vervolgens gaat dan de thermostaat in de rechter wielkast achter open en kan de olie doorstromen naar (en van) de oliekoeler in het rechter-voorscherm..
In dat gedeelte zit zo'n 3 liter olie - je ziet de temp.meter dan ook echt (even) "dippen" als dat gebeurt
08 jan 2013 10:24
Bij mij precies hetzelfde.....
Niveau van olie gaat zingend op en neer, en bij stilstand precies in midden.
Temperatuur dan precies hetzelfde als die van jou.
Merk wel dat als ik rustig rij, 50-60 km in drie of vier de temperatuur iets hoger is dan bv op autoweg.
08 jan 2013 10:29
idem hier met een 964, kan me van mijn 993 overigens wel herinneren dat deze vaker in het midden stond....
08 jan 2013 10:33
Misschien ook te maken met de hoeveelheid olie die erin zit ?
Kan me voorstellen als ie dicht bij min. is ==> temp. hoger zal zijn.
08 jan 2013 10:35
Maakt niet uit denk ik, thermostaat regelt de temperatuur.
Verschil tussen min en max is waarschijnlijk niet meer dan 1 liter?
08 jan 2013 10:41
1,75 liter
.. op 'n totaal van zo'n 13 liter
Thefrits schreef:Bij mij precies hetzelfde.....
Niveau van olie gaat zingend op en neer, en bij stilstand precies in midden.
Het niveau is een heel andere verhaal dan de temperatuur, Frits ...
Zoeken op 'dry-sump' ... en je weet het
08 jan 2013 10:44
Bij mijn 964 staat ie op nagenoeg dezelfde stand maar stond een keer langdurig in de file en toen liep ie wel flink op
08 jan 2013 10:54
Olaf schreef:Thefrits schreef:Bij mij precies hetzelfde.....
Niveau van olie gaat zingend op en neer, en bij stilstand precies in midden.
Het niveau is een heel andere verhaal dan de temperatuur, Frits ...
Weet ik.... toegevoegd voor extra informatie
Wat me wel opvalt bij mij is dat niveau beetje samenhangt met de temperatuur.
Mijn niveaumeter blijft de eerste 5 - 10 km laag staan.
pas als temperatuurmeter oploopt, gaat niveaumeter ook "omhoog"
08 jan 2013 10:55
Thefrits schreef:Mijn niveaumeter blijft de eerste 5 - 10 km laag staan.
pas als temperatuurmeter oploopt, gaat niveaumeter ook "omhoog"
Daarom schreef ik al: zoek even op Dry Sump ... of op Olie-peilen
08 jan 2013 10:58
Ok... kga effe googlen
Thanx
08 jan 2013 11:11
Wacht maar tot het een keer echt warm is, 30 graden +
Dan staat alsof je nog 18 bent
08 jan 2013 11:15
Zijn ook pilletjes voor, maar weet niet of dat goed gaat met olie.....
08 jan 2013 11:16
Cazzo Super Veloce schreef:Vraag me af wat een normale olie(bedrijfs-)temperatuur is.
Bij mij komt de olietempmeter zelden hoger dan op de foto, ook niet in de zomer.
Alleen op de NS of op een circuit loopt hij nog wel eens wat hoger op, maar nooit hoger dan halverwege.
Bij dat eerste streepje ( waar de temp bijna op staat) is in mijn 997 90'graden aangegeven. Ook bij mijn klassieker is dat (bijna) de bedrijfstemperatuur ( en staat daar ook 90 bij meen ik).
Duurt in de winter best wel lang voordat hij die temperatuur heeft bereikt. Na het bereiken van die bedrijfs OLIE temp, kun je de motor ook zwaarder belasten. Voor die tijd hou ik 3000rpm aan als max.
08 jan 2013 13:06
Ik vind het juist opvallend hoe snel de temp. meter op loopt.
Na een paar kilometer begint hij al op te lopen, terwijl de motor met zo veel olie in de olietank en -leidingen dan nog niet warm kan zijn.
08 jan 2013 13:28
na een nieuwe thermostaat merk ik dat de temp warm toch iets lager is als voorheen.
in de winter rij ik eigenlijk met ongeveer een liter minder de auto word dan toch sneller warm merk ik
en dat vind ik wel prettig.
08 jan 2013 23:19
rob964.c4 schreef:.....in de winter rij ik eigenlijk met ongeveer een liter minder de auto word dan toch sneller warm merk ik
en dat vind ik wel prettig.
Hoe bedoel je precies dat je dan met een liter minder rijdt? Haal je er bewust een liter olie uit? Kan dat zomaar met als doel om sneller op temp. te komen?
08 jan 2013 23:27
kan wel 5 liter uit.
08 jan 2013 23:53
.. maar dan kan je niet meer peilen
08 jan 2013 23:58
Zo te zien aan de hoeveelheidsmeter heeft hij er al wat liters uit gehaald
09 jan 2013 0:38
Ik gebruik de 993 sinds een paar maanden als DD voor woon-werk verkeer. Had in het verleden ook altijd het idee dat de meter (na opwarmen) maar 1 stand kende (8 uur), maar nu weet ik wel beter. Na een kwartiertje in de file staat de wijzer standaard strak op 10 uur
Wat me altijd opvalt is dat al na een paar kilometer doorrijden de temperatuur al weer "genormaliseerd" is.
09 jan 2013 10:43
Rad911 schreef:Zo te zien aan de hoeveelheidsmeter heeft hij er al wat liters uit gehaald
Nee hoor, alleen duurt het een minuut op 10 voor de "hoeveelheidsmeter" correct aangeeft.
09 jan 2013 10:52
.. een minuut of tien ...
.. bij warme motor
09 jan 2013 11:17
Ja, zoiets.
09 jan 2013 18:02
Stand bij warme motor komt overeen met met de mijne dus het lijt overeen te komen.....
http://m.youtube.com/watch?v=nKv0IHLlqDw
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.