Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

olieverbruik

28 maart 2005 20:13

Hallo mensen,


bijgaand een onderwerp waarover volgens mij al veel 'geforumd' is: Ik heb sinds 4 jaren een 911 uit '72 (T, targa, 2,4; gekocht bij Witmer en Odijk te Warmond; prima ervaringen daar overigens) en na een rit (kort of lang) zweet de motor olie en liggen er druppels op mijn garagevloer. Daarnaast rookt hij (uiteraard) ook na via de kachelpotten.

Na het starten ook altijd een pluim, die snel verdwijnt

De auto verbruikt ongeveer 1 l. op ca. 800 km., maar loopt erg mooi. Compressie is gemeten tijdens een aankoopkeuring en deze was uitzonderlijk goed op alle cilinders (ca. 1: 9,8 ?) werd mij verteld.

Ik wil graag weten wat het toch hoge olieverbruik veroorzaakt. Kan dit komen door het druppelgewijs zweten en de pluimen die hij verbruikt tijdens de start ?

en hoe kan het beste een goede diagnose van de staat van de motor worden verricht ?

Ik heb al meerdere berichten gelezen over dit onderwerp en het viel me op dat een revisie lang niet altijd nodig is en de oorzaken van olieverbruik ook op vele andere punten gezocht kan worden.

Graag jullie ervaringen over dit vraagstuk !!


Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten van een 911 fan uit Almere

28 maart 2005 23:30

1 liter op 800 km? Dat vind ik nogal wat... Als er druppelS op de garagevloer liggen (wat als je een week niet rijdt? Liggen er dan ook nieuwe druppels?) gaat het hard. Zou er even een specialist naar laten kijken (tenzij je dat zelf kan, maar dan zou je zo'n post niet plaatsen denk ik...).

Veel wijsheid!

29 maart 2005 15:48

Een liter druppelt er zomaar niet uit hoor volgens mij; dat zal voor 95% toch via de utilaat verdwijnen tijdens het rijden.
Kan via klepgeleiders (vaak roiokt de auto dan bij ineens gas loslaten op de snelweg als je flink wat toeren draait); de rookpluim bij de start is op zich niet erg dramatisch, doordat de zuigers altijd in de olie staan als de motor uit staat kan olie via de zuigerveren in de verbrandingsruimte lopen; die verbrandt dan weer bij de start en zorgt voor de mooie pluim.....

Ik zou een lektest laten doen op de cylinders, dan weet je waar evt. lekke zitten en wat je er aan zou moeten doen.

30 maart 2005 10:42

Hoi,

Compressie van 1:9.8 voor een 2.4T? Dan lijkt mij nogal hoog. Verder, hoe kunnen ze dat meten. Het compressie getal is een theoretische waarde. Bij een compressie meting meten ze druk en geen compressie. Bij een nokkenas met veel overlap zal de gemeten druk veel lager zijn dan bij een nokkenas met wat minder overlap. Laat eens een lektest uitvoeren.

Ik denk dat je die liter olie per 800 km gewoon verbrand. Het zal zeker niet de lekkage zijn. Een liter olie op de vloer is echt heel erg veel en een liter olie op 800 km vind ik ook nogal veel.

Peter

30 maart 2005 15:48

Op pelicanparts.com wordt een liter op 1.500 km als normaal beschouwd voor een goede 911. Verbruikt de auto het dubbele dan wordt dat wel reden tot zorg over het motortje. Daar hebben we het hier wel over.

Porsche zelf geeft aan dat een verbruik tot 1.5 liter op 1.000 km acceptabel is; dat komt overeen met een liter op 650-700 km.
Je kruipt dus wel een beetje naar het randje.

Zal in ruimte op de zuigerveren zitten en de klepgeleiders vermoed ik; met een lektest is dit wel te localiseren.

30 maart 2005 18:34

Auto vebruikt 1 liter olie per 800km (verbruik, dus niet 1 liter die onder de auto ligt). En Porsche zelf geeft aan dat 1 liter per 650km acceptabel is... Al met al lijkt me dit geen reden tot grote zorgen. Olieverbruik misschien ook afhankelijk van model(jaar)??

30 maart 2005 21:05

Hoe gaat dat, een lektest? :?

Kostbaar?

30 maart 2005 21:11

Dank allen voor de reactie's :D

ik hoor een beetje een rode lijn in de verhalen en dat een lektest oorzaken van het olieverbruik kan opsporen....

Het is trouwens niet zo dat de auto na langer stil te hebben gestaan nog blijft doorzweten. Dit is echt na een rit.

Kan een motor nog mooi blijven lopen met een dergelijk verbruik, dus als er iets met de kleppen of zuigerveren zou zijn ?? Ook vanuit een laag (ergo hogere versnelling bij lage snelheid) toerental pakt de motor erg goed op en heeft veel trekkracht.

Is een lektest dus een goede en sluitende methode voor een motordiagnose ? Zo ja, wat doen ze dan en wat kost dat dan ongeveer?

Het gaat mij erom dat ik weet wat ik kan verwachten in de (nabije?) toekomst qua motoronderhoud en dat ik gewoon wil weten hoe mijn P. er technisch voor staat....


Graag nog wat reacties en bij voorbaat dank weer.

Groeten André

30 maart 2005 23:12

Bij een lektest zetten ze de verbrandingsruimte onder druk en meten ze hoe snel de druk lager wordt. Is niet zo'n dure test.

Peter

30 maart 2005 23:25

Eerlijk gezegd is een lektest niet zo voor de hand liggend als hier verteld wordt. Een lektest gebruik je bv. als een motor niet mooi regelmatig op 6 cilinders loopt en de compressie een verschil laat zien tussen de onderlinge cilinders. Een lektest wordt dan ook gebruikt om te zien waar de motor compressie verlies heeft.

In dit geval is het olieverbruik te hoog en zal dit voor het grootste deel veroorzaakt worden door versleten cilinders/ zuigers en veren. De compressie kan natuurlijk wel goed zijn.
De gemeten compressie einddruk van 9.8 bar is niet echt hoog, wel hoog genoeg om een motor mooi te laten lopen.

Een motor die zoveel olie verbruikt ruikt normaal gesproken ook naar verbrande olie als er achter aan gereden wordt. :shock:

30 maart 2005 23:48

Paar vraagjes aan Renntech:

Is een dergelijk olieverbruik bij een verder goed lopend blok een reden om m toch maar eens open te trekken ?

Is jouw ervaring ook (zoals ik weleens lees) dat een eerste revisie vaak alleen een top-end is (koppen en vaak alleen de zuigerveren) en de tweede pas "full" met splitten van het blok ?

Ik hoor ook veel moeilijke verhalen over het alleen vervangen van zuigerveren als de zuigers en cylinders nog ruim in spec zitten; wat nu wel en niet te doen met de Nikasil cylinders (scotchbrite, honen etc....)
Hoe ga jij daarmee om ?

31 maart 2005 8:48

lindemans schreef:Is een dergelijk olieverbruik bij een verder goed lopend blok een reden om toch maar eens open te trekken ?


Ja , technisch gezien wel. Natuurlijk is de eigenaar hier degene die beslist wat er gaat gebeuren, soms is het budget dat voor handen is ontoereikend om een motor ( te laten ) reviseren. Of wordt er op jaar basis zo weinig gereden dat een paar liter olie op de koop toe wordt genomen.



lindemans schreef:Is jouw ervaring ook (zoals ik weleens lees) dat een eerste revisie vaak alleen een top-end is (koppen en vaak alleen de zuigerveren) en de tweede pas "full" met splitten van het blok ?


Dat ligt helemaal aan de km stand.

Tot 100.000 km is alleen een cilinderkop revisie nodig, niet eens zuigerveren oid.
Na 150.000 km moet je in ieder geval de zuigerveren vervangen als de motor open ligt.
Motor revisie komt ter sprake na ongeveer 180.000 km. Dan is technisch gezien alles aan controle/ toe.


lindemans schreef:Ik hoor ook veel moeilijke verhalen over het aleen vervangen van zuigerveren als de zuigers en cylinders nog ruim in spec zitten; wat nu wel en niet te doen met de Nikasil cylinders (scotchbrite, honen etc....)
Hoe ga jij daarmee om ?


Dat ligt dus helemaal aan de km stand van de motor.
Tot 125.000 km monteer ik meestal de zuigerveren zo terug in de cilinders. Tussen de 125.000 en 175.000 km doe ik niks aan de cilinders maar monteer ik wel nieuwe veren en bij hogere km standen monteren wij ook altijd gehoonde cilinders.
Vergelijk het honen van Nikasil cilinders niet met het honen van gietijzeren cilinders. Bij het honen van Nikasil wordt er nagenoeg niks weggehaald. Het is alleen om het oppervlak weer ruw te krijgen en om de cilinders weer 100% rond te maken. Natuurlijk kan dit alleen bij cilinders die nog goed genoeg zijn om te honen. De ovaliteit mag niet te groot zijn.
Gietijzeren cilinders kun je ver honen en daarna overmaat zuigers monteren. Bij Porsche's kan dit niet.

31 maart 2005 10:05

Wat een geweldig helder en compleet antwoord weer...

Ik rij een 7.000 km per jaar met mn 3.2 die nu op 207.000 staat.
Olieverbruik loopt de laatste 15.000 km beetje op; liter op 1.200 km; maar dat vind ik nog wel gaan; blok loopt als een zonnetje en trekt goed.

Maar als ik jouw reaktie lees, dan wordt het straks als het blok er een keer onderuit gaat wel "helemaal aan de beurt"....

Leuk project een keer voor de winterdagen.....

31 maart 2005 10:42

Inderdaad héél mooie informatie. De deskundigheid van Renntech doet me zin krijgen om de paar honderd kilometer afstand er bij te nemen als ik mijn motorke ooit laat reviseren.

Ik lees hier nu dat Porsche geen gietijzeren cilinders, maar Nikasil cilinders gebruikt. Is dit ook bij een 964 van 1991?
Is Nikasil dan een soort metaal of ander materiaal waardoor "meer" honen niet mogelijk is ?
Eens nieuw stetje zuigers/cilinders kost al +- 2.500 euro heb ik ergens gelezen. Worden de zuigers en cilinders altijd samen vervangen of kan het in bepaalde omstandigheden ook los van elkaar?

Ik begrijp dat er slijtage aan de veren en cilinder kan onstaan, maar wat doet een zuiger verslijten?

31 maart 2005 12:35

Porsche gebruikt 3 kwaliteiten cilinders.

Ze begonnen met Alusil bij de eerste 2.0 liters uit 1965
De latere T uitvoeringen van de 2.0, 2.2 en 2.4 motoren kregen gietijzeren cilinders om de kosten te drukken.
Vanaf de 2.7 RS gebruikt Porsche Nikasil dat uit de racerij komt en voor het eerst werd toegepast op de 917. Afhankelijk van de fabrikant gebruikte Porsche bij de SC en 3.2 weer Alusil.
De 964 en 993 hebben altijd Nikasil.

Nikasil is het mooiste materiaal voor cilinders, het is licht en erg slijtvast.
De cilinders zijn van aluminium en voorzien van een nikkel-cadmium-silicium laag. daarom kun je de cilinders ook niet naar een overmaat honen, je gaat dan door de laag heen.

Zuigers slijten ook, en niet zo zeer op de omtrek maar de groeven waar de zuigerveren in zitten krijgen het zwaar te verduren door de op en neer gaande zuiger.
De groeven worden breder en de zuigerveren krijgen dan hoogtespeling. Het gevaar van zuigers gebruiken met een te grote hoogte speling op de zuigerveren zit hem in een verhoogd olie verbruik door de pompende werking van de op en neer gaande zuigerveer.
Ook is er kans op breken van de zuigerveren omdat de zuigerveer tegen de ingesleten stootrand in de oude cilinder kan komen.

31 maart 2005 14:16

Erwin..

Hartelijk bedankt voor deze informatie.
Bij mij is de belangrijkheid van een veer, cilinder en zuiger nu wel duidelijk geworden. Ook waarom er op die manier olie wordt verbruikt.
De grootste reden waarom ik al die "inside" informatie probeer te achterhalen is omdat ik graag wil weten waarom revisie van een Porsche soms noodzakelijk is en waarom het zo héél veel geld kost.
Als je weet "waarom" en "waardoor" er bepaalde beslissingen worden genomen door de technieker die de motor reviseert, kan je ook makkelijker meebeslissen en dan voelt de rekening minder zwaar aan ;-).

Ik vrees dat ik nog vragen zal stellen :-)

31 maart 2005 17:48

In hoeverre zegt het olieverbruik iets over de staat van de motor? bij mijn 3.2 kan ik de laatste 5000 km nauwelijks olieverbruik waarnemen, wil dat automatisch zeggen dat de motor nog lang niet aan een revisie toe is?

31 maart 2005 18:15

Toch is het ook zeer de moeite waard om door een "echte deskundige" goed naar je auto te laten kijken om de reden van olieverbruik op te sporen alvorens veel tijd en/of geld uit te gaan geven. Bij mijn auto was het olieverbruik 1 liter op 1500 km. Ik vond dat wel wat fors maar het was nog binnen de normale marge. Bij verkopend "Porsche specialist" auto meerdere keren op de brug gehad en geen lek te vinden dus zou wel verbruik in de motor zijn (klepgeleiders, zuigerveren etc. normaal bij 142.000 km). Bij eerste grote beurt bij Wittebrug bleek er een scheur in een klepdeksel te zitten. Klepdeksel vervangen en....... olieverbruik 1 liter op 2500km. Kijk zo kan het ook.
Sterkte,
Guus

31 maart 2005 19:03

Guus schreef:en....... olieverbruik 1 liter op 2500km. Kijk zo kan het ook.

Guus



Vind het veel voor een 993....heb net een kwartliter bijgevuld op 8000km...
Ervaringen van andere 993 bezitters :?:

31 maart 2005 19:12

Even voor Joost:
Ik heb tussen 170.000 en 195.000 ook altijd romnd een liter op 5.000 km gezeten; daarna is het redelijk "ineens" op naar 1 op 1.500 gelopen.

Ik trek daar mn blok nog niet voor open maar het kan zomaar "omslaan" lijkt het.

31 maart 2005 22:04

Erwin schreef:Zuigers slijten ook, en niet zo zeer op de omtrek maar de groeven waar de zuigerveren in zitten krijgen het zwaar te verduren door de op en neer gaande zuiger.

Van links naar rechts? sorry, kon het niet laten :wink:

ZELFDE VRAAG...

01 apr 2005 11:29

Hey,

ik heb zo'n vier maanden geleden een 911 E van 1969 gekocht, 4 maanden stilgestaan want zat in buitenland, nu met de lente al paar ritjes gedaan natuurlijk... starte heerlijk, sloeg direct aan, lekker rijden na 15 min hebben warm staan draaien. Maar waar er in het begin toch nog voldoenden olieniveau was, daar zakt het me toch een nbeetje te zorgwekkend! Kan ik af en toe een litertje bijvullen na ettelijke kilometers? Of hoe werkt dat nu eigenlijk, en ja ben nog volledig aan't studeren ivm mijn auto...;-) En welke oliesoort rdaen jullie me hier nu aan voor mijn oude maar heerlijke P, want heb al zoveel verschillende soorten hier gezien...

Een welgemeende merci alvast van deze Belg uit Antwerpen.

01 apr 2005 12:49

Hoi & Welkom :-)

Proficiat met je aankoop alvast ....

TAVERNIERS-Belg-Antwerpen


toch niet de .... Afbeeldingspeler ...


Greetz
Dirk
:D :wink:

Re: ZELFDE VRAAG...

01 apr 2005 13:00

TAVERNIERS schreef:Maar waar er in het begin toch nog voldoenden olieniveau was, daar zakt het me toch een nbeetje te zorgwekkend! Kan ik af en toe een litertje bijvullen na ettelijke kilometers? Of hoe werkt dat nu eigenlijk, en ja ben nog volledig aan't studeren ivm mijn auto...;-)


Dit is elemetaire negenelfkunde. Motorolie peilen doe je met bedrijfswarme motor (olie is ca 80 graden), op een vlakke ondergrond met stationair draaiende motor. Verschil tussen minimum en maximum aan de peilstok is ca 2,5 liter.
Zorg er (uiteraard) voor dat je niet te weinig olie hebt, maar ook zeker niet te veel. Ook dat kan de motor beschadigen. Zelf probeer ik het oliepeil zo dicht mogelijk bij het maximum te houden. Is ook thermisch gezien (zeker bij zo'n heethoofd als de 2.7) het gunstigst.

Anne 2.7

01 apr 2005 13:45

Verschil tussen min en max op de peilstok is 1.75 liter bij een 3.2.
Plaats een reactie