Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Motorrevisie 964

16 feb 2013 19:36

Hi:

Ben voornemens om het blok (964) een totale revisie te laten ondergaan.
De betreffende partij gaf aan dat middels scherpere nokkenas + ander "abgassysteem" er makkelijk 30 a 40 pk-tjes extra los te peuteren zijn, zonder dat dit afbreuk doet aan de betrouwbaarheid/levensvatbaarheid van het blok.

Heeft Iemand ervaring met deze vorm van "tune" en wat mag dit volgens jullie aan extra investering on-top (vd totale revisie) kosten?

Dankje peter

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:01

Kan je vraag niet beantwoorden....maar je onderschrift is goed.....dyno uitdraai straks wel maken.... :?:

Renntech, en vraag naar datgene wat hij zegt in de topic '3.2 meer power'

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:05

Ik kan me voorstellen dat je huidige blok nog niet los is misschien afwachten wat de kosten zijn als het open is,
Kan zomaar 10 k zijn weet niet of jij dan nog 2 extra in een uitlaat wilt steken

En als de nokassen toch aan vervanging toe zijn zou je wel voor iets andere kunnen gaan

Toch vind ik 30-40 makkelijk niet echt gebruikelijk,
Beperkende factor is volgens mij ook het inlaat traject

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:08

Dial_888 schreef:Kan je vraag niet beantwoorden....maar je onderschrift is goed.....dyno uitdraai straks wel maken.... :?:

Renntech, en vraag naar datgene wat hij zegt in de topic '3.2 meer power'


Ik zou ook nu een uitdraai willen,
Kunnen nu ook 15 pk extra zijn boven opgegeven 250 pk,
Blijkt dat porsche een veilige schatting maakt en dat volgens mij geen blok onder de gestelde pk was wel erboven.
Andere merken doen dat wel eens anders

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:11

Je kunt eens kijken op albertweb.de
Volgens mij hebben zij een heel lijstje met Leistungssteigerung voor 964.

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:13

Hamvraag is: wat blijft er over op de achterwielen...transmissieverliezen op de uitdraai kun je compenseren....en daar zit vaak de 'truc' voor de papieren pk's.

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:20

Ik begrijp werkelijk waar steeds de vraag naar meer vermogen in een atmosferische Porsche niet. Dan heb je toch echt de verkeerde auto gekocht. En daarbij, die 15pk meer of minder gaan de meesten toch niet merken behalve in je portemonnee. Lekker laten reviseren omdat je nog jaren plezier wilt hebben van je 964 moet de enige drijfveer zijn om het te willen doen of je zal het dubbele bedrag moeten neerleggen om een duidelijk verschil in vermogen te merken.

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:40

Zoals Rob schrijft - nu een uitdraai op een Dyno - en na de revisie op dezelfde Dyno weer een uitdraai :idea:


"af fabriek" zitten er toch al wat extra PK'tjes in ... :popcorn:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 20:43

Driver, scherpere nokkenassen.......je krijgt hierdoor een veel piekerige motorkarakter...en minder geschikt voor op straat. Maar daar ben je er niet mee...zwaardere klepperen, inlaat/uitlaat kanaal aanpassen, chip aanpassen. Je zult de hele keten moeten aanpassen....

En ik ben het eens met Franz schrijft: complete onzin...koop gelijk een dikkere porsche.....dus deze gewoon reviseren en chip aanpassen voor een mooiere loop!

Maar tis jouw keuze..... :mrgreen:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 22:08

Bekijk onderstaan filmpje, zit ook een meting op de rollenbank bij.

http://www.youtube.com/watch?v=_94vH-yr ... re=related

271 pk met minimale investeringen:

Cuprohr
Steve Wong Chip

In de commentaren eronder lees ik dat o.a. een K&N filter nog een paar pk extra
oplevert. Ik schat dat je dan totaal 600 - 700 euro hebt uitgegeven.
Lijkt me een beter en veel goedkoper alternatief, en met een paar eenvoudige
ingrepen is je auto zo weer 100% origineel. :salut:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 22:32

Bob C4 schreef:271 pk met minimale investeringen:


Maar wat is de werkelijke PK' winst die behaald is :?: :idea:

100 Kg uit de 964 slopen geeft hetzelfde effect - of beter :wink:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 23:04

Benieuwd wat jij er dan uit zou slopen, 100 kg. is nogal wat ... :mrgreen:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 23:07

Als eerste die vierwielaandrijving... :mrgreen:

Als dat nodig was geweest, was dat in de hele racerij al toegepast....

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 23:09

Alle isolatiematten
Alle electrische zooi van stoelen en spiegels
deurbakken etc.
Kofferbakmat

.. dan ben je al een heel eind ..


En dan ben ik er vanuit gegaan dat die cuprohr en wong-chip je 21 Pk opleveren :wink:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 23:39

Dan kies ik toch voor een cuprohr en een chip. Minder werk en ik
heb een auto waarin alles het doet :thumleft:

Re: Motorrevisie 964

16 feb 2013 23:44

Wat er niet op zit, kan ook niet stuk .... :popcorn:

Re: Motorrevisie 964

17 feb 2013 0:15

26pk......gratis van de fabriek....


http://m.youtube.com/watch?v=HHJYppkrqI ... re=related

Re: Motorrevisie 964

17 feb 2013 0:29

.. met de chip van Wong in ene 5 Pk minder :cheesy:

Re: Motorrevisie 964

17 feb 2013 0:34

Daarom noemen ze dat een Steve Wrong chip..... :D

Re: Motorrevisie 964

18 feb 2013 13:58

@Driver

Ik begrijp je overwegingen, als het zaakje dan toch open moet is het wel zo leuk om eea te upgraden...

Daarbij even de volgende opmerkingen, zelfs in het geval er vermogensgrafieken worden aangeleverd mist 9 vd 10 keer een basismeting vooraf. Er wordt dan iets in de trant gezewd van; na modificatie werd er 250pk aan de wielen gemeten, we rekenen met 17% transmissieverlies dus hebben we nu 301pk. Aangezien Porsche standaard 250pk opgeeft hebben we dus 51pk winst. Een dergelijk vergelijk is tamelijk nietszeggend. Rollenbanken zijn een prima meetinstrument om % verandering voor en na modificatie te meten. Het absolute vermogen dat de meter daarbij aangeeft hangt van vele factoren af zoals ijking, bandenspanning, buitentemperatuur, temperatuur cilinderkoppen(!), correctiefactor en last but not least de vaak arbitrair gekozen % van transmissieverlies.

De 40-50 pk waarover jij spreekt kan op verschillende manieren worden bereikt, de 'grap' is dat de standaard injectoren hun grens bereikt hebben bij ca. 295 pk & dat deze grens bereikt kan worden met een goede remap zonder interne aanpassingen van de motor. Met andere woorden, in standaard configuratie* is de 964 motor in staat voldoende lucht te flowen voor 295 PK**.
*met cat vervanger en cup-rohr
** vs. 260 PK standaard --> 295 Tuner PK ~ 283 Porsche PK

Sterker nog, de motor heeft nog meer potentieel....dit bewijst Ninemeister in de UK met haar Motec kits in combinatie met grotere moderne injectoren. Hiermee haalt een 964 met cat vervanger en cup rohr 320PK op de dyno. Kleine kanttekening: de Motec maakt gebruik van een MAP-sensor, de inlaatbuis kent dus niet langer restricties van een Luchtmeter. Dit maakt het tevens mogelijk de lengte van de buis / locatie filter te optimaliseren hetgeen ongeveer 6 PK op de dyno oplevert. Met een andere nokkenas en licht poort werk gaat bovenstaande combinatie naar 335-350PK afhankelijk van de gebruikte nokkenas.

Het probleem met een standaard Motronic (injectoren) blijft dus dat je topvermogen ook met andere nokkenassen beperkt blijft op 295PK. Ninemeister heeft dit in meerdere tests aan den lijve ondervonden. Daarbij de volgende opmerkingen, het standaard inlaatsysteem van de 964 is niet bepaald gek op nokkenassen met veel overlap. De toch al niet briljante stationairloop regeling raakt hierdoor van slag, het verdient daarom voor straatautos voorkeur om een redelijk milde as te kiezen met een LSA van 113-114 graden.

Het goedkoopste is om je bestaande assen van een nieuw profiel te laten voorzien (reken ca. $345 bij Dougherty, Elgin of Webcam). Let daarbij op dat je bij een nieuwe nokkenas ook nieuwe of gereviseerde tuimelaars moet toepassen. Het reviseren (aanloopvlak) vd tuimerlaars kost ook een $ 350 bij bovengenoemde adressen. Omdat je motor met aangepaste nokkenassen hoger in de toeren gaat lopen, zijn zwaardere klepveren met CroMo of Titaan klephoedjes haast een voorwaarde. Reken op nog eens €500-700. Drijfstangbouten van ARP zijn om diezelfde reden ook een goed idee voor alles boven de 6800 toeren....en het plaatje begint al aardig op te tellen nietwaar?;-)

Tip: als blijkt dat je kleppen moet vervangen neem dan 993 kleppen/geleiders, deze hebben een dunnere 8mm steel voor een betere flow en zijn lichter zodat de kleppentrein (een beetje) meer toeren aankan.

Wat betreft aanpassingen aan de Motronic is een RS ontstekingsmap voor 98 Ron al goed voor 260 Porsche PK / 270 Tuner PK. Tel daarbij op een cat vervanger + cuprohr voor ca.12 Tuner PK voor een totaal van 282 en de laatste 10 PK komen uit een combinatie van een open luchtfilter (7PK volgens Porsche Motrorsport) en aanpassingen brandstof-map.

Hoop dat bovenstaande je een beetje helpt om een goede beslissing te kunnen maken...

Re: Motorrevisie 964

18 feb 2013 14:38

Ben voornemens om het blok (964) een totale revisie te laten ondergaan.
Wat ik nu zo aardig vind aan dit topic is het volgende. In 99% van de gevallen waarin een dergelijke intro wordt (en op dit forum werd)gebruikt gaat het om de angstige vraag waar en hoe een dergelijke revisie zo goed en goedkoop mogelijk kan worden uitgevoerd. Ik vind het dan best wel verrassend, dat het hier slechts en uitsluitend gaat om de vraag hoe het vermogen ietwat kan worden opgevijzeld :) Ik wil hiermee geen discussie uitlokken, het is slechts een opmerking. :)

Re: Motorrevisie 964

18 feb 2013 18:34

Ik heb een 964 die is: gechipped / hittedraad systeem/ en cuprohr uitlaat. Kan je zeggen dat dit een enorm verschil is . Pakt heel fel op.Hoeveel pk het meer is weet ik niet.
Zou ongeveer 50 pk meer zijn volgens vorige eigenaar.

Re: Motorrevisie 964

18 feb 2013 21:33

Mijn ervaring is dat hittedraad, chip, cuprohr beste value-for-money is. Zelf dit pakket eerst op mijn auto gehad, nu heeft de motor een volledige revisie gehad met veel meer aanpassingen. Dit levert nog meer op, maar kost ook een veelvoud.

Re: Motorrevisie 964

18 feb 2013 23:39

Dank voor feedback allen !
Gr peter

Re: Motorrevisie 964

19 feb 2013 0:41

die van mij ging zonder problemen naar de 276 pk origineel. heb nu een 100 cellen catvervanger en k&n luchtfilter.
de g-bocht heb ik er weer afgehaald,motor ging wat schommelen met het toerental en maakte iets teveel kabaal vond ik.
heb de originelle eind demper er weer op en rijd nu echt heel lekker.

gr anton964
Plaats een reactie