Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
20 feb 2013 18:25
Ik heb een vraag. Ik heb sinds een aantal maanden een 997 4s uit 2007 met 60.000 km op de klok. Nu wilde ik vandaag de olie bijvullen (halve liter op 3000 km) en nu zag ik dat er een beperkte hoeveelheid sludge op de dop zit. Ik heb wel een aantal keer kortere stukkenngereden (10-20 km). De koelvloeistof ziet er normaal uit. Moet ik nu erg ongerust worden of kan het gewoon condens zijn.
Alvast dank voor jullie reacties!
20 feb 2013 18:31
Niet gehinderd door enige kennis ...
.. zou ik de oorzaak bij het rijden van de korte stukjes leggen - en gewoon eens 100 of meer Kilometers gaan rijden - aan 1 stuk !
20 feb 2013 18:38
+1
Denk dat de korte stukjes voor olie verbruik en sludge de oorzaak is
20 feb 2013 18:39
Ik begrijp je gevoelens volkomen... In november, de laatste dag voordat de Porsche naar de winterstalling zou gaan, heb ik ook in vrij winterse omstandigheden nog even snel de benzinetank gevuld alvorens de auto weg te zetten. Ik check nog even de 'olievulbuis' en zie ook zo'n substantie zitten. Mijn gevoelens kon ik ook het beste omschrijven als 'warm en koud' tegelijk...
Bij navraag bleek dit dus voornamelijk en
meestal (niet altijd) onder winterse temperaturen voor te komen en wanneer de olie niet goed is opgewarmd.
20 feb 2013 18:50
Zolang die sludge maar niet licht gekleurd is.
Want.....
Dan zit er water bij
Dat denk ik, met mijn kennis puttend uit al die Engelse ellendelingen die ik gereden heb
20 feb 2013 18:52
sarsrich schreef:Want.....
Dan zit er water bij
Condens
20 feb 2013 18:55
Dank voor de snelle reacties
voorlopig maar even doorsturen dus... Zal wat langere ritten maken en wachten op wat warmer weer
20 feb 2013 19:02
Nou dit weekend de pekelrit dus ik zou zeggen lekker meerijden dan is hij zeker goed warm gereden.
20 feb 2013 19:18
Het weekend zit al bomvol.... Helaas... Anders was ik zeker aangesloten... Moet de sludge na een lange rit verdwijnen?
20 feb 2013 19:23
Bas Rutten schreef: Moet de sludge na een lange rit verdwijnen?
Ja - maar komt weer terug als je daarna weer ritjes naar de buurtsuper op de hoek gaat maken
Neem je voor om - zeker in de winter - minstens 30 Km te rijden per ritje
20 feb 2013 19:49
Is ook geen straf...
20 feb 2013 20:36
Olaf schreef:sarsrich schreef:Want.....
Dan zit er water bij
Condens
Eens, had mijn oudje en heeft de 997 net zo goed. Eens flink warm rijden and it's gone.
No worry's
Als ik de kids 's morgens naar school rij (ca. 1,5 km verderop) dan rij ik daarna via Valkenburg terug naar huis, is de olie tenminste goed op temperatuur. Niet altijd waar wel vaak. Nodig? Niet echt maar wel leuk
20 feb 2013 20:57
We leuk sturen regio valkenburg. Ik heb jaren in cadier en keer gewoond. Jammer dat ik toen mijn 911 nog niet had. Al was ik toen wel de trotse eigenaar van een Alfa spider waar ik ook jaren heerlijk in heb gestuurd...
Tot dusver gelukkig geruststellende reacties wat betreft de sludge... De 3 maanden garantie waren net verstreken
ik zag al een gescheurde cilinder voor me ....
20 feb 2013 21:24
Van sludge heb ik nooit last, wel destijds met mijn VW Kever...
Komt dit dus vaker voor bij de lufties?
Rob's 997 heeft er ook last van dus die vlieger gaat niet op...
Misschien verwarmde garage en daarna in de kou, gevolg meer condens?
20 feb 2013 21:45
Dat zou kunnen... Ze staat lekker warm binnen...
20 feb 2013 22:17
De horizontale positie van de olievulbuis is een oorzaak. Ken niet alle positioneringen van deze bij Porsche's en niet-Porsche's uit mijn hoofd, maar in ieder geval bij de 996 en 997 komt deze kunststoffen vulbuis bijna horizontaal uit het motorblok waarna condensvorming op een relatief lang stuk kunststof plaatsvindt, vooral bij wat kouder weer (uiteraard).
20 feb 2013 22:24
Rob's 997 heeft er ook last van dus die vlieger gaat niet op...
Geen last maar schrok wel toen ik het de eerste keer zag. Wist nog dat mijn luftie na de Winterstalling dit ook had. Tip van het forum was i.d.d. condens (heeft verder geen water zo'n ding) dus meteen een halve tank leeg gereden. Afijn, 100 km verder niks meer te zien.
Idem met de 997, staat zelfs binnen in een verwarmde garage maar toch wat tattie aan de dop (olie vuldop wel te verstaan
)
Een flink stuk gereden en weg. Tadaa, niet eens een gevoelige IMS Lager maar gewoon wat condens door het winterse weer.
20 feb 2013 22:33
met een stukje keukenrol sludge afschrapen / opnemen heeft een specialist mij eens verteld
Vrij normaal met deze temp wisselingen en daarbij korte ritten.
motor zoals eerder al genoemd liefst warm rijden en zo nu en dan schoon blazen in DL.
21 feb 2013 14:12
Gisteren een 997 bekeken en vond dit in de vulbuis.
Dit hoeft dus niets ernstigs te betekenen?
21 feb 2013 14:33
Als het alleen bij de vulbuis is niet nee. Als de rest ook zo is dan sta ik ervan te kijken dat 'ie nog rijdt.
Ik zou er eens een flink stuk mee gaan rijden. En mocht je het niet vertrouwen, even langs de Specialist.
21 feb 2013 15:01
Dit is een phenomeen dat bij auto's vaker voor komt.
Ontstaat veelal bij lagere temperaturen en veel korte ritjes.
Mijn daily driver (BMW) heeft hier ook last van
Het beste is om de auto eens een flink stuk goed warm te rijden
21 feb 2013 17:49
Bij mij was het minder indrukwekkend maar wel dezelfde mayonaise.... Dit weekend maar ff Duitsland in en nog eens kijken...
22 feb 2013 16:16
vanmiddag even bij venlo Duitsland in gereden, goede 100 kn doorgeblazen en toen vol spanning het dopje van de olie weer losgedraaid..... en..... helemaal schoon
Kan ik weer rustig slapen.....
22 feb 2013 16:27
Mooi, loos alarm dus
23 feb 2013 10:05
Delnoy schreef:Als het alleen bij de vulbuis is niet nee. Als de rest ook zo is dan sta ik ervan te kijken dat 'ie nog rijdt.
Ik zou er eens een flink stuk mee gaan rijden. En mocht je het niet vertrouwen, even langs de Specialist.
Ik ben me aan het oriƫnteren voor toch weer een porsche(3.2/964/997) en kwam deze tegen.
Liep en reed goed(145k km gelopen), maar zou toch eerst een akk laten doen voor aankoop. Maar vroeg me dus af of dit heftig is of 'wel' meevalt.
Anders hoef ik geen akk te laten doen
.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.