Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
24 maart 2013 20:37
ik ben op zoek naar de waardes om de ontsteking af te stellen, dus als iemand die zo weet of een draadje weet te vinden(ik ben er niet zo'n held in dat zoeken hier) dan graag.
ik weet dat de co ongeveer 1,5 tot 2,5 mag zijn, ik heb ooit iets gelezen over 5 graden voor(voor stationeer?)
kortom ik heb de bel horen luiden..
ik heb ergens hat boek 101 projects maar kan het niet terug vinden
nu lijkt het tijdens het rijden alsof de uitlaat onder de auto lekt(alleen bij gas geven/versnellen;roffelen) en af en toe gevoelige IMS Lager in de uitlaat(dat weer bij gas geven /los laten in stilstand) nu heb ik in het verleden al eens de co afstelling op en terug gedraaid en was dit verholpen, nu weer geprobeerd en het blijft.(misschien teveel lopen kloten)nu wil ik weer vanaf nul beginnen, dus onstekeing en co afstellen; dus graag..
in mijn blok zijn nieuwe veren ,bouten, kettingen, glijplaatjes, pakkingen ed,kachel potten vervangen(cylinders en kleppen nagemeten , waren goed) en 500 km goed gereden(zonder dat geluid, dus wel met oude afstelling van voor revisie)
wie kan me helpen?
gr richard
24 maart 2013 21:41
5 graden voor is meen ik Carrera 3.0, maar SC is na dacht ik. Zijn idd wel tabellen voor.
25 maart 2013 8:50
jeroen , dank voor reactie
is toch het zelfde blok? iemand daar een tabel voor?
gr richard
25 maart 2013 10:14
Niet hetzelfde blok. Wel veel gelijkenissen. Maar carrera 3.0 is sowieso hoogtoeriger en mag ook iets meer toeren maken.
Heb wel ergens een tabel geloof ik, volgens mij in het boek:"How to modify and rebuild" zal vanavond eens voor je kijken.
25 maart 2013 10:36
Ook zeer interessant, meer info over verschil SC motor vs carrera 3.0 en andere tips om vermogen te winnen. Hoop dat je Duits redelijk is.
http://78.47.139.25/archive/index.php/t-7832.html
25 maart 2013 16:56
jeroen dank, ik had ook al gezocht op google, maar niet echt iets gevonden.
toch handig zo , dit forum.
ga vanavond even eea doorspitten, iig mijn dank
gr richard
25 maart 2013 17:54
You are welcome! Geen dank. Google helpt als je op bijv ignition timing en Zündung zoekt...
Succes!
25 maart 2013 18:06
Even een foto gemaakt van technisch boekje....
25 maart 2013 18:15
Das van een carrera 3.0 Andre.
3.0 SC is 5gr BTDC.
25 maart 2013 20:56
Heb " how to rebuild and modify...." Er even bij gepakt. Die geven weer hele andere waarden aan.....vreemd...kan te maken hebben met USA, maar Carrera 3.0 is nooit in USA verkocht... Anyway. Zij geven aan:
Carrera 3.0 (930/02) 1 BTDC en 53 ABDC
Zelfde voor SC (930 04, 05, 06, 10 en 15)
Dit verbaast mij en denk dan ook dat je yanks gewoon de waarde van SC voor Carrera 3.0 hebben overgenomen.
SC 930 03, 13, 07, 08 , 09, 19, 16, 17 = 7 BTDC en 47 ABDC
Weet alleen niet of deze waardes USA ook ROW zijn....
Laatst bijgewerkt door
Jeroen C3.0 op 26 maart 2013 10:37, in totaal 1 keer bewerkt.
26 maart 2013 10:17
Geluid van iets dat lekt bij gas geven/versnellen... /
Ben bang dat je een gebroken cilinder-tapeind hebt... of je uitlaat tapeinden (nieuwe kachelbakken toch ?) moeten nog eens nagetrokken worden.
Gr.
Dick
26 maart 2013 20:51
Hallo Dick, dan hoop ik t laatste, alle tapeinden zijn reeds vervangen..
gr Richard
27 maart 2013 9:46
Toch nog even aan het zoeken geweest,heb diverse dingen gevonden maar geen officiële van Porsche zelf ......
Zijn er nog sleutelaars/specialisten onder ons die wat meer kunnen vertellen??
Wat het geluid betreft, er kan een pakking weggeblazen zijn bij je uitlaatspruitstuk.......ken dat
27 maart 2013 19:41
Andre, handig,
mbt pakking, is natuurlijk een optie net als de bouten.
volgende week gaat ie op de brug en gaan we eea afstellen(co, 5 graden nog iets en stationeer)
kan ik gelijk eea checken.(zal zeker bericht doen van de bevindingen)
iig weer dank
gr richard
05 apr 2013 12:15
en wat zijn we weer stom
, vraag je de waarde van de ontsteking
staat dit gewoon op de sticker van de fan(beugel die de fan vast houdt) en dan deze pas geleden ook nog besteld hebben
en erop geplakt
co stond op 6% en nu weer netjes op 2% enige probleem wat ik nu nog heb, is dat als ik gas geef
een soort van roffel hoor, net alsof de uitlaat ergens lek is(is ie niet gisteren op de brug alle pakkingen gecontroleerd) als ik terugschakel en toerental gaat van 4000 naar bijv 2500/3000 terug hoor ik het weer niet.Voorheen is de ontsteking afgesteld dmv lamp bij stationeer en een streepje(dus niet goed)
gisteren gekeken , geprobeert t te doen zoals het hoort, dus warme motor, 4000trn en een streepje, is @#$@# de lamp stuk, dus uiteindelijk niet gelukt.
Kan dit te maken hebben met het geluid wat ik omschrijf?
volgende week met een goede lamp proberen en dat zal wel lukken, maar vind het geluid zo vaag.
gr richard
05 apr 2013 12:28
een soort van roffel hoor, net alsof de uitlaat ergens lek
Als het net glas-gerinkel is heb je teveel voor-ontsteking.
05 apr 2013 20:20
bully, dat kan ik niet echt plaatsen t lijkt anders.
zal afstellen ontsteking eens afwachten, laat ik het tzt weten
zal nog eens luisteren
gr richard
07 apr 2013 22:37
ik doe het altijd zo en bij mij loopt de SC met 204 perfect:
op de onderste pully die de fan aandrijft zitten twee merktekens vlak naast elkaar
neem de meest 'rechtse' (gemarkeerd met 5 ofzo) en markeer deze met een beetje witte verf of tippex ofzo
rijdt de auto lekker warm, hij moet op bedrijfstemperatuur zijn
haal de vacuum slang van de ontsteking eraf
sluit op de bougiekabel van cilinder 1 de sensor van de stroboscooplamp aan
zoek een vriend of vriendin
start de auto en breng het toerental op 4000 (door de vriend/vriendin)
richt de stroboscoop lamp op de pully
het gemarkeerde teken moet nu uitlijnen met het teken op het blok, recht boven de pully
if not, moet je aan het ontstekingshuis gaan draaien tot eea uitlijnt
de boel vastzetten en vacuum aansluiten en klaar is kees.
let wel goed op met wat je doet. De motor draait op 4000rpm, de fan zelfs sneller en beiden maken daarbij een boel herrie. Een klein foutje met vingers of snoertjes of sleutels kan desastreuse gevolgen hebben.
07 apr 2013 22:40
En inderdaad.... vacuumslang er vanaf halen...
09 apr 2013 13:54
heren dank, dat is handige tip, alleen is het niet zo ,dat het streepje links dat streepje is?
volgens mij (uit mn hoofd en als ik goed gekeken heb)komt eerst z1 en dan het tweede streepje?
de mijne moet 25 graden voor ontsteking hebben ipv de gebruikelijke 5(volgens div boekjes)
en zou dit het geluid veroorzaken? dat gevoelige IMS Lager geluid?
de mijne is gesteld op staitionair, koud en op het streepje!!(niet zoals het hoort dus
)
dank gr richard
16 apr 2013 11:47
Z1 is top dead centre, dat streepje moet je niet hebben, dus altijd het andere streepje. Bij mijn auto is dat er maar één, dus dat is waarop ik 'm gesteld hebt en dat werkt goed. Gezien hoe dicht Z1 en andere mark bij elkaar staan, vermoed ik dat het bij mijn auto om 5gr gaat, maar daar verder weinig onderzoek meer naar gedaan.
18 jun 2013 23:40
zo dan eindelijk tijd gehad om eea te controleren.
ontsteking stond goed, kleppen staan goed , rijd verder prima alleen dat klote geluid wil niet weg en vertrouw t niet.
even bij huisman in lieren geweest en deze wist me te vertellen dat ik een "blaffende"motor heb?!
als ik het goed begrepen heb dan heb je drie cylinders en 3 koppen (een zijde, alleen links het probleem) en een nokkenashuis en deze zou dus niet 100% afdichten waardoor er een beetje olie lekt(na t rijden) en dus een rommelend geluid maakt(alsof timing niet goed staat)
conclusie deze had aangepast/afgedraaid oid moeten worden omdat alle kopbouten en pakkingen zijn vervangen en dus niet over alle koppen gelijk staat.
auto heeft 650 km probleemloos gereden(rustig aan rijden niet boven de 4000 trn enz. ) revisie uitgevoerd door kennis en voor revisie, met gebroken kopbout(1) nooit dit geluid of probleem gehad?!)
ik weet ook wel dat als je m naar de specialist brengt deze het probleem op kan lossen, maar heb nu even niet 3 a 4 ruggen liggen(als het tegen zit; en 1500 als het mee zit)
iemand bekend met blaffende motor, en afslijpen nokkenashuis? (nog nooit iets van gelezen op bij de diverse revisies hier.
gr richard
19 jun 2013 7:38
Nokkenashuis zal niets mis mee zijn en moet je niets aan doen. Zal te maken hebben met de hoogte van de verschillende cilinders of de koppen die niet vlak zijn. Boel zal toch echt uit elkaar moeten, doorrijden is geen optie omdat je alleen maar mee schade krijgt. Beetje prutswerk dus.
19 jun 2013 8:04
Peter dank voor reactie.
Prutswerk ben ik niet helemaal mee eens, t is idd niet bij een specialist gedaan, maar wel met zorg.
Alle koppen en cylinders zijn bij elkaar gehouden, en op dezelfde plek terug geplaatst.
begrijp niet waarom t 600 km wel goed gaat? Alles schijnt koud op elkaar te zitten.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.