Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
29 maart 2013 17:22
Goedemiddag,
sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een mooie 944 type 2, 8 klepper zonder turbo. Volgens de vorige eigenaar is het blok zeer recent gereviseerd, alles ziet er dan ook tiptop uit.
Vorige week bemerkte ik echter dat de 944 behoorlijk veel olie heeft verbruikt, in betrekkelijk weinig kilometers. Olie bijgevuld en even geëxperimenteerd; bij rustig weggebruik lijkt het blok bijna geen olie te verbruiken, maar zodra het toerental boven de 4500 rpm komt, ontstaat er een dikke blauwzwarte rookpluim achter de auto. Dit is direct terug te vinden in het olielevel, wat meteen een stukje lager staat.
De oliedrukmeter geeft bij een koude motor ongeveer 5 bar aan, en bij een warme motor 3 bar, iets variërend met toerental.
Wie herkent dit probleem?
ik vrees het ergste.....
29 maart 2013 18:10
Hoorde ik ook eens van een 968 bezitter. Volgens zijn zeggen was de auto in topstaat met zo'n 100.000km gereden, maar de motor verbruikte wel 1 liter olie op 800km. Bij Autobahngebruik, dat dan weer wel.
29 maart 2013 18:34
Rij nu eerst eens 1000 km en meet dan nog eens. Lijkt me lastig controleren met kleine stukjes.
29 maart 2013 18:43
Het zit zo...;
Olie smeert de ruimt tussen zuiger en cilinder, de schraap- en zuigerveren duwen de smeerolie terug in het carter.
Als de ruimte te groot wordt en/of de zuiger/schraapveren zijn versleten dan vloeit er olie door naar de verbrandingskamer en brandt deze op = blauwe rook.
Des te meer rpm des te moeilijker krijgen de zuigerveren het.
Als je geluk hebt is het op te lossen met nieuwe zuiger- en schraapveren, als je pech hebt cilinders honen en overmaat zuigers erin.
Andere oorzaak kunnen de kleppen zijn die niet goed sluiten waardoor olie van de nokkenas in de verbrandingskamer kan komen.
Als dit het geval is zou je ook vermogensverlies moeten merken omdat de compressie bij veel rpm minder wordt.
Nieuwe klepveren en waarschijnlijk ook nieuwe klepzetels (deze zullen ingebrand zijn) is de remedie.
29 maart 2013 18:54
Remmel schreef:Het zit zo...;
Olie smeert de ruimt tussen zuiger en cilinder, de schraap- en zuigerveren duwen de smeerolie terug in het carter.
Als de ruimte te groot wordt en/of de zuiger/schraapveren zijn versleten dan vloeit er olie door naar de verbrandingskamer en brandt deze op = blauwe rook.
Des te meer rpm des te moeilijker krijgen de zuigerveren het.
Als je geluk hebt is het op te lossen met nieuwe zuiger- en schraapveren, als je pech hebt cilinders honen en overmaat zuigers erin.
Andere oorzaak kunnen de kleppen zijn die niet goed sluiten waardoor olie van de nokkenas in de verbrandingskamer kan komen.
Als dit het geval is zou je ook vermogensverlies moeten merken omdat de compressie bij veel rpm minder wordt.
Nieuwe klepveren en waarschijnlijk ook nieuwe klepzetels (deze zullen ingebrand zijn) is de remedie.
Maar bij een recent gereviseerd blok mag van dit alles geen sprake zijn!!
29 maart 2013 18:58
Daar heb ik dan ook mijn twijfels over...
Of gebruik je te dunne olie zoals 0W30 oid?
29 maart 2013 19:04
Bonnetjes en fotos vd revisie gezien?..........
Wie heeft de aankoopkeuring gedaan.
Welkom hier,fotos graag
29 maart 2013 19:18
En ... ... wie heeft de revisie gedaan
29 maart 2013 20:05
alleen kop gereviseerd?
idd zoals andre al zegt, foto's ed gezien, facturen oid? of had hij/zij blauwe ogen..
kijk dus even naar de olie, niet te dun of bij twijfel, nieuwe en/of andere olie erop, en weer rijden/meten.
ik heb in mn s2 10w40 en heb bijna geen verbruik(heb 3000 km boven gemiddeld (allerlei bergpassen)gereden en nog geen halve ltr verbruikt)
oliedruk zou goed moeten zijn, bel of mail harry eens( rff aalsmeer) kan en wil je vast verder helpen.(of op het 944 forum)
gr richard
29 maart 2013 20:51
Met zo'n verbruik zou ik er 20W50 of 20W60 in doen, smering genoeg dunkt me.
29 maart 2013 22:19
Inmiddels al bijna 1000 kilometer mee gereden, bij aankoop stond het oliepijl op de bovenste marker van de pijlstok, toen ik vorige week controleerde al onder de onderste
De vorige eigenaar heeft het motorblok zelf gereviseerd, ik heb hier de fotos van gezien. Naar zijn zeggen betrof het een volledige revisie. Maar het is dus de vraag hoe goed deze revisie is uitgevoerd. Als de zuigerveren de boosdoener zijn, zou ik dit dan d.m.v. een compressietest kunnen bevestigen?
De motorolie is 10W40, dus al een olie met een vrij hoge viscositeit volgens mij.
Ik las op een Amerikaans forum ook iets over de mogelijkheid dat zo'n soort probleem veroorzaakt kan worden door een defecte lucht/oliescheider? Maar zoals het daar beschreven was zou ik dan olie in de luchtfilterbox moeten vinden, wat bij mij niet het geval is.
De eerste tegenslag sinds de aankoop, ik hoop dat het hierbij blijft....
ps fotos volgen
29 maart 2013 23:08
Ik zou een afspraak maken bij RFF in Aalsmeer. Kennen echt alle inns en outs van deze blokken. Een compressietest is m.i. snel te doen, maar laat hen er naar kijken. Verhaal van vorige eigenaar vind ik niet heel geloofwaardig. Volgens mij worden dergelijke blokken vrijwel nooit volledig gereviseerd (loont niet), en de foto's zouden wel heel veel info moeten geven om zeker te weten dat dit inderdaad 'jouw' blok is...
succes
30 maart 2013 11:36
Meestal alleen kopje inderdaad, Harry even laten kijken...weet je het zo.. Doe m de groeten van me
31 maart 2013 9:35
Er is een redelijk grote kans aanwezig dat dit hoge verbruik onder belasting veroorzaakt wordt door een slechte cilinderwand bij één of meerdere cilinders.
In dat geval is compressie meten niet meteen zinvol en doorslaggevend want vermogensverlies heb je ook nauwelijks.
Olie 10W40 is goed en naar dikkere olie gaan lost niet het probleem op.
Niet goed sluiten van kleppen en olie van de nokkenas in de verbrandingskamer
is niet het probleem.
Het eerste dat ik zou adviseren, laat naar de cilinderwanden / verbrandingskamers kijken door een expert die een endoscoop heeft.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.