Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
30 maart 2013 11:17
De kachelmotor van m'n 964 C2 stopte er gisteren mee. Waarschijnlijk na een hele dag op volle toeren draaien na de "Manuel Pelzer Eifel Snow Hunt" tocht. Nu verneem ik de optie om eventueel de kachelmotor weg te laten en te kiezen voor de 964 RS optie, namelijk 'gewoon' een pijp te plaatsen, die de warmte door geeft. Volgens mij ziet deze oplossing er zo uit:
Wie heeft deze oplossing (ja haha, alle RS bezitters natuurlijk...) op zijn/haar 964?
Hamvraag is: Verwarmt de auto nog redelijk normaal, met name op koude dagen?
30 maart 2013 15:41
Uiteindelijk heb ik de motor van die ventilator laten reviseren (à raison van een bak Palm), maar in de tussentijd heb ik met het lege ventilatorhuis gereden. Eigenlijk probleemloos, maar het was toen geen winter.
Je kunt het dus eenvoudig nu zelf proberen, door met de leeggemaakte behuizing rond te toeren.
30 maart 2013 16:13
PaulusdB schreef:Je kunt het dus eenvoudig nu zelf proberen, door met de leeggemaakte behuizing rond te toeren.
Is MI ook de goedkoopste oplossing ... want zo'n buis kost gewoon een honderdje of 3
30 maart 2013 17:47
Zo'n RS buis maakt de motor ruimte wel lekker clean
30 maart 2013 18:26
Is volgens mij ook toepasbaar op je 993
30 maart 2013 19:24
Heb net een stuk gereden, met 2 graden Celsius. Stekkertje met stroomtoevoer losgehaald. Ging prima, qua verwarming. Wat voegt die kachelmotor dan eigenlijk toe?
Wel is het zo dat je de blower met 4 standen mist, als je de temperatuurknop niet op nul hebt staan, heb ik vanmiddag geleerd van de mannen van Waalgarage.
RS "kachelpijp" is erg kostbaar. Schijnt. Ben bang dat ik voor origineel ga...
30 maart 2013 19:38
Als ik me niet vergis mis je ook de na-koeling via de kachelblower na het uitzetten van de motor....
30 maart 2013 20:11
En hoe zit het dan met je voorruit qua ontwaseming dan
30 maart 2013 20:29
Niet slechter dan bij jouw Carrera 3.2
30 maart 2013 20:31
En dat is al beroerd
30 maart 2013 21:00
Bij de montage van de ssi was ook eerst de kachel aanjager weggelaten.
Heb hem er maar vlug weer tussen laten zetten.
De ruiten werden niet vlug genoeg droog.
30 maart 2013 23:20
Ik had het ook bij de mijne. De blower van mijn 3.2 blok uit '88 was al kapot sinds ik hem kocht.
Nu heb ik de ventilator van de onderstaande link besteld en in de originele behuizing gebouwd.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5700 ... 12-V-GrijsWerkt weer uitstekend en dat voor nog geen 3 tientjes.
(natuurlijk niet origineel meer maar whatever)
30 maart 2013 23:48
handige oplossing
ik had dacht ik iets van 130 betaald voor tweedehandse bij v kessel.
31 maart 2013 0:53
ErikE schreef: eventueel de kachelmotor weg te laten en te kiezen voor de 964 RS optie, namelijk 'gewoon' een pijp te plaatsen
Een 964RS heeft ook een kachelmotor. De 964 N/GT (Clubsport) en de Cup hebben er geen.
31 maart 2013 13:35
ErikE schreef:Wel is het zo dat je de blower met 4 standen mist, als je de temperatuurknop niet op nul hebt staan, heb ik vanmiddag geleerd van de mannen van Waalgarage.
...
En dit is op te lossen door onderstaande modificatie: in afwachting van de revisie van mijn fanmotor toegepast en zelfs met deze kou mis ik de fanmotor niet:-)
In een hete zomer natuurlijk wel even goed in de gaten houden dat als de motor erg heet is je niet direct de motor uitzet en daardoor zijn warmte niet kwijt kan. Want das idd de 2e functie van de achterste fanmotor.
The CCU supervises the rear fan operation by a feedback signal. If the rear AUX blower fan is seized, resistor is faulty or its fuse blown, the CCU will stop the front fans intermittently when the temperature control is turned up and heated air is needed. The defroster fan operation will also cut out shortly after starting due to the max heat setting. CCU connector G19 and G1 are the blower motor supply voltage feedbacks. In case of using a "RS duct" modification and rear fan delete, you will have to fool the CCU into thinking that the fan motor is OK in order to avoid the front fans to shut down. The simplest method to do this is to connect switched +12V to the rear fan terminal 87. (the relay can of course be removed)
17 sep 2013 12:17
Instructie-Video voor 964/993 van Fabspeed ...Instructies in PDF formaat ...donkey schreef:[The CCU supervises the rear fan operation by a feedback signal. If the rear AUX blower fan is seized, resistor is faulty or its fuse blown, the CCU will stop the front fans intermittently when the temperature control is turned up and heated air is needed. The defroster fan operation will also cut out shortly after starting due to the max heat setting. CCU connector G19 and G1 are the blower motor supply voltage feedbacks. In case of using a "RS duct" modification and rear fan delete, you will have to fool the CCU into thinking that the fan motor is OK in order to avoid the front fans to shut down. The simplest method to do this is to connect switched +12V to the rear fan terminal 87. (the relay can of course be removed)
Met een plaatje erbij:
Maar het kan blijkbaar ook anders ... (993)
... een jumper van pin 30 naar 87 (relais nummer 5).
Het schijnt dat dit dingetje van $ 5,- ook de truuk van het draadje doet:
22 apr 2016 14:54
Nou, net de P wassen en boel geratel uit de motorruimte.
Blower... Denk een lagertje kaduuk.
Nog iemand een tip? Idee? Handige oplossing of nog ergens een blower of motortje liggen?
Zal de stekker er nu maar even vanaf trekken, lijkt me verder geen kwaad te kunnen?
22 apr 2016 15:18
Losse blower et fan kost meen ik 150,-
Plaatsen 20min, ff klooien met de behuizing.
22 apr 2016 15:58
Blower motor opsturen naar Duitsland, vernieuwen ze het lager en controleren meteen de rest. Krijg je keurig bericht
als er wat meer vervangen moet worden. Kosten ca € 145,00 excl verzendkosten.
Moet het adres opzoeken, kan effe duren.
Sneller dan ik dacht, deze dus.
http://www.ebay.de/itm/Porsche-993-964- ... xyjP1R47Q8
22 apr 2016 16:18
Losse Bosch motor indd gevonden online. 179€ en verzenden. (Met fan meer maar hoeft ook niet)
Dan is revisie voor een paar € minder overbodig. Maar bedankt Piet
22 apr 2016 17:35
Denk er ff aan dat als je gaat rijden en je hebt de stekker van de blower achter los liggen de CCU de voorste 2 blowers
uitschakelt (omdat de CCU geen signaal meer krijgt van de achterste blower)
Je kan dit simpel voorkomen door even een geschakelde 12V + draad op pootje 87 van het relais te zetten (ff het
relais verwijderen
) in de kast die links achterin de motorruimte zit.
EDIT: ik zie nu dat dit ook al eerder in dit draadje wordt aangegeven
23 apr 2016 10:53
Hmm, ok. (Ook niet gelezen hierboven)
Dan maar een beetje gerammel
Nieuwe komt er in.
23 apr 2016 11:57
Ik heb de mijne vorige week ook gefixt door het vervangen van de Bosch ventilatormotor.
Kosten waren 151,- incl. verzendkosten. Loopt weer als een zonnetje
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.