De 911 is terug!
Vorige week zaterdag heb ik de 996 opgehaald. Zoals beschreven, heb ik vrij kort na aanschaf een tikkend geluid vernomen aan de rechterzijde van het motorblok. Voor de rest niets opvallends, dus geen vermogenverlies, mixende vloeistoffen of merkwaardige oliedruk. Aangezien ik de wagen vrij snel in 'winterstallingmodus' heb gezet, heb ik eigenlijk de auto niet goed/volledig kunnen beproeven. Het geluid van wel hoorbaar, maar zoals beschreven, heb ik dit grotendeels verweten aan de aangepaste uitlaatdempers omdat het echt op het ritme van de boxermotor te horen was. Ook was een AKK keuring uitgevoerd bij een gerenommeerde specialist... Dus na de winterperiode heb ik eigenlijk weinig met de auto gereden en het gehele voorval (incl. vooronderzoek van zo'n 3 weken) is daardoor over een (te) lange periode uitgesmeerd (ook voor wettelijke/juridische mogelijkheden). Dit maakt het extra zuur...
Al snel bij Resto terechtgekomen, op basis van revisieaanpak, prijs en gevoel. Daar is de auto lange tijd geweest en is de motor gereviseerd en gemodificeerd. Een spannende tijd, want je brengt een auto weg met een tikkend geluid en 2 geschaafde cilinderwanden, maar wat tref je nog meer aan??? Uiteraard kan ieder motorblok dat net een ton aan kilometers heeft gedraaid, beginnende slijtage vertonen en dit hoeft helemaal niet tot mijn of enig probleem te leiden. Echter bij een revisie is plotseling iedere afwijking verdacht. Je weet dus niet waar je aan toe bent.
Achteraf gezien kan ik een overzicht maken van de
voornaamste onderdelen die zijn aangepakt c.q. vervangen (dus niet alles, zoals bougies, andere lagertjes, brandstoffilter etc.):
- Zuigers 4,5,6
- Cilinders 4,5,6
- Verstevigingsringen overige cilinders
- Lager IMS as
- Krukas
- Waterpomp
- Multisnaar
- Krukaslagers, drijfstanglagers
- Oliesproeiers
- Dynamo
Momenteel ben ik de motor (tenminste) 1200 km aan het inrijden en dan zal de motor weer gecontroleerd worden en vloeistoffen worden vervangen.
Wat merk ik nu van de revisie? De motor loopt zeer rustig en slaat snel en soepel aan (laatste was ook het geval voor de revisie). Geen bijgeluiden en spint rustig rond. Temperatuur van de motor (koelvloeistoftemperatuur) blijft mooi op peil. Zelfs tot de +/- 3.500 toeren die ik nu de motor laat draaien, voel ik dat deze gretig en krachtig is. Zelfs direct na de revisie is er nog geen olie- of koelvloeistofverbruik geweest. Wat ik toch wel opvallend vind na zo'n ingreep! Voor de rest kan ik nog weinig zeggen.
Ik moet echt zeggen dat Michel van Resto grondig en doordacht te werk gaat bij de revisie. Het heeft ook wel even geduurd (deels door verdere aanpak van mijn blok, deels ook drukte bij Resto), maar heeft geleid tot een, naar mijn idee, goede oplossing van de problemen die met de 996 (maar ook 997) motoren worden ervaren. Ik vind het echt een vakman op dit gebied en zeker niet een 100% zakenman!
Een foto t.t.v. het ophalen:
Nu eerst de komende tijd maar een stukje rijden!
Laat de meetings maar komen (maar die zijn er niet zo veel meer nu).