Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Stelbouten & borgmoeren 964

24 apr 2013 22:06

:bang:
Tijdens kleppenstellen kwam ik er achter dat (een enkele) borgmoer wel erg vast zat. Eéntje zo vast dat deze dus niet meer los gaat ;-(

Het zou natuurlijk kunnen dat na 160dkm (is zo'n 7 keer kleppencontrole en mogelijk verstellen) de draad gewoon op is maar aangezien de moeren wel erg vast zaten heb ik het idee dat de betreffende monteur wel erg sterk is geweest. Zijn er onder de forum leden ook soortgelijke ervaringen?

De kleppen zijn bij mijn auto gesteld door een (ik noem geen naam) Porsche specialist.

Ik ga ze iig preventief vervangen...

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

24 apr 2013 22:13

nachtje in de kruipolie?

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

24 apr 2013 22:27

Wat vast zit moet toch los kunnen ... ?

Met een steeksleutel oefen je niet alleen een draaikracht op de moer uit, maar loop je tegelijkertijd flink aan de klepstoter te hangen, dat zou ik eng vinden. In plaats daarvan zou je er een dop op kunnen zetten met een verlengstuk en zo'n T-bar, zodat je echt alleen draaikracht uitoefent. Dan zou ik meer kracht durven zetten, dan zou hij toch moeten komen ?

Als je het niet aandurft: alles rond die moer helemaal afplakken en dan met de dremel de moer voorzichtig inslijpen zodat je hem verzwakt, en dan los/stuk draaien ?

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

25 apr 2013 8:18

Ik ben nog nooit tegen gekomen dat een borgmoer niet los ging, als je een goede ringsleutel of een dop erop zet zou de moer gewoon los moeten komen.

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

25 apr 2013 9:46

De stelmoer draait wel in de tuimelaar. Moer zit vast op de stelbout.

Heeft iemand (Renntech) wel eens preventief de stelbouten vervangen (omdat draad is beschadigd of bout opgerekt)?

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

25 apr 2013 12:05

Dus de stelbout draait in de tuimelaar, maar de moer zit op het draad vast?
Krijg je er geen beweging in als je met een grote schroeven draaien de bout tegen houdt?

Als je hem niet loskrijgt zou ik de tuimelaar er even uithalen om te kijken of je het in de werkbank voor elkaar krijgt en dan eventueel de bout en moer vervangen, als het draad beschadigt is.
Wel een lompe die hem vast gedraaid heeft, of extreem veel slijtage aan het draad. Ze moeten in elk geval vast op 25 Nm.

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

25 apr 2013 13:23

@Renntech: De borgmoer van de stelbout moet dus vast op 25Nm?





En zit de tuimelaar op een bus die met met o-ringen in de kop zit qua afdichting?

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

25 apr 2013 13:35

MyFirst964 schreef:@Renntech: De borgmoer van de stelbout moet dus vast op 25Nm? Ja





En zit de tuimelaar op een bus die met met o-ringen in de kop zit qua afdichting?
nee op een as zonder afdicht ringen, hij dicht af door uitzetting van het materiaal als je de bout die door de as heen aan draaid.

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

19 aug 2013 16:30

Heeft iemand nog tips of tricks betreft uitbouwen van de tuimelaar (964)?

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

19 aug 2013 16:37

Heb je niet geruild met die boxster?

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

19 aug 2013 16:47

nop

ik kan moeilijk afstand doen van de 964... het is een goeie wagen

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

19 aug 2013 17:01

Verstandig 8)

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

20 aug 2013 14:09

Ik geloof dat het ontwerp van de tuimelaar pas bij de 993 is aangepast dus ik kan je wel wat tips geven.

Afbeelding

Zorg dat je voldoende ruimte en licht hebt. Wiel eraf en als het de inlaatzijde (boven) is evt. je blok een beetje laten zakken aan de achterkant.
Draai de nokken-as zo dat de tuimelaar speling heeft en draai als dat nog kan de stelmoer zoveel mogelijk terug
Probeer alleen de bout(kleine inbus) te bewegen en de moer(grote inbus) op zijn plaats te houden.
Verwijder de bout en de moer allebei helemaal, dus niet alleen losdraaien (laat ze niet los want anders ben je wel even aan het vissen en dat is best lastig als de motor nog in de auto zit)
Duw de as richting één van de grote uitsparingen. Probeer eerst gewoon met je vingers en als dat niet lukt dan met gereedschap, maar pas dan op dat je het asje en de binnenzijde van de gaten niet beschadigd.
Als het asje voorbij de tuimelaar is kun je deze eruitnemen. Laat het asje maar zitten in het gat, hij hoeft er niet helemaal uit.
Als je de stelschroef hebt vervangen kun je het in omgekeerde volgorde weer vast zetten. Denk er aan dat je alleen de bout gaat draaien en de moer vast houden op zijn plaats.

Het is lastig het moment te bepalen als je niet de hele rij tuimelaars verwangt. Als alles los ligt kun je namelijk een lang verlengstuk op je moment sleutel zetten en van voor naar achter ze één voor één vast draaien. Bij jouw wordt dat beperkt door de oliekoeler en het kettinghuis. Je moet de bout zo vast draaien dat de asjes zonder het tegenhouden met een inbussleutel op de moer niet meer gaan draaien, dan weet je dat de asjes zijn uitgezet en klemvast zitten.

Je gaf aan te verwachten dat er O-ringen om de asjes zaten en zoals Joost al aangeeft is dit standaard niet zo. Als je lekkage hebt langs de asjes is er wel een platte rubberring verkrijgbaar van Porsche (zie foto) deze zijn gebruikt in de RS blokken en zijn een eenvoudige oplossing in dat geval. But if it aint broken don't fix it.

Succes!

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

22 aug 2013 13:56

Thx Heinz voor je uitleg.

Een momentsleutel gebruiken om de buisjes vast te zetten is dus eigenlijk niet te doen en doen "ze" ook eigenlijk nooit?

Kun je zeker zijn dat als de buisjes niet meer draaien bij aanzetten inbussleutel dat ze goed vast zitten? Ik heb (volgens mij op het forum) als eens gelezen dat de buisjes aan de wandel zijn gegaan met alle gevolgen van dien.

Re: Stelbouten & borgmoeren 964

22 aug 2013 14:22

Of "ze" dat nooit doen weet ik niet, maar het vraagt wel een hele bijzondere momentsleutel. Misschien hebben de specialisten hier nog een truck voor, maar ik heb het nog nergens gelezen.
Bij het vastdraaien van bouten en moeren heb je denk ik zelf ook wel een gevoel wanneer iets vast zit. Je hebt best wel kracht nodig om de asjes te laten uitzetten. Meer dan (volgens mijn gevoel) er nodig is om ze niet te laten los trillen. Er komt geen directe kracht op de bout te staan, hij trekt alleen de twee conische einden naar binnen om uiteinden van de as te laten uitzetten. Te vast is ook zeker niet goed want dan kunnen de einden van de as barsten en beschadig je evt. het gat waardoor je lekkages krijgt.
Plaats een reactie