Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Porsche 928 loopt niet lekker.

04 mei 2013 13:21

Hallo mensen,

ik hoopte hier het 1 en ander hulp te krijgen voor mijn porsche 928 waar ik het blok van heb vervangen. ik heb al op een ander forum hulp gezocht, die hebben me al een heel eind op weg geholpen, maar ik heb meer nodig gezien het nu op afstelling komt en ik wil weten wat ik doe voor er iets mis gaat.

om even het verhaal te leren kennen, zie hier het verhaal vanaf het begin op een ander forum:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=213519

Ik heb de warmteloopregeling inmiddels los gehaald, ultrasonisch gereinigd(samen met de koudestart injector, doet goed!) en weer in elkaar gezet en erop gezet. Kwam alleen tot de conclusie dat er op de stekker geen spanning kwam. zowel niet op contact, rondgaand en wanneer die draait ook niet. heb door middel van een accu er spanning op gezet. heb het idee dat hij koud ietsje mooier loopt. zodra die warm is gaat ie gewoon weer op 1500rpm lopen met aardig wat grijze/blauwe rook uit de uitlaat. heb het idee dat dit benzine is.

vraag 1: hoe kan ik de warmteloopregelaar eigenlijk testen? en moet deze continue spanning hebben?

vraag 2: De oliedruk blijft op 5 bar staan, nu snap ik dat die in het begin hoger is dan bij een warme motor maar zelfs toen de temp. meter in het midden stond en hij een half uur had gelopen bleef die op 5 bar. hoort dit? zoja, wanneer daalt ie dan een keer?

vraag 3: toen die warmer werd begon die hoger in toeren te lopen, na een poosje stabiel op 1500rpm stationair. hoe krijg ik dit omlaag of wat kan de oorzaak zijn? afstelling of iets dergelijks?

vraag 4: als ik het gas in 1x goed intrap en meteen weer los laat krijg ik 1 zwarte wolk uit de uitlaat en valt ie uit. is de lucht/brandstof verhouding te rijk? lijkt me dat ie gewoon te veel brandstof krijgt of betekent dit iets ernstigers?

vraag 5: zo gauw ik het luchtfilter der af haal, en druk maar heel ietsje de gasklep in, dan gaat die gelijk uit. wanneer het lucht filter er op zit doet hij het perfect... raar?


ik denk dat ik hulp nodig heb met de afstelling.
Laatst bijgewerkt door woutoosterink op 04 mei 2013 18:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

04 mei 2013 14:50

Ehhhhhhh, welkom? :wink:

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

04 mei 2013 14:54

Haha dankje :P ja Sorry ben ff in wilde bui alleen vandaag en morge tijd. ;)

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

05 mei 2013 11:07

hij was aan het verzuipen telkens, liep veel te rijk. toen ik dit wou herstellen ging het mis. nu doet hij helemaal niets meer. slaat niet aan.

heb de co stelschroef helemaal na links gedraaid, zodat die op z'n armst stond. toen er een brandstofleiding af gedraaid, pomp gebypassed zodat die continue bleef lopen en toen de toen langzaam, kwartslag voor kwartslag rijker gezet tot dat ik er langzaam brandstof uit zag lopen en toen kwartslag terug. maar krijg hem niet meer aan het lopen. heb hem paar keer met 2 kwart slagen rijker en armer geprobeerd. maar doet NIETS meer....

denk dat ik maar opzoek ga na een andere verdeler.
maar heeft iemand een idee hoe ik de co weer goed krijg zoals die moet zijn?

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

06 mei 2013 21:12

Hallo, Wout?

Ik ben niet bekend met een 928 uit 82.
Maar het K-jetronic is een gevoelig systeem.

Vraag 4 zou zeggen te rijk. alleen vraag 5 spreekt dat weer tegen...

Heb je al eens rondgekeken op Rennlist?
http://forums.rennlist.com/rennforums/928-forum-69/
Ik weet niet hoe goed je Engels is maar hier staat bijna alles op over een 928.
Of bij Theo: http://jenniskens.livedsl.nl/
Onze eigen nederlandse bron aan bere veel 928 informatie!

Hou ons op de hoogte!
Gr,

Sander Baas
928 S4 1987

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

06 mei 2013 21:23

Ben inmiddels zelf de spinnekop aan t reviseren. Vandaag alle o ringen bestelt, morgen in elkaar zette

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 10:33

Ik zit gezien vraag 5 toch aan valse lucht te denken nu, dat ie op dat moment gewoon te veel/makkelijk krijgt. zal wel ergens lekken. zoeken dus!

ik heb inmiddels de spinnekop zelf gereviseerd, gezien ik op het werk veel kan krijgen voor hyrdomotoren en dergelijken(o-ringen, pakking, enz..) dacht ik toch wel dat mij dit op een goede manier moest lukken ondanks dat mensen zeiden dat je er niet aan moet beginnen omdat het 99 van de 100x fout gaat.

maargoed, heb de verdeler(spinnekop) eerst maar is even goed schoon gemaakt van buiten zodat mn handjes niet 1 en al vette zooi zijn en toen hem even rustig aan uit elkaar getrokken.. het viel me meteen op: een zeer simpel ding van binnen, dit moet lukken! Echter waren bijna alle O-Ringen beschadigt en duidelijk versleten. Ik heb alle O-ringen er af gehaald, op gemeten en gelijk nieuwe bestelt op het werk.

Onderkant spinnekop, afdichting na de luchtweger:
1maal 35mm x 2mm dik
Om de plunjer bus, waar de regelplunjer in zit:
2maal 22mm x 2mm dik
Om de inlaat poortjes na de benzine kamers:
8maal 7mm x 3mm dik
Binnen in de veerschroef die de retour leiding bediend:
1maal 7mmm x 2.5mm dik
Afbeelding


Hier de bovenkant. De koppen na de injectorleidingen met veertjes en plaatjes. Even de veertjes er af gehaald, alles met remmenreiniger brandschoon gemaakt maar alles zag er prachtig uit. niks aan doen.
Afbeelding
Afbeelding
Hier de spinnekop zelf, inmiddels al met nieuwe O-ringen gemonteerd! Deze voor de tijd ook grondig gereinigt met remmenreiniger maar was ook netjes van binnen.
Afbeelding


Pakking der weer op. Let hier bij goed op! in de Pakking zit een PIEPKLEIN gaatjes, die moet op de zelfde gaatjes(ietsje groter) vallen als op beide helften, en geloof mij, je ziet het gaatje niet als je hem niet in het licht houd.
Afbeelding
zie daar het kleine gaatje.
Afbeelding


En weer dichtschroeven de handel! Belangrijk is om altijd eerst de binnenste vast te draaie, gezien je pakking wordt gedrukt/klemt gaat die uitzetten, en daarom altijd van binnen na buiten anders wordt de kans op lekkages 10x zo groot. en uiteraard wanneer de boutjes aanzijn, kruislings, slag voor slag een gelijkmatige druk.
Afbeelding
Plunjer der inlaten vallen met een beetje multispray, heerlijk soepel glijd die! ;)


Er weer opgeschroefd, en weer even de CO schroef zo gesteld dat er een kopje brandstof uit de leiding kwam, 1 kwartslag terug en hopla en liep meteen! Viel meteen op dat er GEEN blauwe rook meer uit de uitlaat kwam maar mooi blank. echter krijgt hij nog steeds ietsje teveel heb ik het idee maar lijkt me kwestie van afstellen. maar wanneer ik dit wou doen was me tank leeg, aarggghh! dat was gistere avond, straks ff beetje benzine der in en verder proberen/stellen/testen.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 10:37

Je pakt het grondig aan moet ik zeggen :thumleft:

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 15:46

ik ben er mee aan het stellen gegaan en hij liep best mooi. Soms lijkt er een zachte tik uit t blok te komen, maar kan t nog niet helemaal plaatsen. Verdwijnt ook snel weer. Voorlopig helaas geen tijd.
Laatst bijgewerkt door woutoosterink op 10 jun 2014 23:49, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 15:56

Klinkt als een klep die niet terugveert?
Bel anders morgen even met Peter van P&P: http://www.p-specialist.nl/
Hij weet erg veel van de 928.
En ook van 911 trouwens :res:

Jean-Pierre

NB dat je hier aan begint man..., de basis was voor mij een goede 928, om deze daarna goed te houden kost al genoeg :mrgreen:

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 16:08

hoop niet dat het mega veel kost en alles compleet uit elkaar moet.....

en hoe kan zoiets gebeuren??
Laatst bijgewerkt door woutoosterink op 10 jun 2014 23:49, in totaal 4 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 17:37

Ken je niet iemand die aan ouwe golfjes met K-Jet heeft gesleuteld?

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 18:02

Jawel, mijn broer werkt bij de skoda dealer, dus ook veel volkswagen.
Laatst bijgewerkt door woutoosterink op 10 jun 2014 23:49, in totaal 5 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 20:07

In de tijd dat VW met K Jet reed had Skoda de motor nog achterin.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 20:16

En wat heeft dat er mee te maken? Ze hebbe zat golfjes in onderhoud

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 22:50

Gezien de rook uit de uitlaat en de continu hoge oliedruk zou ik zeggen: te veel olie in het blok?

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 22:55

Prima iets onder de max. En dat is t probleem nu niet... T tikken wel

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 23:07

Nog een suggestie, losstaand van het getik. In mijn beleving is het motormanagement van een 4.7 anders dan van een 4.5. Dus is de aansturing van de benzine en luchttoevoer hierdoor, mogelijk, ook verkeerd. Evenzo voor de ontstekingstijdstippen.

Ik zou als eerste vraag aan de, in eerdere genoemde berichten, specialisten stellen: Kan een 4.7 zomaar een 4.5 vervangen? Wat moet er verder aangepast worden?

Je schrijft dat kenners geen probleem daarin zagen, maar toch, een 928 is een zeldzaam complexe auto, waarvoor maar enkele specialisten bestaan!

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 23:41

De brandstof wordt volledig mechanisch aangestuurd, zit geen computer in de auto die dat regelt. Staat compleet los hier van

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

09 mei 2013 23:43

Pas latere bouwjaren, geloof vanaf 83(?) Hebben deels electrische aansturing(maf, lambda en sensors op de spinnekop). Deze nog niet

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

10 mei 2013 8:45

Heb je Peter al gebeld?, hij is al 45min. bereikbaar...
Ben benieuwd.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

12 mei 2013 10:02

heb hem gebeld, hij meende dat de distributie een tandje verschoten was. heb nog geen tijd gehad om het te controleren, komt van de week een keer.
Laatst bijgewerkt door woutoosterink op 10 jun 2014 23:49, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

12 mei 2013 10:23

Peter weet echt wel waarover hij praat.
Hoe oud is je blok?
Ik weet dat bij de eerste blokken de kleppen zo hoog zaten dat de zuigers ze niet kunnen raken, zelfs al breekt de distributieriem.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

12 mei 2013 10:34

4,5 en 4,7 zijn de eerste. Me broer zei ookal dat dat niet kon. Hoe kan die dan gaan tikken? Dan moet er wel iets kapot zijn. Tik is ook maar af en toe, heel zachtjes. Dan verdwijnt t weer. Vreemd. Maja voorlopig geen tijd.
Laatst bijgewerkt door woutoosterink op 10 jun 2014 23:49, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Porsche 928 loopt niet lekker.

12 mei 2013 10:47

Ja dat blijft dan vreemd, is dan in ieder geval geen zuiger die de klep raakt.

Probleempje met de klepstoters wellicht.
Als de smering hiervan niet goed is gaan deze ook tikken.
Oplossing is (als olie verversen niets oplevert) om de smeergaatjes iets uit te boren.
Dit probleem heb ik ook bij mijn Evo6 gehad, standaard gaatje was 1mm, kocht toen een nieuw setje klepstoters met 3mm gaatjes en probleem was opgelost.
Als je regelmatig rijdt heb je er weinig last van want dan blijft alles warm en stroomt er regelmatig olie door en krijgt deze geen tijd om zich te hechten in de gaatjes waardoor deze langzaam dicht slibben.
Weet echter niet hoe dit bij jouw 928 is geregeld, roep ook maar wat hoor, was het 1e dat me te binnen schoot.
Plaats een reactie