Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
22 mei 2013 22:02
Daar gaat ie weer zullen velen denken. Hier is wellicht een variant:
Ca 2500 km geleden is mijn olie door specialist ververst. Oliepeil meter vlak onder maximum. Vandaag na een lange rit stond oliepeil op de meter iets boven het rode vlakje. Voor het eerst (sinds aanschaf in oktober vorig jaar) olie gepeild (met warme en draaiende motor op vlakke ondergrond etc.) op de peilstok. Merkwaardigerwijze leek daar helemaal geen olie op te zitten. Een liter bijgevuld. Oliepeil op de meter weer zoals bij de specialist destijds, onder maximum. Oliepeil op de peilstok volgens mij iets boven maximum, maar was erg moeilijk af te lezen. Wat kan hier fout gegaan zijn? Zou de oliepeil meter defect kunnen zijn? Volgens het instructieboekje is de oliepeilmeter defect indien de oliepeilmeter naar maximaal uitslaat bij het het naar rechts draaien van de contactsleutel zonder de motor te starten. Maakt het dan wat uit of je dit doet met koude of warme motor? Gaarne jullie commentaar.....
22 mei 2013 22:05
Het kan ook verschil uitmaken of je thermostaat wel of niet openstaat.
22 mei 2013 22:11
Verschil tussen min. en max. op de peilstok is 1,75 liter als ik mij niet vergis ..
Ik denk niet dat er iets - of veel is fout gegaan.
de meter is puur ter indicatie - en mss stond je Porsche bij de specialist niet exact zo als bij jezelfHet syteem heeft totaal zo'n 13 liter aan olie in zich - 1 litertje minder maakt geen drama ... 1 litertje te veel al wat meer
Volgens het instructieboekje is de oliepeilmeter defect indien de oliepeilmeter naar maximaal uitslaat bij het het naar rechts draaien van de contactsleutel zonder de motor te starten
.. en daar blijft'ie dan staan - nadat de motor gestart is, neem ik aan
Verse olie is altijd moeilijk te zien op de peilstok - zelfs na 5 of 10 duizend Km.
22 mei 2013 22:23
Ik heb inderdaad het idee, dat er niets ernstigs aan de hand is, maar het samenspel van oliepeilmeter (nog olie genoeg) en peilstok (geen olie) vind ik vreemd. Bij opnieuw starten met koude motor, geen rookpluimen e.d. alles normaal. Wel een heel klein nat plekje midden onder de auto (niet onder de motor), maar zal wel met airco te maken hebben.
en daar blijft'ie dan staan - nadat de motor gestart is, neem ik aan
Nee Olaf, als de motor wordt gestart, beweegt de oliepeil meter weer. Volgens mij wordt in het instructieboekje bedoeld, dat als de oliepeil meter met koude en niet ingeschakelde motor naar maximaal uitslaat, die meter defect is. Of vertaal ik dat verkeerd?
22 mei 2013 22:29
Of vertaal ik dat verkeerd?
RTFM is wel mijn credo, maar heb geen boekje bij de hand
jan-1 schreef: Wel een heel klein nat plekje midden onder de auto (niet onder de motor), maar zal wel met airco te maken hebben.
.. even met je pink er doorheen en proeven
22 mei 2013 22:45
RTFM Olaf?
22 mei 2013 23:05
Of de thermostaat open of dicht is lijkt iinderdaad uit te maken voor je niveau. Belangrijkste is natuurlijk dat de oliedruk boven 2000tpm op 5 bar moet staan, warm of koud. Als dat niet zo is, heb je een probleem. Kom je onder de 2000tpm, dan zakt hij bij warme motor tot naar 1,5-2bar bij stationair toerental.
Ik heb de peilstok nog nooit gebruikt, bij mij is de druk altijd goed en de meter staat bij warme motor en stationair en vlak (handig!) altijd boven het rode vlakje, soms in het midden en als ik hem net heb bijgevuld bovenin.
22 mei 2013 23:08
frankv schreef:Belangrijkste is natuurlijk dat de oliedruk boven 2000tpm op 5 bar moet staan, warm of koud. Als dat niet zo is, heb je een probleem. Kom je onder de 2000tpm, dan zakt hij bij warme motor tot naar 1,5-2bar bij stationair toerental.
Oliedruk bij warme motor = toerental/1000 + 1
... of heb ik het altijd verkeerd begrepen frankv schreef:Ik heb de peilstok nog nooit gebruikt.
22 mei 2013 23:18
Olaf schreef:frankv schreef:Belangrijkste is natuurlijk dat de oliedruk boven 2000tpm op 5 bar moet staan, warm of koud. Als dat niet zo is, heb je een probleem. Kom je onder de 2000tpm, dan zakt hij bij warme motor tot naar 1,5-2bar bij stationair toerental.
Oliedruk bij warme motor = toerental/1000 + 1
... of heb ik het altijd verkeerd begrepen
Voor 1000 tpm klopt dat wel, maar bij 2000tpm staat hij meen ik bij mij gewoon al op 4-5 bar, en niet op 3.
En die peilstok, tja, de meter en drukmeter werken prima en zoals boven gezegd is die peilstok blijkbaar toch niet af te lezen
22 mei 2013 23:19
ik doe net als frankv
ik heb 1x pijlstok in m,n handen gehad daarna nooit meer, ik kijk altijd op de meter, idd bijna bovenin is altijd goed !
met stationair warme motor
terwijl ik hem bijvul kijk ik over m,n achterklep door het achterraam op m,n meter en zie hem langzaam stijgen tot die naar m,n zin staat
.
22 mei 2013 23:28
Dat jij een lui
bent, wist ik al, Mike
Bij 5000 RPM moet de oliedruk minimaal 3,5 Bar aangeven ...
Bij 2000 RPM al 5 Bar lijkt mij een beetje veel, maar kan aan de sensor liggen.
... zelf kijk ik op de meter - ter indicatie, maar gebruik de (ookal moeilijk af te lezen) peilstok ter confirmatie
22 mei 2013 23:36
frankv schreef:Of de thermostaat open of dicht is lijkt iinderdaad uit te maken voor je niveau. Belangrijkste is natuurlijk dat de oliedruk boven 2000tpm op 5 bar moet staan, warm of koud. Als dat niet zo is, heb je een probleem. Kom je onder de 2000tpm, dan zakt hij bij warme motor tot naar 1,5-2bar bij stationair toerental.
.
waterkokert zeker.
22 mei 2013 23:52
Toch nog even terug naar het begin....oliedrukmeter boven rode vlakje, maar geen olie op de peilstok? Dan moet er toch iets niet in orde zijn?
23 mei 2013 0:01
Toch nog even over de olie druk
Bij mij warm stationair tussen de twee en drie
En volgens mij vanaf 2000 als snel 4 of 5
Maar zoals olaf zegt 5000 en dan 3.5 zou mij zorgen baren
Net als stationair net boven rood bij de olie druk
23 mei 2013 0:23
Stationair net boven rood mag helemaal geen probleem zijn.......als het metertje goed functioneert.
Bij mijn 993 klopte het allemaal. Als die net boven rood stond, dan stond de olie op de peilstok op ca half vol.
A.s. zaterdag ga ik langs bij mijn specialist. Ik zal eerst maar eens laten controleren of mijn metertje wel goed functioneert en zo ja of het samenspel metertje/peilstok wel klopt. Ik zal jullie op de hoogte houden. Bedankt voor zo ver voor jullie adviezen / visie
23 mei 2013 0:52
Olaf schreef:Dat jij een lui
bent, wist ik al, Mike
dat ik poets lui ben kunje me niet van betichten
.
23 mei 2013 8:50
... dat je je liefjes goed behandeld staat inderdaad buiten kijf
23 mei 2013 20:39
Inmiddels 500 km gereden. Oliepeil bij warme stationair draaiende motor vlak onder witte vlakje. Oliepeilstok inderdaad heel moeilijk af te lezen, maar ik vermoed net onder max. Zaterdagmorgen laat ik de zaak even bij waalgarage checken.
Nog even v.w.b. de oliepeilmeter. In het handboek staat, dat als de meter bij ingeschakeld contact, maar bij uitgeschakelde motor helemaal naar maximum uitslaat, die meter defect is. Er staat echter niet bij of de motor dan al of niet op bedrijfstemperatuur zou moeten zijn. Als ik de motor na een lange rit uitschakel en daarna (uitsluitend) het contact inschakel, dan kruipt de oliemeter naar boven. Naargelang de olietemperatuur afneemt slaat de oliemeter ook minder uit. Bij koude motor en ingeschakeld contact (en uitgeschakelde motor) blijft de oliemeter op minimaal staan.
23 mei 2013 20:46
Hier de mijne bij een warme motor....olie aan de stok is ongeveer in het midden...dus klopt bij mij aardig....oliedrukmeter is iets onder de waarden die zoal genoemd worden...maar kan zomaar aan de sensor liggen....
http://m.youtube.com/watch?v=nKv0IHLlqDw
Laatst bijgewerkt door
Dial_888 op 23 mei 2013 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.
23 mei 2013 20:52
Je hebt die opname inderdaad gemaakt met een al warme motor. Oliepeil meter slaat onmiddellijk omhoog nadat het contact is ingeschakeld en nog voordat de motor is aangesprongen.
Conclusie: als het contact is ingeschakeld bij een koude motor en de oliepeilmeter dan naar maximum springt, dan is de meter defect. En zo wordt het kennelijk in het handboek bedoeld.
Laatst bijgewerkt door
jan-1 op 23 mei 2013 20:55, in totaal 1 keer bewerkt.
23 mei 2013 20:54
Schrijf ik ook, bij warme motor.....bij koude motor staat hij onderin....en tijdens het rijden ook...pas bij stoplichten ed komt hij omhoog....
23 mei 2013 21:03
Ja, precies. Als de oliepeilmeter horizontaal staat bij een warme stationair draaiende motor, dan zou de olie op de peilstok ongeveer in het midden tussen de streepjes moeten staan. Tijdens het rijden zakt de oliepeilmeter naar het rode vlakje.
Bij mij stond de oliepeilmeter na de oliewissel bij stationair draaiende motor (en gisteren na bijvullen van een liter olie) net onder maximum. Tijdens het rijden zakt de oliemeter dan naar horizontaal en iets daaronder. Blijft raar, dat ik gisteren geen olie op de peilstok heb gezien, terwijl de meter nog boven het rode vlakje stond. Maar goed, dit laten we nog even checken a.s. zaterdag
23 mei 2013 23:45
Heb onlangs de oliepeil sensor moeten vervangen. Gaf compleet verkeerde waardes aan tov de peilstok, maar ging niet ergens boven in een hoek staan bij ingeschakeld contact.
Metertje in dashboard is altijd indicatief - de peilstok heeft altijd gelijk. Dat staat volgens mij ook in TFM
dus als je peilstok niets aangeeft, zit er geen olie in het reservoir, kan de vlotter dus ook niet op olie drijven, blijft-ie dus gewoon hangen, is-ie dus kapot (of het instrument in het dashboard)
en een Porsche die al 5 bar oliedruk heeft bij 2000 toeren, daarvan zou ik de sensor laten controleren of ff ruilen met een vriendje want dat klopt niet, ook niet met de fabrieks specificaties. Ook hier geldt: RTFM
28 mei 2013 18:01
drknauf schreef:ik doe net als frankv
ik heb 1x pijlstok in m,n handen gehad daarna nooit meer, ik kijk altijd op de meter,
.
+1, gaat altijd goed en hoef nooit bij te vullen buiten beurten om.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.