Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
18 jun 2013 7:23
Allen,
Ik vroeg me af wat de maximale toeren zijn die jullie nog draaien met een 964?
Het zijn natuurlijke oude jongens en ik vroeg me af of een blok nog de max toeren kan/mag maken.
Dank
18 jun 2013 8:32
Als de motor goed op temperatuur is - en goed onderhouden is - gewoon tot aan de toerenbegrenser door trekken
... vermijdt zeker het accelereren vanuit lagere toerentallen ... als je net tegen de 2000 RPM aan zit, eerst even terug-schakelen
18 jun 2013 9:07
Als jy simpatiek met je 964 omgaan en hij is goed onderhouden kan je gewoon door trekken. Ik doe het ook meestel niet in zijn 1e, behalve als het echt moet
18 jun 2013 9:21
Olaf schreef:Als de motor goed op temperatuur is - en goed onderhouden is - gewoon tot aan de toerenbegrenser door trekken
... vermijdt zeker het accelereren vanuit lagere toerentallen ... als je net tegen de 2000 RPM aan zit, eerst even terug-schakelen
Waarom niet onder de 2K?
Als de oliedruk goed is toch geen probleem, lijkt me?
18 jun 2013 9:25
.. belasting van de drijfstanglagers
18 jun 2013 9:54
Bij een goede oliedruk geen probleem.
18 jun 2013 10:18
Nee, maar waarom doen als het niet nodig is?
18 jun 2013 10:30
Je kunt prima optrekken vanuit lage toeren, maar niet vol-gas. Zinloos en levert inderdaad hoge druk op de drijfstanglagers op, zo vertelde mij een monteur mij terwijl we een 964-blok aan het bekijken waren, dat open lag voor revisie.
18 jun 2013 11:15
En veel hoge toeren geeft ook een hoge druk op het drijfstanglager, alleen de andere kant van het lager. Een motor voortdurend op 6500 rpm houden sloop je zo ook snel.
18 jun 2013 11:39
+1 mee eens
18 jun 2013 11:43
... hoe vaak zal je langdurig in dat hoge toerenbereik rijden?
18 jun 2013 11:52
Niet vaak. Maar er wordt vaak geroepen dat veel autobahn km's wel goed is. Als daar echter veel 200km/h plus bij zit slijt een motor echt wel versneld.
18 jun 2013 11:52
Hoe doe je dat optrekken eigenlijk na een verkeersdrempel? Terug naar 1 moet je wel heel stapvoets voor rijden (zeker als de motor koud is), en in de 2e versnelling dus voorzichtig met het gas zolang de motor niet op toeren is?
Ik vraag het omdat ik om de hoek bij mijn garage maar liefst drie keer een gedrocht van een drempel over moet, is altijd met koude motor dus ik doe sowieso voorzichtig, maar wil dus even weten wat het beste is.
18 jun 2013 12:01
Precies, brullen met die spullen.
18 jun 2013 12:24
@dirty gertie, snap je vraag ook niet helemaal geloof ik. Drempels neem ik altijd in z'n 1....
18 jun 2013 12:50
... of in z' 5de .. dan merk je er het minste van
een verkeersdrempel?
Dat hangt een beetje van de drempel af ... en van de auto.
- niet remmen vlak voor of tijdens het opgaan van de drempel, dan trek je namelijk de auto "in" z'n veren = stugger.
- Evt. koppeling intrappen net voor de drempel, daardoor komt de auto "los" - en merk je veel minder van de drempel
- Als je auto echt laag ligt - stapvoets - en eventueel kruislinks "oversteken".
- Als je auto nog lager ligt ... achteruit de drempel over manouvreren - evt. ook kruislinks ....
.. als je de drempel af bent, kan je inderdaad gewoon gas geven
18 jun 2013 13:27
Olaf schreef:.. als je de drempel af bent, kan je inderdaad gewoon gas geven
behalve als je optie 4 gebruikt, dan is het handiger om eerst te keren.....
18 jun 2013 14:05
Volgens mij bedoelt DG in welke versnelling een drempel te nemen.
Doe ik meestal in 1 of 2 en dan gerust met 1000-1500RPM.
Niet meteen lomp op het gas gaan staan daarna, maar rustig gas geven.
Kunnen de DL's echt wel aan.
18 jun 2013 14:56
outletvalve schreef:behalve als je optie 4 gebruikt, dan is het handiger om eerst te keren.....
... 1 van de redenen dat de Rijkspolitie Porsche's reed was dat ze er langdurig hard mee achteruit konden rijden
18 jun 2013 16:09
Kappi (echte naam?)
Je kan met de 964 (ook al heeft hij meer dan 200.000 km gedraaid) gewoon doortrekken tot maximum toerental, dit zijn hele sterke motoren en uiterst betrouwbaar.
vereiste is wel dat de motor, op de door Porsche gestelde intervallen, een beurt krijgt.
Ik heb al motoren gereviseerd met 100.000 km op de teller die van binnen extreem vervuild waren door gebrek aan onderhoudt. De laatste motor die ik heb gereviseerd was een 3.2 motor met 200.000 km op de teller, deze had altijd netjes de beurten gehad, zoals Porsche het voorschrijft.
Ik kon heel duidelijk het verschil van de 2 motoren zien (ook omdat ik ze na elkaar gereviseerd heb).
Bij de eerste motor kwamen er ook veel meer kosten naar voren dan vooraf gedacht, de 2e motor kon ik duidelijk zien dat de eigenaar een koppel rijder was aan de slijtage van de drijfstanglagers, maar de motor was erg schoon van binnen, dus minder versmering en minder kosten.
Dus wanneer de motor geen mechanische beperkingen heeft, kan je de Porsche gebruiken waar hij voor gemaakt is
18 jun 2013 20:36
Alle beurten aantoonbaar genoten.
Sinds 2008 bij Schmidt in Oss
Laatste grote beurt 7k km gelden.
Over 3k km laat ik de Olie vervangen + filter.
Of is dit overdreven?
Gr
18 jun 2013 20:41
Ik zou het plan voor onderhoud gewoon bespreken met je specialist.
18 jun 2013 20:42
rijen met die dingen en zoals olaf zegt vooral niet te zuinig in de toeren. ze zijn niet gemaakt voor 2k/m. en ook niet voor 2k/j.
18 jun 2013 20:44
Kappi2907 schreef:Laatste grote beurt 7k km gelden.
Over 3k km laat ik de Olie vervangen + filter.
Hoeveel tijd zit daar tussen
Om de 10.000 km olie verversen kan, mits het een hele lange periode beslaat ... en of je vaak korte stukjes rijdt - of alleen hele lange ...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.