Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
05 jul 2013 0:59
Mijn 993 "bokt" een beetje rond de 2000 tot 3000 toeren, ik heb de verdeel kappen en de rotors vervangen (doe ik bij elke 20 DKM beurt), dit scheelde wel iets maar het "bokken" is nog niet helemaal weg. Vandaag maar eens de kabels van de bobines naar de verdeel kappen los gehaald en één voor één terug gezet. De motor start prima op de onderste verdeler, het riempje is dus nog intact. Ik kom dan ook tot de conclusie dat één van de bobines (de rechter) niet goed werkt. Is er een manier om de bobines te testen? Het zou nl jammer zijn als het bijv. aan de aansturing zou liggen ipv de bobine zelf...
05 jul 2013 6:28
Heb je de weerstand van de kabels zelf al gemeten?
Ik geloof eerder in kapotte kabels dan in een defecte bobine, niet uit te sluiten natuurlijk, maar het komt weinig voor.
Bokken bij een 993 rond dat toerental ligt vaak aan een kapotte lambda sonde, misschien even het signaal laten meten.
05 jul 2013 10:12
De kabels heb ik vorig jaar vervangen, dus dat zou in orde moeten zijn. De Porsche heb ik laten uitlezen en de lambda sonde gaf toen de juiste waarde aan, ook als ik de sonde los koppel is het bokken niet verdwenen.
Wanneer ik de auto start op alleen de onderste verdeler+bobine start deze wel. Start ik de auto op de bovenste verdeler+bobine gebeurt er niks. Om een slechte kabel tussen verdeler en bobine uit te sluiten heb ik deze gewisseld, helaas geen verbetering.
Mijn voorlopige conclusie is dus de rechter bobine, of de aansturing er van. Maar voor ik €170 uitgeef aan een nieuw setje bobines wil ik zeker weten dat het de bobine is en niet de aansturing van de bobine.
05 jul 2013 11:47
Dan zou je de aansturing van de bobines met alkaar kunnen ruilen
Als de linker bobine niet meer werkt is het je aansturing, als hij wel werkt is het de bobine.
05 jul 2013 11:56
Dat ik daar gisteren niet aan heb gedacht!
05 jul 2013 15:28
Nou de draadjes welke aan de "lage spannig zijde" zitten gewisseld en nu start de auto wel op de bovenste verdeler en bobine, de bobine is dus goed.
Waar kan ik nog meer gaan zoeken? Of kan ik maar beter meteen onder de linkerstoel gaan kijken? (DME en start module)
11 jul 2013 22:35
Kijk eens naar de cdi unit ook onder linker stoel.
Als je in het schema kijkt stuurt deze module beide bobines aan.
Zie foto
Het komt vakervoor dat hij voor de helft stuks is....
En als je dus 2 en 7 verwisseld weet je of je module defect is.
Suc6 ermee
12 jul 2013 0:13
Bedankt voor het schema, ik had al zo`n vermoeden dat het aan deze module zou liggen. Nu nog bedenken hoe ik die draadjes gewisseld krijg...of zou ik ook iets aan de pennen kunnen meten?
Ik heb vandaag de motor laten lopen , zonder de linker bobine. Het vreemde is dat het "bokken" dannog steeds gebeurd, of loopt de motor gewoon niet lekker op de helft van de bougies? (anders zou de ontstekingsmodule wel heel erg gaar zijn, een bobine niet aansturen en de andere ook niet helemaal lekker)
Ik zal ook meteen de draden die vanuit de DME kast naar de ontstekings module lopen nakijken.
12 jul 2013 12:22
Ha die RGJC4,
Ik heb zelf even kabel gemaakt om het te kunnen testen.
en heb pin 2 en 7 verwisseld.
Ook toen bleef de zelfde bobine dood en de motor lip gewoon.
ik weet niet waar woont maar anders mag je het lenen.......
17 jul 2013 21:39
Beste....,
Wat je zeker niet vergeten mag is dat er geleidings pasta onder de cdi module moet.
Bij mij was de module vervangen en waren ze het vergeten vandaar dat hij weer stuk was.
Was het nog gelukt bij van kessel??
17 jul 2013 23:43
Beste Flendering,
De 993 rijdt weer als vanouds
Zoals je al aan de telefoon aangaf was het inderdaad de CDI unit. Via mijn "lokale" onderdelen leverancier toch maar een nieuwe besteld (Beru ZM 026), gezien de geringe prijs van €79.
Vanavond de nieuwe unit ingebouwd, met de bijgeleverde silicone pasta van Beru. Onder mijn oude unit zat overigens ook geen pasta...vreemd.
Nogmaals bedankt voor je input!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.