Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

plots olieverbruik - Carrera 3.2

03 aug 2013 16:29

Tijd voor het spaarvarkentje te slachten ???
Eergisteren met mijn elfje bwj 85 teruggekeerd van de kust toen ik van de snelweg kwam en voor het stoplicht stond was een duidellijke constante
oliepluim zichtbaar,ik ben rustig verder naar huis gereden en heb de wagen nog enkele minuten op de oprit laten draaien maar hij bleef hevig roken.
Gisteren nogmaals gestart maar de garage hing onmiddelijk vol met rook.
Deze ochtend toch nog maar eens gestart en een ritje gemaakt,maar wondebaarlijk genoeg bleek er niets meer aan de hand,niet het minste rookpluimpje.
De wagen heeft net geen 100 000 kms, waarvan ik de laatste 8000 heb afgelegd zonder noemenswaardig olieverbruik.
De motor draait op swepco 306 15W40 en het oliepijl bij warme motor stond netjes in het midden tussen min en max.
Mechanisch draait de motor zeer zuiver ,oliedruk is perfect maar enkel de eerste minuut tijdens het opwarmen is er soms een tikkend geluid hoorbaar.
Ik heb de bougietjes uitgedraaid en nr 3 stond merkelijk vetter.
Kan er via de carterventilatie olie in de cilinders terechtgekomen zijn of moet ik vrezen voor erger?

Re: plots olieverbruik

03 aug 2013 17:23

mmm. olie en een tik...
klopt die 100K?

Re: plots olieverbruik

03 aug 2013 17:27

Even compressie laten meten
Zuigerveer gebroken
Of slechte klep rubbers
Enz enz.

Re: plots olieverbruik

03 aug 2013 17:32

[quote google]15W40 is koud te dik, met als gevolg onvoldoende smering bij een koude motor[/quote]

Re: plots olieverbruik

03 aug 2013 18:26

De km. stand zou moeten kloppen,natuurlijk weet je nooit hoe de wagen in het verleden is ge(mis)bruikt.
ik zal tegen volgend WE een compressiemeter zien vast te krijgen,maar ik vrees dat het een moeilijke diagnose zal worden.
Zou een kapotte klepseal ook een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Re: plots olieverbruik

04 aug 2013 11:33

Bij mijn 3.2 uit 1989 schoot het olieverbruik ook ineens naar een liter op 500 km, voorheen 1 op 2.000.
Bougie 3 werd daarbij erg vet en aangekoekt van olie, overige 5 perfect.
Motor laten reviseren, naast versleten zuigerveren (220.000 km) was het olieverbruik vrijwel zeker toe te schrijven aan lekkage langs de klepstelen. Dat kan zich ineens manifesteren kennelijk, niet per se op kilometers maar aak ook op ouderdom. Geleiders hadden bij mij ook dusdanig speling dat de klepstelen ook te ver heen waren.

Gebroken zuigerveer kan het ook zijn, dat haal je er wel uit met een compressie check op die cilinder.
Maar het blokje zal toch open moeten, doorrijden is toch geen optie.
Als er echt pas 100.000 op staat zou je een top-end revisie kunnen doen: alleen de koppen laten reviseren en de zuigerveren vernieuwen. Carterhelften op elkaar laten, hoofdlagers moeten 180.000 mee kunnen als je normaal rijdt en niet met vuile olie. Ik heb m bij Mittelmotor is Duitsland laten doen. Top end zonder gekke dingen schat ik op EUR 3.000 - 4.000. Bij mij hoorde een beurtje met kleppen stellen na een paar duizend km er als service bij.

Ik vind trouwens de 15W olie wel wat dik, rij zelf altijd met Mobil S 10W40.

Re: plots olieverbruik

04 aug 2013 13:51

Losse klepgeleider van cilinder nummer 3... :?:

Bougies eruit, deksels eraf en onderzoeken....of zoals hierboven eerst compressie meten alvorens de boelopengooien....

Succes ermee.

Ohja, die van mij pluimt soms ook bij het starten...

Re: plots olieverbruik

04 aug 2013 15:14

Dank aan allen voor de reactie
kan ik door gewoon de kleppendeksels te demonteren onderzoeken of een klepgeleider van cilinder 3 eventueel zou kunnen losgekomen zijn?

Re: plots olieverbruik

04 aug 2013 18:44

Heb jaren terug dit ook gehad met mijn SC, van de ene op de andere dag een liter op de 500 km.
Daarvoor nauwelijks verbruik en had (toen nog) een mooie grijze uitlaatpijp :oops:
Motor laten doen, zelf eruit gehaald en gestript tot carter en cilinders na en Alpo (toen nog wel) heeft hem keurig onder handen genomen :thumleft:
54229

Re: plots olieverbruik - Carrera 3.2

10 aug 2013 9:55

Even een update

Ik heb zonet de compressie eens nagemeten
cyl 1/192 PSI
cyl 2/190 PSI
cyl 3/178 PSI
cyl 4/190 PSI
cyl 5/190 PSI
cyl 6/192 PSI

Dit zijn normaal gezien uitstekende waarden,met cyl 3 als kleine uitschieter,dus waarschijnllijk toch eerder een probleem met de klepgeleider van de betreffende cilinder.
Ik denk dat ik het blokje toch maar eens zal opentrekken

Re: plots olieverbruik - Carrera 3.2

18 aug 2013 13:34

Het kale motorblok ligt ondertussen samen in een unit met de G50 bak op de garagevloer klaar om verder gestript te worden voor revisie.
Het lukt mij echter niet om de motor van de versnellingsbak te scheiden,de vier bevestigingsbouten zijn los maar de as van de schakelvork krijg ik er maar niet uitgetrokken.
Heeft hier soms iemand een truckje voor ?

Re: plots olieverbruik - Carrera 3.2

18 aug 2013 18:32

Heb ik ook gehad, heb het door een specialist laten verwijderen. Kijk uit want als de houder waar het asje inzit afbreekt kom je een nieuw bak huis aan het kopen. Ik heb begrepen dat dit probleem is opgelost middeld een modificatie aan het naaldlager!

Re: plots olieverbruik - Carrera 3.2

18 aug 2013 19:40

Zoiets?

Afbeelding
Plaats een reactie