Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Cylinderkoptemperatuur

12 apr 2005 12:31

Heeft iemand op het forum bij een 911 (liefst 964/993) wel eens een cylinderkoptemperatuursensor onder een bougie geplaatst?
Ik ben benieuwd naar de afgelezen waarden en bij wat voor belastingen (snelweg 120 of volgas) dat was.

En wat wordt bij een 911 als kritische koptemperatuur beschouwd?

Bij voorbaat dank voor jullie ervaringen!

Groeten,
Walter

12 apr 2005 15:58

lees deze effe door...
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=213635

12 apr 2005 21:40

Bedankt Jeroen! Verbazend toch wat er op het net allemaal al aan info voorhanden is, maar toch ben ik ook benieuwd naar onze europese situatie, want die kan soms best wat afwijken qua motoren en gematigde klimaten.

Daarom staat wat mij betreft de uitnodiging nog steeds aan hen die ooit een VDO cyl.head temperatuurmeter in hun 911/964/993 geinstalleerd hebben (gehad) om hun ervaringen te delen.
Renntech?

Thanks,
Walter

16 apr 2005 19:43

Mss kan je de sensor wel gebruiken die er reeds inzit.
Op cilinder 3 om precies te zijn.
Is een NTC sensor die volgens weerstandswaardes werkt.

Ik begrijp wel niet goed wat je "wijzer" wil worden met zo'n meter ... :roll:

Als jouw koptemperatuur "fout" is zul je het heel snel merken.
Je DME gaat de foutieve informatie onmiddellijk laten "voelen" ...



Dirk
:wink:

16 apr 2005 19:58

Nikasiltje schreef:Bedankt Jeroen! Verbazend toch wat er op het net allemaal al aan info voorhanden is, maar toch ben ik ook benieuwd naar onze europese situatie, want die kan soms best wat afwijken qua motoren en gematigde klimaten.

Daarom staat wat mij betreft de uitnodiging nog steeds aan hen die ooit een VDO cyl.head temperatuurmeter in hun 911/964/993 geinstalleerd hebben (gehad) om hun ervaringen te delen.
Renntech?

Thanks,
Walter

Pb'tje aan Paul van Engelen.

16 apr 2005 21:22

dirkie schreef:Ik begrijp wel niet goed wat je "wijzer" wil worden met zo'n meter ... :roll:

Om te zien/weten bij welke 'bedrijfswaardes' cq temperaturen de 964/993 blokken in standardvorm werken. Ook ben ik erg benieuwd hoe goed porsche de verschillen per kop heeft weten te minimaliseren op de laatste serie luchtgekoelde blokken.
Luchtgekoelde motoren zijn volgens mij vrij kritisch op dat gebied. Ik ben bang dat te hoge koptemperaturen snel tot echte problemen kunnen lijden, vooral op kleppengebied.
Modificaties (andere uitlaat, luchtfilter, compressie, chips) zullen toch vrij snel invloed op de koptemperatuur hebben, ondanks de lambdaregeling, dus wilde ik graag vooraf weten wat de 'normale' waardes zijn.
Als jouw koptemperatuur "fout" is zul je het heel snel merken.
Je DME gaat de foutieve informatie onmiddellijk laten "voelen" ...

Ouch! Ik hoop dat dus te voorkomen :wink: (meten is weten :? )

Verder zal de eigen sensor van het blok niet bedoeld zijn om een absolute temperatuur te meten, maar om de motronic te laten weten of de motor al warm genoeg is of niet.
De enig goede methode om de koptemp te meten is onder de bougie met een thermokoppel. Dat geeft normaal heel snel verschillen door aan de meter. Helaas heb ik zelf momenteel geen mogelijkheid om zelf de meting te doen op een 964/993 blok; vandaar dat ik benieuwd was of iemand van het forum ervaring met de waardes had...

Toch bedankt voor je reactie!,
Walter

16 apr 2005 21:32

RS-R schreef:Pb'tje aan Paul van Engelen.

Ik ken hem niet , maar bedoel je te zeggen dat hij hier ervaring mee heeft?

Thanks :wink:
Walter

17 apr 2005 2:31

Walter, kijk nog effe hier
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... genumber=1
voor wat resultaten...

17 apr 2005 11:50

Hey, dat geeft al een aardige indicatie :D
Hij komt niet boven de 300F uit als ik het goed lees met de zender onder de bougie (nr 5).
Ik had al zo'n idee dat de standaard waardes erg netjes zouden moeten zijn, maar begon wat te twijfelen toen ik de 'factory recommanded update' van de 'under cylinder tin' zag in het boek van Bruce Anderson, waar ze een hoekje uit sommige plaatjes knippen om lagere koptemperaturen te bereiken...

Bedankt Jeroen!
Groetjes,
Walter
Plaats een reactie