Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
27 aug 2013 20:57
Mijn 996 (1998) loopt stationair ongeveer 800 Rpm. Soms, niet altijd dus, maakt kij daarbij een tikkend geluid. Bij het verhogen van het toerental tot 1000 Rpm is het geluid gelijk weg.
Verder loopt de auto goed, niet stotteren, niet inhouden en een goed vermogen.
Nu heb ik me laten vertellen dat het tikken mogelijk aan de variocam versteller ligt. Iemand hier ervaring mee ? Wat zijn de kosten van dit onderdeel en is dit eventueel zelf te vervangen ?
Bedankt voor de info.
27 aug 2013 21:00
Als het om het hydraulische ventiel gaat is deze makkelijk zelf te vervangen, want dat is de buitenzijde van de motor. De feitelijke versteller zit diep in je motor ingebouwd, op het eind van je nokkenas.
Ventiel van een 996 Mk2:
27 aug 2013 21:25
Oke bedankt. En wat doet dit ventiel precies ?
27 aug 2013 21:47
Jij hebt een '98-er, en daarbij wordt de nokkenasverstelling (volgens mij; ben geen monteur) geregeld door de kettinggeleiders van de nokkenasketting te verstellen, waardoor de nokkenas een paar graden kan 'verdraaien' ten opzichte van de krukas om het moment van klepopening te kunnen varieren met toerental en belasting. De geleiders drukken de ketting dan aan 1 kant iets naar buiten, waardoor de ketting aan die kant van het tandwiel 'langer wordt' en de andere kant 'korter'. De verstelling wordt gedaan door een ventiel waarbij door electronische aansturing de oliedruk naar de versteller wordt geregeld.
Bij een Mk2 zit een nieuw type Variocam waarbij het nokkenastandwiel ten opzicht van de nokkenas iets kan verdraaien door oliedruk.
27 aug 2013 22:01
Dat is een duidelijk verhaal, bedankt !
Dan zou het geluidje dus inderdaad veroorzaakt kunnen worden door een niet juist werkend ventiel, of begrijp ik het nog steeds niet ?
28 aug 2013 21:50
Iemand trouwens idee wat de kosten zijn van zo'n ding ?
28 aug 2013 22:03
Hier, kan je zelf even zoeken...........
29 aug 2013 20:26
Bedankt. Maar kan hem helaas niet vinden op deze site...
29 aug 2013 20:40
Ik ook niet want ik weet niet precies waar we naar
zoeken.
29 aug 2013 22:00
Het ventiel waar ik het over had is nummer 23 in dit plaatje. Nummer 25 lijkt er op, maar dat ventiel regelt de mate van klepopening. Maar ik zou niet te snel naar conclusies springen dat dit jouw probleem gaat oplossen. Het ventiel is niet goedkoop (volgens mij ergens tussen 150-250 euro).
In dit plaatje zie je ook het mechanisme dat IN je motor zit:
Bij een Mk2 zitten beide ventielen overigens loodrecht op het kleppendeksel (en dus niet 1 loodrecht en 1 haaks).
29 aug 2013 22:08
koekie schreef:Iemand trouwens idee wat de kosten zijn van zo'n ding ?
€ 138,00 excl. btw voor de mk2
01 sep 2013 15:27
Iemand nog andere ideeen wat het tikken zou kunnen zijn ? Is alleen maar hoorbaar bij stationair toerental.
01 sep 2013 15:41
Klepstoter. Geluiden bij een defect aan deze, verdwijnen bij een hoger toerental.
01 sep 2013 17:48
Dus dat wordt dan een klepstoter vervangen ?
Kan Ik hier nog mee doorrijden ?
01 sep 2013 18:44
Ik zou graag willen zeggen 'ja', maar ik net zoals de rest van het forum weet niet wat de daadwerkelijke oorzaak is van het probleem. Je vraagt ook naar 'ideeën / input wat dit probleem zou kunnen veroorzaken.
Daarom een advies (zeker niet onaardig bedoeld). Bezoek een goede Porsche specialist, misschien meerdere (kan echt geen kwaad met dit soort vage klachten) en beoordeel of zij een idee hebben (door ervaring) wat het probleem zou kunnen zijn. Je kunt nu op zoek gaan naar prijzen van onderdelen die allemaal stuk kunnen gaan, maar dat helpt je niet verder. Bij problemen met de motor zal deze toch deels uit elkaar moeten en tijd is kostbaar.
Doorijden is zeker niet goed, je weet niet wat je teweegbrengt.
01 sep 2013 19:35
richard.. +1
04 okt 2013 20:44
Is hdt een tik bij warme motor?
04 okt 2013 20:51
en is het een tik aan de rechterzijde?
04 okt 2013 22:53
Het begint spannend te worden.
09 okt 2013 12:53
De tik zit idd aan de rechterzijde... Wat zegt dit dan ? En is alleen maar hoorbaar bij een warme motor in iedergeval.
09 okt 2013 13:49
Resto die antwoordt, TS die positief reageert ... gokje ... zuiger die kantelt in de boring?
Ik hoop dat ik er volledig naast zit!
09 okt 2013 14:52
oa ts....eerste serie m96 he... maar die tik kan weinig kwaad al klinkt het heftig. de 3.4 heeft eigenlijk goede zuigers.dezelfde tik bij een 3.6 of 3.8 betekend einde oefening.
09 okt 2013 19:04
Volgens mijn garage een klepstoter van cilinder 5
09 okt 2013 19:32
Dat zou mooi zijn.maar als het de bekende tik is dan moet er meer gebeuren.
i.ig. good luck
10 dec 2013 17:50
Ik begrijp uit het 'voorstel Gillie' topic dat de klachten volledig zijn verdwenen?
Was het de klepstoter van cilinder 5?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.