Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
03 sep 2013 0:40
Hier sleutelaars die een 996 van een nieuwe cilinderkop hebben voorzien? Websites die mogelijk nuttige info hebben?
03 sep 2013 15:37
Wat is e mail stuur ik je wektplaats handboeken.
03 sep 2013 19:17
Oke, alvast dank. Ik heb inmiddels contact gehad met mh peize, die mij afraden het zelf te doen. De argumenten waren 1. Gecompliceerde motoren waarvoor veel ervaring is vereist. Al doende leert men, zeg ik dan maar. 2. Er is speciaal gereedschap nodig. Dat laatste lijkt mij een lastige. Overigens rekent mh voor een gereviseerd onderblok tegen inruil €5.250 excl btw en voor de cilinderkop tegen inruil €1.000 excl. Dan wel zelf uit en inbouwen.
03 sep 2013 20:01
Aircooler schreef: Er is speciaal gereedschap nodig. Dat laatste lijkt mij een lastige.
Tja dan kom je er niet met een inbussleutel en een hamer
04 sep 2013 6:51
Gecompliceerd, dat valt wel mee. Je hebt wel speciaal gereedschap nodig om de nokkenassen op tijd te zetten. Verder veel torx bouten en moeren, maar dat vind ik niet echt onder speciaal gereedschap meer vallen. Misschien kan je het gereedschap huren of lenen. Een andere mogelijkheid is dat je het koopt en na gebruik op ebay zet.
04 sep 2013 6:54
986fix.com is een goede info bron, ook over het zelf maken van speciaal gereedschap. Misschien kan ik je over een paar weken advies geven, mijn blok ligt inmiddels volledig uit elkaar en ik begin binnenkort weer met de opbouw.
04 sep 2013 9:18
Wat voor een problemen heb je met het blok (gehad)? Ik dacht dat je de 4S nog niet zo lang in je bezit had.
04 sep 2013 9:48
Mijn verhaal…
‘s ochtends met de auto gereden zonder problemen of geluiden. ‘s middags bij terugkomst een grote plas olie onder de auto waardoor ik in eerste instantie dacht aan een RMS of een ander olielek want de motor liep gewoon. De auto dus naar Porsche Haaglanden gebracht, daar bleek nadat we de motor uit de auto gehaald hadden dat het IMS lager kapot was. In eerste instantie dachten wij dat we met het vervangen van het lager weg zouden kunnen komen, maar ik ben achteraf blij dat wij dit niet gedaan hebben. Omdat Haaglanden de eerste maanden geen tijd had om de motor te repareren en ik sleutelen zelf leuk vind ben ik dus zelf aan de slag gegaan. Na demontage bleek:
- IMS kapot (lager en bout)
- IMS zodanig beschadigd dat vervangen noodzakelijk is
- Hevel kettingspanner gebroken (dit is ook een zwak punt, vraag is dus of dit oorzaak of gevolg van het IMS defect is)
- Oliepomp linker cilinderbank kapot (draaide nog wel maar kooi is gebroken, waarschijnlijk door aanzuigen shrapnel)
- Lichte inloopsporen in cilinders 4-5-6 (niet gerelateerd aan het IMS probleem)
- Verder geen directe schade door de gebroken IMS, er is geen zuiger-kop contact geweest en ook de verspreiding van metaal door het blok was heel beperkt. Lagers etc zagen er nog goed uit.
Ik heb nu dus een hele lijst met onderdelen in bestelling staan bij alpo (lagers, bouten, oliepompen, pakkingen etc etc). Het blok is bij Hartech in UK waar er nieuwe cilinderbussen worden gemonteerd en het is nog even de vraag of ik de bestaande zuigers kan hergebruiken.
Ik baal er echt enorm van, ten eerste heb ik de auto inderdaad nog maar vrij kort en had het vervangen van de IMS wel op het lijstje “onderhoud wat er aan komt” staan maar gezien het bouwjaar (2005) en kilometerstand (80.000) nog niet urgent (dat was dus een foutje). Ten tweede stond mijn mooie cabrio dus stil op het moment dat de zomer in Nederland eindelijk uitbrak, ik geloof dat ik nog nooit zoveel open porsches heb zien rondrijden terwijl ik tandenknarsend in mijn leasertje zat. Mijn doelstelling is nu om de motor eind september gereed te hebben waarna Haaglanden hem weer in de auto mag hijsen. Het cabrioseizoen is dan waarschijnlijk alweer achter de rug, gelukkig heb ik een hardtop
04 sep 2013 10:13
Waardeloos zeg! Ik herken zeker de gemixte gevoelens van frustratie, balen en teleurstelling...
Loop voor de zekerheid de krukas (nogmaals) na. Deze zijn (relatief) zwak en kunnen kleine afwijkingen vertonen die later voor meer problemen kunnen zorgen.
Hopelijk is het spoedig weer ok voor je!
04 sep 2013 10:47
Dramatische lijst van allende dus. Eigenlijk onvoorstelbaar dat P een dergelijke abominabele kwaliteit (heeft ge) maakt en ook afleverde. Als je de fotoos ziet op 986fix.com en de zichtbare scheuren, springen de tranen je in de ogen. Ik heb een '98 996 gekocht met motorschade voor €8.000, maar overweeg de boel weer van de hand te doen, omdat het wellicht een gebed zonder einde wordt. De mythe van het merk helpt elke ratio om zeep.
04 sep 2013 11:03
Praat eens met forummer Hartwiek of peterfrans. Zij hebben het onderblok laten overhalen/modificeren bij Hartech, dan is ie beter dan nieuw. Ook voor de IMS schijnen verbeterde versies te zijn. Dan heb je een betrouwbare auto voor nog steeds een goede prijs lijkt mij
04 sep 2013 11:15
Ik deel je gevoel….het is vooral beschamend hoe lang ze er over gedaan hebben om de diverse problemen op te lossen en hoe weinig support er is voor bestaande gebruikers. Je zou toch hopen dat een merk wat zich laat voorstaan op het percentage van ooit geproduceerde auto’s die nog in gebruik zijn, een oplossing voor deze ontwerpfouten zou hebben. Mijn volgende Porsche is dus waarschijnlijk een BMW.
Het is ook erg vervelend om te moeten ondervinden dat de modellen die in diverse publicaties worden aangeduid als bullet-proof uiteindelijk ook aan de beurt komen. Het heeft mijn beeld van het merk niet positief beïnvloed.
Ik kan je vertellen dat de rekening nogal aan het oplopen is, maar ik vervang wel alles met als uitgangspunt dat ik er nog lang in wil rijden. Ik had bijvoorbeeld niet perse de cilinderbussen hoeven te vervangen (scheelt weer 3500 euro) Met wat meer hergebruik van onderdelen zou de rekening wat lager kunnen uitkomen.
Wat voor motorschade heeft jouw auto, misschien heb ik interesse. Ik heb de gereedschappen nu toch
04 sep 2013 11:24
Oke, allemaal bruikbare tips. Ik dank jullie. Ga er eens goed over nadenken en de kosten inschatten. De motor moet nog uit elkaar. De voorlopige diagnose is vermenging van koelvloeistof en olie.
04 sep 2013 11:31
Vervelend verhaal maar wel zo langzamerhand een oud repeterend verhaal. De motoren geproduceerd tussen 1996 en 2008 zijn allemaal gelijk qua opbouw dus allemaal gevoelig voor bovengenoemde ellende, de ene meer dan de andere. Met ingang van my 2009 is de motor wezenlijk verbeterd, geen tussenas, blok ander materiaal etc....
Ben wel benieuwd hoe je het onderblok weer gaat monteren, dat is nog niet zo eenvoudig zonder het juiste gereedschap. Het monteren van het veer-ringetje van de pistonpennen is een aardige K-klus. Daarnaast komt de uitlijning van het blok zeer nauwkeurig.
04 sep 2013 12:04
Peter schreef:...Ben wel benieuwd hoe je het onderblok weer gaat monteren, dat is nog niet zo eenvoudig zonder het juiste gereedschap. Het monteren van het veer-ringetje van de pistonpennen is een aardige K-klus. Daarnaast komt de uitlijning van het blok zeer nauwkeurig.
Welk gereed heb je het dan over? Voor de nokkenassen heb ik gezien dat je inderdaad speciaal gereedschap nodig hebt, maar wat heb je dan nodig om het onderblok te monteren?
04 sep 2013 12:23
Je hebt een stuk gereedschap nodig om de borgring voor de zuigerpen te monteren. Ik heb gewoon een complete set gekocht waar dat ook in zit.
Verder ook mechanische spanners voor de kettingen (maar dat schijnt niet perse te moeten).
Ik ben wel nog op zoek naar een p201-996 (te huur/te leen/te koop).
04 sep 2013 14:54
En aangezien de zuigerpennen al in het blok zitten en je daar het borgveertje moet monteren heb je ook maar 1 kans om het goed te doen. Beetje oefenen lijkt me dus wel zinvol.
04 sep 2013 14:58
Ik heb mn 4s ook gekocht met kapot blok....blok klaar. blijk versnellingsbak ook slecht, nieuwe bak.....blijkt differentieel ook stuk....nieuw dif....ik rijden......blijken de aircoradiateurs te lekken...nieuwe aircoradiateurs....en zo nog meer kleine dingetjes...auto is nu helemaal klaar maar heeft mij een godsvermogen gekost waar ik in eerste instantie ook niet van uitging.....
04 sep 2013 15:33
Peter schreef:En aangezien de zuigerpennen al in het blok zitten en je daar het borgveertje moet monteren heb je ook maar 1 kans om het goed te doen. Beetje oefenen lijkt me dus wel zinvol.
Oefenen ga ik zeker doen. Ik heb de oude veertjes bewaard om droog mee te oefenen.
04 sep 2013 15:36
Hartwiek schreef:Ik heb mn 4s ook gekocht met kapot blok....blok klaar. blijk versnellingsbak ook slecht, nieuwe bak.....blijkt differentieel ook stuk....nieuw dif....ik rijden......blijken de aircoradiateurs te lekken...nieuwe aircoradiateurs....en zo nog meer kleine dingetjes...auto is nu helemaal klaar maar heeft mij een godsvermogen gekost waar ik in eerste instantie ook niet van uitging.....
Horror story zeg. Overigens zijn bij mij de airco radiateurs ook aan de beurt. Het systeem bleek leeg te zijn bij demontage van de motor. Nu maar hopen dat het verder heel blijft.
04 sep 2013 16:14
hoi, ben ik hier in het plofdraadje?
04 sep 2013 17:41
Ja, en ga jij snel naar het roest horror, gebroken tapeind, versleten klepgeleiders en nog veel meer draadje....
04 sep 2013 18:25
Tijd voor een eindconclusie. Elk merk kent z'n zwakke broeders als het op veel vermogen aankomt. BMW M3: subframe scheurt vroeg of laat als je 343pk vrij spel geeft. Volvo V70R: haakse (!) overbrenging op de achterwielen begeeft het als de 300pk flink worden aangesproken. Meer voorbeelden ongetwijfeld aan te dragen.
Blijkbaar hebben de fabrikanten daar geen afdoende antwoord op. Of is het bewuste politiek?
04 sep 2013 21:57
Aircooler schreef:Oke, allemaal bruikbare tips. Ik dank jullie. Ga er eens goed over nadenken en de kosten inschatten. De motor moet nog uit elkaar. De voorlopige diagnose is vermenging van koelvloeistof en olie.
Dat kan dus ook nog wel eens heel erg meevallen .... de goede motorrevisie bedrijven kunnen ook heel veel tegenwoordig. Ik zou er, na flink inlezen, ook niet zo bang voor zijn.
04 sep 2013 22:17
Als in koelvloeistof in de olie of olie in de koelvloeistof?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.