Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
14 apr 2005 20:26
Hoi,
ik ben me al een poosje aan het orienteren op een klassieke 911. Nu heb ik er weer een bekeken: 911E (2.2). De motor van deze 911 verbruikt volgens de eigenaar ongeveer 1L op 2000-2500 km (normaal?), maar wat ik me meer afvraag is de rookpluim bij stationair toerental. Wat zou dat kunnen zijn en kan het kwaad? Bij de koude start kwam er een blauwe pluim uit die wel even zichtbaar bleef.. Ik hoor graag of iemand weet wat dit is en of het kwaad kan. Verder lijkt de motor wel goed te lopen (zonder vreemde tikjes oid).
14 apr 2005 21:51
rookpluimpje bij het starten is normaal
overige rooksignalen... niet goed
het olie verbruik vindt ik ook al aan de stevige kant
14 apr 2005 22:10
KRKB'tje - waarvan je de eerste K en wellicht de R ook al gedaan hebt...
Kijken
Rijden
Keuren (aankoopkeuring door een goede specialist!)
Beslissen
Veel wijsheid!
14 apr 2005 23:21
Een pluimpje rook is bij koude start inderdaad normaal.
Dit olieverbruik is een goede waarde
1 liter per 1000km is zelfs nog acceptabel volgens Porsche.
Zelf er in rijden en KRKB inderdaad
14 apr 2005 23:25
classiccarl 2.4 schreef:Een pluimpje rook is bij koude start inderdaad normaal.
Dit olieverbruik is een goede waarde
1 liter per 1000km is zelfs nog acceptabel volgens Porsche.Zelf er in rijden en KRKB inderdaad
Indien je weinig km maakt valt zo'n litertje olie niet erg op, maar voor de ''veel''rijder slaat een statement van 1 op 1000 nergens op
14 apr 2005 23:37
Indien je weinig km maakt valt zo'n litertje olie niet erg op, maar voor de ''veel''rijder slaat een statement van 1 op 1000 nergens op
Wanneer je in een klassieker van 35 jaar oud wilt rijden dan zul je een hoger olieverbruik moeten accepteren. Naar de normen van een 993 is dit waarschijnlijk onaanvaardbaar. Hoe dan ook, een waarde zoals bij de 2.2E beschreven is zeker geen alarmsymptoom.
14 apr 2005 23:44
classiccarl 2.4 schreef:Indien je weinig km maakt valt zo'n litertje olie niet erg op, maar voor de ''veel''rijder slaat een statement van 1 op 1000 nergens op
Wanneer je in een klassieker van 35 jaar oud wilt rijden dan zul je een hoger olieverbruik moeten accepteren. Naar de normen van een 993 is dit waarschijnlijk onaanvaardbaar. Hoe dan ook,
een waarde zoals bij de 2.2E beschreven is zeker geen alarmsymptoom.
Heb zelf meerdere 2.2's gehad en wat oliegebruik is niet erg maar een liter op 1000 heb je continu een blauwe waas achter je....
14 apr 2005 23:52
Heb zelf meerdere 2.2's gehad en wat oliegebruik is niet erg maar een liter op 1000 heb je continu een blauwe waas achter je....
Dat zou ik ook denken.
Maar wat is dan volgens jou een normaal olieverbruik bij een dergelijk model?
Heb nog even de Betriebsanleitung erop nageslagen, die vermeldt zelfs
een Motoroelverbrauch van 1,5-2 liter per 1000 km
Dan moeten die 2.2 's van jou ook wat olie hebben gestookt
Weet nu ook weer hoe Heino aan dat liedje komt.....
19 apr 2005 16:13
Ik heb nog een andere vraag over dezelfde 2.2 E. De motor was aan de onderkant vrij 'nat' en de eigenaar vertelde dat de motor een klein beetje olie lekte, waarsch bij de rubber afdichtingen van de klepstoters? Iemand hier kennis of ervaring mee? Kan dit erg kwaad bijvoorbeeld, of is dit een voorbode van ernstiger gebreken in toekomst? Input is zeer gewenst.
19 apr 2005 16:53
Weet niet of het bij 2.2 anders is maar als het een 3.2 was geweest dan zou ik met al deze input al gezegd hebben "loop maar door naar de volgende". Olie lekken is nooit "niet erg".
19 apr 2005 20:36
Een zwarte rookpluim betekent niets,maar met een witte hebben we een nieuwe Paus.
Even zonder gekheid,we praten over een motorblok van 35 jaar die misschien nog nooit open is geweest,tja die kunnen olie verbruiken........
19 apr 2005 23:24
Fred schreef:Weet niet of het bij 2.2 anders is maar als het een 3.2 was geweest dan zou ik met al deze input al gezegd hebben "loop maar door naar de volgende". Olie lekken is nooit "niet erg".
Als ze geen olie meer lekken is het pas erg, dan is het reservoir leeg
19 apr 2005 23:38
oostra_m1 schreef:Ik heb nog een andere vraag over dezelfde 2.2 E. De motor was aan de onderkant vrij 'nat' en de eigenaar vertelde dat de motor een klein beetje olie lekte, waarsch bij de rubber afdichtingen van de klepstoters? Iemand hier kennis of ervaring mee? Kan dit erg kwaad bijvoorbeeld, of is dit een voorbode van ernstiger gebreken in toekomst? Input is zeer gewenst.
Ik begrijp je twijfel wel. Wanneer je serieus geinteresseerd bent, dan moet je echt een aankoopkeuring laten doen door een Porsche specialist, liefst door een met ervaring met klassieke Porsches. Dat kost je echt de kop niet en zal je veel informatie geven. De eerste 2 klassieke P's die mij wel wat leken ( heb er wel 10 gezien) en die ik liet keuren bleken nogal gebreken te hebben en heb ik niet gekocht. Het werd pas de derde die ik heb laten keuren. Geduld is een goede zaak en loont. Koop je een slechte, dan ben je pas echt flink de klos.
Succes, en hou ons op de hoogte wanneer het "habeo Porsche" klinkt
20 apr 2005 7:28
Ik heb nog een andere vraag over dezelfde 2.2 E. De motor was aan de onderkant vrij 'nat' en de eigenaar vertelde dat de motor een klein beetje olie lekte, waarsch bij de rubber afdichtingen van de klepstoters? Iemand hier kennis of ervaring mee? Kan dit erg kwaad bijvoorbeeld, of is dit een voorbode van ernstiger gebreken in toekomst? Input is zeer gewenst.
Op zich staat het lekken van olie los van het feit of een motor 'op' is of niet. Het kan zoiets eenvoudigs zijn als een slechte klepdeksel pakking. Mijn ervaring is dat lang niet alle vroege 911'en oliedicht zijn, vooral die met een magnesium carter. Mijn 30.000 km geleden vakkundig rereviseerde motor laat ook wel eens een druppeltje vallen. Als echter de motor nog orgineel is dan is de kans groot dat er na ruim 30 jaar een revisie aan zit te komen. Lekkende keerringetjes van de klepstoters resulteren overigens nooit in lekkage naar buiten toe, dat kan gewoon niet. Die olie gaat de verbrandingsruiimte in en geeft dus blauwe walm (vooral bij gas loslaten).
Peter
20 apr 2005 15:12
Dank voor de reacties. Wat ik nog wel wil vermelden is dat de motor in 1987 is gereviseerd en dat de auto de afgelopen paar jaar dagelijks is gebruikt. De onderkant vd motor is "nat" vanwege zweten en de motor lekt een klein beetje olie waarschijnlijk bij de klepstoters oid (iets wat a/d buitenkant van de motor zit?). Ik ga vanavond wederom kijken, nu met mn vriendin, en als ik nog steeds enthousiast ben dan zal ik eerst een aankoopkeuring laten uitvoeren. Dit omdat ik toch wel schrik van bepaalde reacties. Hoeveel kan een te reviseren motor eigenlijk kosten - worst case?
Michiel
20 apr 2005 15:36
Volledige revisie van mijn 356 motor is momenteel begroot op +/- €11.000
We spreken hier wel over een 4 cilinder.
Nieuwe zuigers, cilinders(aluminium oid), krukas, kleppen, vlakken van de cilinderkoppen, nieuwe klepgeleiders(of zoiets), de nodige dichtingen, nieuwe koppeling, uitbalanceren van het vliegwiel,slijpen of vernieuwen van de nokkenassen, enz.
20 apr 2005 20:03
ppp 356 schreef:Volledige revisie van mijn 356 motor is momenteel begroot op +/- €11.000
We spreken hier wel over een 4 cilinder.
Nieuwe zuigers, cilinders(aluminium oid), krukas, kleppen, vlakken van de cilinderkoppen, nieuwe klepgeleiders(of zoiets), de nodige dichtingen, nieuwe koppeling, uitbalanceren van het vliegwiel,slijpen of vernieuwen van de nokkenassen, enz.
PPP356,
hebben ze je ook voorgerekend waar dat bedrag nu in zit?
Vind het erg veel geld.
Of is het een Fuhrmann DOHC?
20 apr 2005 23:05
oostra_m1 schreef:Hoeveel kan een te reviseren motor eigenlijk kosten - worst case?
Michiel, bel even met Erwin van Renntech. Hij kan je het naadje van de kous vertellen.
21 apr 2005 7:54
Heb een tijdje geleden een factuur gezien van Porsche Aken voor restauratie van een 2.2 of 2.4 (weet niet meer). Bedrag was 20.000 €
(en was niet schitterend gedaan)
Decoene in Maaseik is gespecialiseerd in het opknappen van "oudjes".
21 apr 2005 21:16
Hoi,
Nou ik heb even met Renntech en ERPA gebeld. Het roken bij stationair dat duidt op versleten motor: nl lekkage via de zuigerveren... Natuurlijk kun je er nog mee doorrijden maar een revisie komt eraan. Zal ook aangetoond worden bij aankoopkeuring nl via een lagere compressie op de cilinders. En hoe veel dat gaat kosten... weet je pas als de motor open is... Minimaal 2000 euro, maar wellicht meer... Hmm... Ik heb nog steeds interesse in de P maar wel tegen een andere prijs. Iemand nog tips of ideeen?
21 apr 2005 23:35
Uit je eerste bericht begreep ik dat de motor alleen ( kortdurend) vlak na de start rookt. Dit hoeft bij een (oude) boxermotor niet op een groot probleem te duiden. Omdat deze motoren geen carter hebben, doch dry sump smering lekt er vaak wel iets olie de zuigers in wanneer de auto langer stil heeft gestaan.
Echter, wanneer de motor
blijft roken bij stationair toerental, dan is er waarschijnlijk een groter mankement. Dan lijkt mij overigens dat het olieverbruik ook hoger moet zijn dan de beloofde 1 liter op 2000-2500km.....
zeker bij een "nat" blok
22 apr 2005 9:00
ja dat klopt, de auto 'rookt' dus niet alleen kortdurend, maar ook als de auto na een rit weer stationair staat te pruttelen...
maar bedankt voor alle reacties. ik laat weten hoe het afloopt.
22 apr 2005 20:31
Michiel, de eerste Porsche die je echt goed en serieus bekijkt terwijl je aankoopplannen hebt, lijkt al snel een droomauto. Dat ligt niet aan de betreffende auto, maar aan het feit dat het een Porsche is.
Geloof me, er zijn genoeg goede Porsches te koop, je moet vooral geen haast hebben. Bekijk ook een paar andere auto's, dan ben je beter in staat om de eerste te beoordelen.
Anne 2.7
23 apr 2005 10:09
Hoi Anne,
Dank voor je reactie. Deze Porsche is niet de eerste die ik heb bezocht en de auto ziet er goed uit (ook van binnen) en rijdt prima. Bovendien gaat het om een 2.2E Targa... Denk je gelet op wat ik nu allemaal heb verteld over de motor dat ik de auto moet laten lopen of dat ik de auto voor een (veel) lagere prijs zou moeten proberen te kopen.
Michiel
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.