13 okt 2013 15:37
13 okt 2013 15:43
13 okt 2013 15:45
13 okt 2013 15:49
13 okt 2013 15:53
13 okt 2013 15:57
13 okt 2013 19:48
Jip schreef:Nee, altijd standaard in z'n twee in de Boxster, zo ontworpen en gemaakt door Porsche, niets aan de hand..!
13 okt 2013 20:17
14 okt 2013 12:37
14 okt 2013 12:47
De 911 modellen zijn als meeruitvoering ook leverbaar met de 5-traps Tiptronic S. Daarmee kan de bestuurder kiezen tussen handmatig schakelen of de automaatstand. Met de keuzehendel in de handschakelstand kunt u zelf schakelen. Met de wiptoetsen in het stuurwiel. Zonder koppelen. Bovenkant indrukken om op te schakelen; onderkant indrukken om terug te schakelen. De versnellingsbak reageert vrijwel zonder onderbreking van de aandrijving. Als automaat biedt de Tiptronic S 5 rijprogramma's met elk hun eigen karakteristieken. Van het economische programma voor rustig rijden tot en met het sportieve programma voor het summum aan dynamiek. Afhankelijk van de individuele rijstijl en het wegdek selecteert de Tiptronic S automatisch de passende karakteristiek en schakelt dan precies zo als u dat waarschijnlijk zelf op dat moment zou doen. Al na een korte gewenningsperiode kunt u het schakelproces op uw gevoel via het gaspedaal beïnvloeden. Vooral bij sportieve rijstijl blijken de voordelen van de Tiptronic S. De snelle schakelingen, vrijwel zonder onderbreking van de aandrijving, maken ook bij de automaatstand een zeer vlotte, beweeglijke rijstijl mogelijk. De bak heeft een spontane reactiewijze die vergelijkbaar is met die van een Porsche schakelbak. Als de keuzehendel in de automaatstand staat, kunt u toch handmatig schakelen met de wipschakelaars op het stuurwiel. Hierdoor wordt zelfs bij ingeschakelde automaat een inhaalmanoeuvre een kort tussensprintje. Als er 8 seconden niet meer met de hand is geschakeld, gaat het systeem weer automatisch over op de automaatfunctie. Meer intelligente extra functies van de Tiptronic S: Een speciaal programma zorgt tijdens de warmdraaifase voor hogere toerentallen zodat de katalysatoren hun bedrijfstemperatuur snel bereiken. Bij snelle bewegingen van het gaspedaal verschuift een actief schakelprogramma de schakelmomenten onmiddellijk naar de dynamische schakelkarakteristiek, zonder dat hiervoor kickdown nodig is. De bij de meeste automaten gebruikelijke neiging om bij deceleratie op te schakelen wordt onderdrukt; dit leidt onder andere tot een optimale acceleratie in de bocht. De bak schakelt voor de bocht niet op en hoeft dus als de auto de bocht uitrijdt niet terug te schakelen. In de bocht wordt door fixatie van de versnelling de veiligheid verhoogd: storende invloeden van het schakelen op het rijgedrag treden niet op. Bij krachtig remmen wordt automatisch één versnelling teruggeschakeld ter verbetering van de remkracht van de motor. Doordat het systeem bergen herkent, wordt bergopwaarts het accelereren en bergafwaarts het afremmen op de motor verbeterd; door dit laatste worden de remmen gespaard. Door opschakelen bij het slippen tijdens het remmen op een glad wegdek (vocht, sneeuw) wordt de zijgeleiding van de aangedreven wielen en daardoor de koersvastheid verbeterd.
15 okt 2013 12:30
18 okt 2013 16:57