18 jan 2004 17:27
18 jan 2004 20:25
Jeroen914 schreef:Op verzoek van een niet nader te noemen forum-lidhierbij een korte uitleg over "heel & toe" remmen
De bedoeling is om tijdens het remmen/terugschakelen met 2 voeten 3 pedalen tegelijk te bedienen, zodat er tijdens het remmen tussengas gegeven kan worden (al dan niet in combinatie met double clutchen)
Het gaat als volgt:
Koppeling in (gewoon met je linker voet)
Met je tenen de rem intrappen en je voet iets schuin houden zodat je met de buitenkant van je voet het gaspedaal in kan trappen om tussen gas te geven (intussen blijf je dus door remmen)
Tijdens het tussengas terug schakelen
Koppeling los
Rem los
In combinatie met double clutchen:
Rem in trappen
Koppeling in
Versnelling naar vrij
Koppeling op laten komen
D.m.v. heel & toe tussengas geven (je bent dus nog steeds aan het remmen)
Koppeling in
Versnelling uit vrij naar een tandje lager
Koppeling op
Rem los
De bedoeling van het tussen gas is om de motor (ontkoppelt of in z'n vrij) op ongeveer het toerental te brengen dat 'ie zal hebben NA het terugschakelen
Vooral in combi met double clutchen spaar je de sychro's in je bak (worden zo niet of nauwelijk belast), de koppeling wordt ook minder belast (toerental van motor en bak is vrijwel gelijk, dus de koppeling slipt niet) en ook de aandrijf assen krijgen minder op hun donder.
Als je het toerental van het tussengas goed kiest vol je dat de bak zichzelf in de lagere versnelling "zuigt".
Het zijn best een hoop handelingen die je nu tegelijk uit moet voeren, dus voor je het goed onder de knie hebt en het zonder nadenken kan toepassen (en dat ook nog eens net zo snel als normaal terug schakelen) ben je wel effe verder
Super gaaf!
gr.
Jeroen
18 jan 2004 21:11
18 jan 2004 23:24
18 jan 2004 23:26
19 jan 2004 16:11
19 jan 2004 16:16
john radder schreef:Nu gewoon erin rammen die handel, tis er voor gemaakt, maar er zijn malloten die het zgn ruig vinden klinken om als een Mack te schakelen .....
19 jan 2004 16:23
19 jan 2004 16:24
john radder schreef:...maar let op een (gewoonte) foutje en je heb me een "bak"ellende waar de regering jaloers op is jongens, pas op met dat gekluts.
19 jan 2004 20:19
19 jan 2004 21:02
19 jan 2004 23:02
john radder schreef:Maar ook iets anders dat hatten volgens jouw manier lukt mij niet echt met die 44er kano's van me, moet toch echt hak rem - punt gas.
ik schreef:Met je tenen de rem intrappen en je voet iets schuin houden zodat je met de buitenkant van je voet het gaspedaal in kan trappen om tussen gas te geven (intussen blijf je dus door remmen)
20 jan 2004 6:38
john radder schreef:Tiptronic????
Nee sorry, das niks voor mij, heb bewust enkele proefritten gemaakt in een 996 tip en kon er niet warm voor lopen, in een Porsche lekker snoeihard shiften.
Tja 'k ben een eigenwijse Ollander dus een doe het zelfer, enne is goedkoper he een zesbak ipv een tiptronic.
Maar ook iets anders dat hatten volgens jouw manier lukt mij niet echt met die 44er kano's van me, moet toch echt hak rem - punt gas.
20 jan 2004 11:52
20 jan 2004 14:46
dirkie schreef:Hebbe ze ook pedaalsetjes voor met "hulpstukjes" erop hoor ...
20 jan 2004 14:47
Kevin schreef:Ok Jeroen ik heb je uitleg geprint, ga het straks ff proberen. In een Polo'tje.
20 jan 2004 15:22
Jeroen914 schreef:dirkie schreef:Hebbe ze ook pedaalsetjes voor met "hulpstukjes" erop hoor ...
Die had ik hier pas gepost... Maar volgens de heren hier hebben die een te hoog Golf GTI gehalte
gr.
Jeroen
20 jan 2004 16:20
20 jan 2004 17:36
Kevin schreef:haha ik wou dat ik een recorder had. Of overtoeren, of lekker schokken. Nog tips?
20 jan 2004 18:12
20 jan 2004 19:01
20 jan 2004 19:13
20 jan 2004 19:25
SharkS4 schreef:Hey Horn,
Ik ben ook een ster in HAT-enMet mijn maat 45 in de Shark geen enkel probleem
![]()
![]()
20 jan 2004 20:18
SharkS4 schreef:SharkS4auto