Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
30 nov 2013 19:47
Dit kwam ik net tegen (
http://porsche911owner.blogspot.nl/2013/10/porsche-ims-engine-failure-risk.html:
The water cooled engine introduced for the Porsche 911 and Boxster in 1998 has become known for engine damage from failure of the IMS - Intermediate Shaft bearing which severely damage the engine of the Porsche 911 (996) or Boxster and can require complete rebuild at very high cost.
As part of a law suit in the USA, figures have been released for the likely risk of IMS Bearing failure on the Porsche 996 engine in different versions of the car. The first 996 (996.1) up to 2001 with the 3.4 litre engine actually has the lower risk at 1% and the later 3.6 litre engine has significantly higher risk of IMS failure at 8%.
Porsche 996.1, 3.4L engine, Years: 1998 to 2001 - 1%
Porsche 996.2, 3.6L engine, Years: 2001 to 2005 - 8%
Porsche IMS Bearing Statistics - What is the Risk of Engine Failure in 911 and Boxster?
01 dec 2013 18:50
Ja en die 1% voor 3.4 en 8%

voor 3.6 is alleen voor de geregistreerde gevallen bij Porsche USA en dan nog alleen voor het IMS (tussenas lager) probleem.
Werkelijke uitval door IMS + cilinderwand problemen etc. is wat hoger....
01 dec 2013 19:59
Ik denk dat de kans bij de 996.1 een stuk hoger is dan bij de 996.2.
01 dec 2013 21:02
Dat dacht ik tot nu toe ook... Denk overigens dat qua aantallen de US markt statistisch gezien prima representatief is. Het plaatst het verhaal 3.4 vs 3.6 wel in een ander daglicht
01 dec 2013 22:30
993 C2 schreef:Ja en die 1% voor 3.4 en 8%

voor 3.6 is alleen voor de geregistreerde gevallen bij Porsche USA en dan nog alleen voor het IMS (tussenas lager) probleem.
Werkelijke uitval door IMS + cilinderwand problemen etc. is wat hoger....

En dat is dan misschien ook nog de registratie binnen de garantietermijn + misschien wat coulance. Maar vast niet de uitval die pas is opgetreden na een jaar of 5. Misschien loopt het percentage dat binnen 10 jaar na nieuw IMS of cilinderwandproblemen heeft wel op tot 30% of 50%? Allemaal giswerk van mijn kant overigens…
Op den duur gaat alles natuurlijk stuk, ook een Mezger motor. Maar normaliter moet een motor gewoon 250.000km mee kunnen zonder grote problemen. Een Mezger blok, mijn E30 M3 blok (215pk uit 2.3l in 1989) of elk Honda VTEC blok zouden dat probleemloos moeten halen.
02 dec 2013 10:27
Er zijn heel wat berichten op dit gebied die elkaar tegen spreken. Ik heb hier ook eens wat onderzoek naar gedaan toen ik aan het zoeken was naar een auto.
Ik ben alleen nog nooit echt een objectief onderzoek tegengekomen dat naar het aantal geproduceerde auto's kijkt en naar de leeftijd ervan (ik zal wellicht niet goed genoeg gezocht hebben). Logisch dat de 3.4 de meeste problemen heeft, het is immers de oudste van het rijtje. Ik ben wel benieuwd naar de cijfers van de onderlinge (watergekookte) modellen wanneer deze met de leeftijd worden vergeleken (en eventueel ook km standen).
02 dec 2013 11:37
Pacoloco schreef: Logisch dat de 3.4 de meeste problemen heeft
Volgens deze cijfers is de 3.6 acht keer vaker aan de beurt...
02 dec 2013 14:30
ik zag het, ik begrijp ook dat dit onderzoek alleen is gerelateerd aan de IMS failure. ik probeerde alleen een punt te maken door aan te geven dat een 997.1 relatief nieuw is vergeleken met een 996.1 en hier dus wanneer de 997.1 dezelfde leeftijd heeft als nu de 996.1 er wellicht ook meer uitval is.
was niet de bedoeling om je topic te vervuilen.
02 dec 2013 15:52
Geen sprake van vervuiling hoor. Ik ben het ook met je eens dat het ook nog wel eens leeftijdafhankelijk kan zijn. Vond de cijfers wel opvallend aangezien er nog altijd geroepen wordt dat de 3.6 minder vaak problemen zou hebben... Qua IMS lijkt dat hier te worden weerlegd.
02 dec 2013 16:57
@MickRS: het gaat hier alleen over IMS, dus het tussenaslager dingetje. Bij de 3.4 gaat het in geval de plof meestal over een gescheurde cylinderwand. Dat lijken mij twee verschillende zaken. Ik weet niet of ze bij dit onderzoek beide hebben meegenomen? Het zou zomaar kunnen dat het inderaad maar 1% is voor IMS maar 10% voor cylinderwand... (puur gokwerk van mijn kant dit!)
02 dec 2013 21:29
Hebben jullie het juni nummer en laatste nummer van 911&Porsche World gelezen?
Daar gaat het over hotspots t.g.v. kokend koelwater en dat die cilinderwanden kwestie veel meer ampact heeft dan de IMS aantallen...
Sterker nog, ze hadden het idee dat veel leed onder IMS geschoven wordt.
(niet dat het dan minder erg is zo'n kapotte motor...)
02 dec 2013 21:38
Je moet het als volgt zien,er zijn 2 soorten 996 motoren.
De eerste is al vroegtijdig toe aan een revisie, de andere gaat binnenkort..............
03 dec 2013 21:32
Dit is alleen IMS. Problemen met oververhitting horen hier volgens mij niet bij. Maar het zegt wel iets over de mythe dat vooral de 3.4 problemen kent. Op zich niets nieuws als je de mening van de specialisten kent....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.