Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

996 gt3 100cellen cat Manthey

14 jan 2014 0:45

Er wordt me een compleet Manthey uitlaat systeem aangeboden door een kennis, het is een uitlaat met 100cell cat.

Welke bedrijfen in NL kunnen de ecu herprogrammeren zodat het oranje motor storingslampje niet brand?

Het gaat om de range van de lambda sonde die uitgebreid moet worden, echte motortuning voor meer vermogen hoeft niet i.v.m. normaal terug plaatsen van het originele systeem wanneer ik dat wil.

Terug naar Mantey is een dure optie, 1200 euro voor herprogrammeren, dat gaan ik niet doen.

Ben benieuwd of deze ervaring hier is op het forum, heb 8 pagina's zoek functie door gespit, maar niets gevonden wat mijn vraag beantwoord.

Re: 996 gt3 100cellen cat Manthey

14 jan 2014 0:47

Waalgarage is aangesteld door Manthey Motors als het officïele verkooppunt en inbouwstation voor de Duitse Porsche tuner in Nederland.

14 jan 2014 9:13

Waalgarage kan het niet, zij gaan ook naar manthey

14 jan 2014 9:37

Als zij het niet kunnen als dealer zijnde, kan het misschien nog wel lastig worden.
Bel anders eens met Snel Motorsport.

14 jan 2014 10:43

Met Snel motorsport heb ik contact gehad, daar hebben ze ervaring.
Kosten voor het herprogrammeren krijg ik vandaag. Deze kosten zullen mede afhankelijk zijn of ik de uitlaat ook daadwerkelijk ga gebruiken.

Dat is het enige adres waar ze aangeven er iets mee te kunnen, ik heb veel bedrijven gebeld. Het schijnt een Bosch systeem te zijn wat ingewikkeld is. :roll:

14 jan 2014 11:31

Waarom zou de ecu opnieuw geprogrammeerd moeten worden? Er zijn meerdere aanbieders van een 100 cel kat en daar hoeft het niet. Volgens mij haal jij wat door elkaar want: zo'n Manthey set verkoopt dat bedrijf vaak in combinatie met een zogenaamde "Alpha N steuerung" wat inhoudt dat de LMM vervalt en zodoende de ecu opnieuw geprogrammeerd moet worden.

Hoe oud is die set? Oudere Manthey uitlaten werden door Europipe gemaakt en ook vandaag de dag garandeert Europipe dat je met hun 100 kat géén storingen krijgt.

14 jan 2014 13:35

Deze set komt van gt3 die ik ken, daar heeft het oranje lampje altijd gebrand. Dat wil ik echt niet.
Bij Manthey werd deze set verkocht met ecu van manthey volgens mij. Ze worden wel eens aangeboden op eBay.

Uiteindelijk rijdt de auto ook wel zonder ecu aanpassing, alleen lambda sonde zal waardes meten buiten zijn range.

20 jan 2014 22:14

JD in Lochem wellicht?

Re: 996 gt3 100cellen cat Manthey (film vermogensbank)

25 jan 2015 9:23

De hele wereld afgebeld, internet afgezocht en hier gepost. Nergens iemand gevonden die met zekerheid kan vertellen hoe het zit.
Maar, ik weet het nu :mrgreen: door gewoon aan de gang te gaan.

Een gt3 mk1 (996) heeft maar 2 lambdasondes ipv 4 sondes die de gt3 mk2 (996) wel heeft.
De mk1 meet alleen maar voor de katalysator links en rechts, daardoor komt er geen storing, daar worden de waardes niet beïnvloed door de cat.

De mk2 meet ook achter de katalysator met 2 extra lamdasondes, en daar komt de storing vandaan omdat er door de 100 cellen kat. andere waardes komen.
Een mk2 moet dus een herprogrammering hebben om het oranje motor storingslampje uit te krijgen, Snel motorsport kan dat, ze zijn partner van Rica engineering.

Ik had na het monteren van de lambdasondes nog 2 gaten in de uitlaat achter de cat, daar heb ik 2 niet aangesloten afgeknipte ouwe lambdasondes van een vw golf in gezet.

Probleem opgelost, en wat loopt dat ding als de brandweer met die nieuwe uitlaat. Met het originele uitlaatsysteem heb ik 373 pk gemeten, met de Manthey moet ik nog opnieuw naar de vermogensbank, wordt vervolgd. Dan zal blijken of de geclaimde winst van een uitlaatsyteem met grotere diameter en sportcats echt bijdraagt. In kilo's scheelt het wel veel, die standaard uitlaat is loodzwaar, de manthey pak je zo op, veder licht.

Hieronder de meting met standaard uitlaat.

http://vid270.photobucket.com/albums/jj ... -11-14.mp4
Laatst bijgewerkt door jacobt op 25 jan 2015 11:15, in totaal 1 keer bewerkt.

25 jan 2015 10:28

super!! ben benieuwd naar je nieuwe meting ;)

25 jan 2015 10:31

+1 , en benieuwd waar je de meting laat doen!

25 jan 2015 11:26

heb bij Manthey destijds de meting laten doen, was heel professioneel en ni duur eigenlijk. Zo werd de achterbumper gedemonteerd en werden er andere wielen opgezet teneinde de eigen semi's ni te zeer laten slijten. Volgens Manthey kunnen semi's meer dan nodig afzien op een dyno.

Ik kwam aan een 406 pk, ietsje minder dan de geclaimde 410 maar men wees me op een lambda storing in de ECU waaraan dit verlies meer dan waarschijnlijk aan te wijten was. M'n koppel lag dan weer wel hoger dan de geclaimde waarde maar op hoogtoeren daalde de koppelkromme iets eerder dan had gemoeten door het eerder genoemde lambda probleem.
M'n verbruik lag ook ietsje hoger in die periode door dat probleempje. Na vervangen vd lambda sondes merkte ik ook wel het verschil, motor draaide iets ronder.

succes ;)

Re: 996 gt3 100cellen cat Manthey (film vermogensbank)

25 jan 2015 12:09

jacobt schreef:Maar, ik weet het nu :mrgreen: door gewoon aan de gang te gaan.

Een gt3 mk1 (996) heeft maar 2 lambdasondes ipv 4 sondes die de gt3 mk2 (996) wel heeft.

Mooi werk :thumleft:

25 jan 2015 16:37

steef schreef:+1 , en benieuwd waar je de meting laat doen!

http://www.vvt-motorsport.nl/pages/prijzen.php
Plaats een reactie