Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 8:05

hallo,
gisteren al voor de 3de keer dit jaar leuk ritje met de 911 3.2 gemaakt.
Maar als de motor goed warm is begint een V-snaar te fluiten-piepen bij het weg rijden, maar vooral bij het terug schakelen.
En als ik stil sta en een keer goed gas geef in vrij fluit hij ook een keer!
Is dit een ernstig probleem? moet het gelijk verholpen worden?

groet Wilco

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 9:53

Misschien is het tijd voor een nieuwe snaar???

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 10:04

Als de motor warm wordt zal de snaar ook opwarmen en daardoor iets slapper worden. Verder is een piepende V-snaar bij een Porsche niet anders als bij iedere andere auto. Snaar iets meer spannen en als deze oud of versleten is dan gewoon vervangen.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 11:19

Wilde eigenlijk wachten tot eind deze maand, en dan auto weg brengen voor jaarlijkse beurt en apk.
Zou dat kunnen met die snaar? als je gaat rijden heb je het eerste halfuur nergens last van daarna begint de v snaar.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 11:23

Geen probleem als ie af en toe geluid maakt.
Gewoon bij de volgende beurt laten doen.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 11:26

Als hij er echt slecht uit ziet zou ik hem vervangen.
Anders gewoon iets strakker zetten, of een beetje talkpoeder gebruiken.
Dat werkt soms ook nog wel eens...althans bij mijn Cadillac wel!

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 11:28

nee de v snaar ziet er niet slecht uit! ziet er eigenlijk nog vrij nieuw uit

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 11:42

Als je het echt niet vertrouwd zou ik gewoon ff langs de garage rijden
waar je het onderhoud en de APK laat doen.
Die willen vast wel er even naar kijken, en dan kan je met een gerust hart
verder toeren.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 12:45

w.w.doet. schreef:nee de v snaar ziet er niet slecht uit! ziet er eigenlijk nog vrij nieuw uit


Bij een nieuwe snaar kan het goed mogelijk zijn dat deze nog eens gespannen moet worden omdat hij iets is uitgerekt. Het is geen moeilijke klus, maar je hebt wel het goede gereedschap nodig om de fan tegen te houden (zou in je gereedschapset moeten zitten). Door een ring van tussen de pully te verplaatsen naar onder de moer wordt de spanning iets hoger.

Afbeelding

Pelican Technical Article

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 13:41

Is het wel je V-snaar? Ik had ook op zelfde manier piepend geluid bij op en terug schakelen. Het bleek de koppeling te zijn, de drukplaat versleten. Vervolgens bij open maken bleek er nog meer aan de hand te zijn oa vliegwiel ingesleten.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 14:10

:twisted: Dus ipv een handje talkpoeder gewoon 4K stukslaan... En bedankt :wink:

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 15:54

Ik had zelf eens een 'piepend' geluid en dacht in eerste instantie ook aan een v-snaar. Het klonk echter scherper, meer metaal-achtig. Bleek mijn dynamo te zijn die de geest aan het geven was.
Stealert of specialist kunnen het geluid snel genoeg thuisbrengen. Dan weet je tenminste zeker of je ermee kunt blijven rijden (of een spaarvarken moet stukslaan).

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 16:22

Heb dit zelf ook eens gehad met mijn 993, alleen was dit met een koude start. Als ik me niet vergis een kostenpost van nog geen 200 euro.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 16:33

Master Ken schreef: kostenpost van nog geen 200 euro.
Voor een snaartje?...

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 17:28

waarschijnlijk nog wat meer :mrgreen:

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 18:12

porsche964 schreef:Is het wel je V-snaar? Ik had ook op zelfde manier piepend geluid bij op en terug schakelen. Het bleek de koppeling te zijn, de drukplaat versleten. Vervolgens bij open maken bleek er nog meer aan de hand te zijn oa vliegwiel ingesleten.


Van de 964 of de 3 .2 ?
Het vliegwiel van de 964 is behoorlijk kostbaar :oops:

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

03 maart 2014 22:20

molen934 schreef:
porsche964 schreef:Is het wel je V-snaar? Ik had ook op zelfde manier piepend geluid bij op en terug schakelen. Het bleek de koppeling te zijn, de drukplaat versleten. Vervolgens bij open maken bleek er nog meer aan de hand te zijn oa vliegwiel ingesleten.


Van de 964 of de 3 .2 ?
Het vliegwiel van de 964 is behoorlijk kostbaar :oops:



Van de 3.2. Zaten groeven in, viel mee met kosten, alleen bleek drukgroep en koppeling cyclinder en nog meer kaputt zu sein......

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

04 maart 2014 13:12

De Porsche maakt het geluid ook als hij in zijn vrij staat, en ik opeens een flinke dot gas geef! als hij warm is , koud weet ik natuurlijk niet.

groet wilco

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

04 maart 2014 14:31

Langs de specialist lijkt me.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

04 maart 2014 15:25

Een niet voldoende gespannen of versleten V-snaar moet qua geluid wel te herkennen zijn denk ik....
Als je nog nooit een V-snaar hebt vervangen van een 911 zou ik eerst even rustig kijken hoe dat moet.
Zelfs bij "zomaar" een garage kunnen ze daar een puinhoop van maken....

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

04 maart 2014 16:40

Bij mij had/had ik hetzelfde. met name bij warme motor en terug schakelen een "snerp". klinkt inderdaad een beetje als een slippende v-snaar. Ik verdenk echter eerder het lager van de dynamo.

komt niet altijd voor dus heb er nog niks aan gedaan.

Re: v-snaar fluit, met terug schakelen

04 maart 2014 20:09

Bij een P is het wisselen van de V-snaar "iets" lastiger dan bij sommige VW's. Kijk hoe gemakkelijk het daarbij gaat :shock: :thumleft:

https://www.youtube.com/watch?v=BQhfcdQf1QA
Plaats een reactie