Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
15 maart 2014 10:10
Wat wordt hiermee bedoeld? Is dat als de motor een keer in het rode is geweest, of na een schakelmisser vol het gas is ingetrapt en ver boven de 8000rpm is geweest? Oftewel: wat zijn de criteria, en is dit een officiële Porsche-term?
Wat zijn de gevolgen van zo'n überdreher?
Hoe kan dit uitgelezen worden, en kan je dit zelf doen? Oftewel: hoe kom je daar achter?
15 maart 2014 10:18
Ik weet dat voor de 996 en 997 de overrevs (de keren dat je toerenteller in het rood gaat) wordt geregistreerd in het geheugen van het motormanagement. Dit kan dan later worden uitgelezen en afhankelijk van hoe vaak en hoeveel overrevs kan de garantie niet meer van toepassing worden verklaard. Af en toe een overrev van 500 toeren is geen issue maar als het heel vaak is gebeurd met grotere waarde kan het een probleem zijn. Weet niet hoe het met de oudere modellen zit.
hier nog een post met met meer details:
http://www.6speedonline.com/forums/997/250171-dme-over-revs-ranges-3-4-5-reported-ok.html
15 maart 2014 10:49
Tegenwoordig kun je toch verder dan max. ingestelde toerental gaan, injectie/ontsteking heeft allang ingegrepen...
Tenzij je bijv. voluit optrekt in de 3 en per ongeluk in de 2 gooit ipv door naar 4.....tis me bijna gebeurd vanwege krampachtig vasthouden vd versnellingspook.....
15 maart 2014 13:44
Volgens mij wordt het vooral gebruikt om aan te tonen of een auto een circuitverleden heeft of niet.
Veel overrevs is waarschijnlijk circuitgebruik.
Vooral van toepassing op GT3tjes
15 maart 2014 14:57
964 & 993 slaan het ook op.
07 mei 2014 10:32
Wat ik me kan herinneren zat er een toerenbegrenzer op m'n 997 die gewoon alles afknijpt als ik in het rood kwam. Weet niet precies bij welk toerental, maar lijkt me dat het is bij het max acceptabele vlgs Porsche.
Wordt het in de toerenbegrenzer komen door het systeem al onthouden als overrevven? Dan ben ik benieuwd wat er dan staat opgeslagen in m'n oude 997.
07 mei 2014 11:18
Driver4S schreef:Ik weet dat voor de 996 en 997 de overrevs (de keren dat je toerenteller in het rood gaat) wordt geregistreerd in het geheugen van het motormanagement. Dit kan dan later worden uitgelezen en afhankelijk van hoe vaak en hoeveel overrevs kan de garantie niet meer van toepassing worden verklaard. Af en toe een overrev van 500 toeren is geen issue maar als het heel vaak is gebeurd met grotere waarde kan het een probleem zijn. Weet niet hoe het met de oudere modellen zit.
hier nog een post met met meer details:
http://www.6speedonline.com/forums/997/250171-dme-over-revs-ranges-3-4-5-reported-ok.html
Interessante post!
Ik had geen idee dat het op deze wijze (in ieder geval voor de modernere P's) zo wordt bepaald. Meteen even verder gelezen.
CRB schreef:Wordt het in de toerenbegrenzer komen door het systeem al onthouden als overrevven? Dan ben ik benieuwd wat er dan staat opgeslagen in m'n oude 997.
Ligt er bij een 997 aan wanneer de toerenbegrenzer ingrijpt:
Range 1: 7300-7500 RPM
Range 2: 7500-7700 RPM
Range 3: 7700-7900 RPM
Range 4: 7900-8400 RPM
Range 5: 8400-9500 RPM
Range 6: 9500-11000 RPM
Volgens de sites worden deze 'ranges' opgeslagen.
07 mei 2014 11:25
Bij een nieuwe hebben overrevs gevolgen voor de garantie! Dus als je je motor in mekaar naait....
....kijken ze gewoon even in het geheugen: "Meneer, dat wordt dokken, U heeft de motor niet volgens instructie gereden".
07 mei 2014 11:37
Ja precies, ik lees dat bij 'noteringen' in range 4-6 dit gevolgen kan hebben voor de garantie van een 997.
07 mei 2014 20:19
Kappi2907 schreef:964 & 993 slaan het ook op.
Is dat zo? En is dat dan ook uit te lezen?
07 mei 2014 20:46
Ik weet dat voor de 996 en 997 de overrevs (de keren dat je toerenteller in het rood gaat)
Overrevs zijn voor zover ik weet het aantal gemeten ontstekingen boven een vastgestelde RPM grens.
Stel er zijn 22200 overrevs in range 1 gemeten dan heb je bijvoorbeeld 1 minuut lang 7400 RPM gedraaid, immers er zijn 3 ontstekingen per krukas omwenteling bij een viertakt 6 cilinder motor.
07 mei 2014 20:49
Ik had altijd begrepen dat vooral het type overrevs ertoe doet. Type 1 ontstaat als je de auto met volle acceleratie de toerenbegrenzer in draait, en type 2 krijg je als je niet goed terugschakelt. Type 2 schijnt veel schadelijker te zijn, lijkt me logisch want is veel minder gecontroleerd en daarmee een grotere kans op motorschade.
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... evs-2.html
07 mei 2014 21:09
Ik had altijd begrepen dat vooral het type overrevs ertoe doet
Ja naarmate de overrevs in een hogere range optreden wordt de kans op schade groter
Type 1 ontstaat als je de auto met volle acceleratie de toerenbegrenzer in draait
Ik weet niet of dit door Porsche als overrevs wordt aangezien
13 mei 2014 8:13
Je bent toch wel een echte baas als je hem in range 6 weet te rammen.
13 mei 2014 10:52
Zal ik het even voordoen?
14 mei 2014 4:35
Ja, met je eigen auto graag!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.