Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Olie peil 964

25 maart 2014 23:18

All,
Lijkt erop dat met koud weer de olie meter een lager niveau aangeeft, dan met warm weer.

Iemand dezelfde ervaring?

Re: Olie peil 964

25 maart 2014 23:20

Ook als de motor goed warm is? Koud is de olie wat dikker.

Re: Olie peil 964

25 maart 2014 23:21

Yep, ook als ie warm is.

Re: Olie peil 964

25 maart 2014 23:26

Beste Keppi,

Probeer even iets specifieker te zijn. Peilen met draaiende motor, motorolie op bedrijfstemperatuur?

Of bedoel je het niveau dat de meter op je dashboard na het aanzetten van het contact aangeeft?

Kennis genoeg hier....

Re: Olie peil 964

25 maart 2014 23:27

Ook als je stil staat met stationair?

Re: Olie peil 964

25 maart 2014 23:31

Bij stationair, ik begrijp heel goed hoe oliepeil werkt bij een 964. Bedrijfsteml, 1 minuut stationair hangt de meter 5mm boven rood, week terug bij warm weer stond de meter net over het midden. Bij 3 graden zie ik dus een verschil op meter en peilstok.

Bij buiten temp boven 20graden klimt de meter tot icer het midden.

Strange.....

Re: Olie peil 964

25 maart 2014 23:45

Je ervaringen zijn niet uniek : 2 weken geleden veel kilometers gemaakt,
kom thuis aan, even stationair laten draaien, niveau op het dashboard
keurig halverwege tussen min. en max. Afgelopen weekend na een rit van
50 km. hetzelfde gedaan: niveau op min. .... ? Zal na de volgende rit wel
weer anders zijn. Niet te snel conclusies trekken, even aankijken.

En ja, peilen is nauwkeuriger.

:drive:

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 8:21

Ik zal dit weekend eens kijken.
Olie zet uit. Ik verwacht dat daar het verschil ontstaat.
Ik merk als de P goed op zijn donder heeft gehad olie niveau is gestegen.
Olie druk stationair is 1,5-2, dus het zal allemaal wel goed zijn.
Blijft spannend zo'n Porsche (-:

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 10:44

Kappi2907 schreef:Olie zet uit. Ik verwacht dat daar het verschil ontstaat.


Lijkt mij ook....
Maar het handigst is om naast het nieveau verschil ook het temperatuur verschil te weten...

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 10:49

Afgelopen weekend bij 18graden buiten temp stond het oliepeil net onder het midden. Gisterenavond bij 5 graden net boven het rood.
Dat zou een verschil van een 0,5 liter aanduiden gok ik.

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 11:10

koud weer lager peil=normaal

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 13:29

Ik zal wel simpel zijn maar de buitentemperatuur mag toch niet van invloed zijn wanneer de motor ECHT VOLLEDIG op bedrijfstemperatuur is en dus de olie ook volledig op temperatuur? In deze situatie heeft de buitentemperatuur toch geen invloed meer op het peil?

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 14:07

zie hem bij -10 maar eens op bedr temp te krijgen met frontcooler open. het zijn luchtkoelers henk.

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 14:24

Het metertje geeft een indicatie maar is niet heel zuiver. Bij mij wisselt de stand ook wat en op een warme dag heb ook ik het idee dat hij wat meer aangeeft dan bij temperaturen rond het vriespunt.
Ik hoef trouwens nooit olie bij te vullen tussen de beurten dus het zal wel goed zijn.

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 14:26

ik denk dat de olie in de oliekoeler voorin een andere temperatuur heeft dan die in de motor. Minimaal is deze gelijk aan de buitentemperatuur (zal in de praktijk altijd warmer zijn) maar afhankelijk van de buitentemperatuur is het koelvermogen ook anders. Het volume van de vloeistof is dus afhankelijk van de temperatuur. Hier nog een handige online uitleg en online calculator: http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.html

Als je het dus voor olie invult is het volume van 1 liter olie die je verwarmt van 20C naar 80C 1,042 liter.
Een 964 heeft geloof ik 20 liter olie dus het totale verschil is dan 20 * 0,042 = 0,84liter.
Ik heb mij laten vertellen dat het verschil tussen de bovenste en onderste stand van de 964 olieindicator ongeveer 1 liter is.
Dit alles tezamen zal je dan denk ik wel een verschil merken tussen koud weer 0C en warm weer 20C.

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 14:31

I stand corrected.

Ik dacht er dus inderdaad iets te simpel over :mrgreen:

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 14:37

Olie inhoud 964 is 12liter.
12 * 0,042 = 0,5 liter.

Vraag me wel af of de viscoiteit een factor is die je mee moet nemen.

Tussen onder - boven van de 964 zit 1,75 liter olie. Dit afgezet tegen de halve liter die de olie uitzet moet het inderdaad zichtbaar zijn op de meter.

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 14:39

Cool nu snap ik zelf eindelijk ook waarom het olieindicator metertje altijd strak in het rood blijft staan zolang je motor niet echt lekker warm is. Er is een flink verschil in volume tussen olie op buitentemperatuur en olie op bedrijfstemperatuur. Pas als de olie op bedrijfstemperatuur is begint het metertje iets te doen.

Re: Olie peil 964

26 maart 2014 16:04

Driver4S schreef:ik denk dat de olie in de oliekoeler voorin een andere temperatuur heeft dan die in de motor. Minimaal is deze gelijk aan de buitentemperatuur (zal in de praktijk altijd warmer zijn) maar afhankelijk van de buitentemperatuur is het koelvermogen ook anders. Het volume van de vloeistof is dus afhankelijk van de temperatuur. Hier nog een handige online uitleg en online calculator: http://www.engineeringtoolbox.com/volumetric-temperature-expansion-d_315.html

Als je het dus voor olie invult is het volume van 1 liter olie die je verwarmt van 20C naar 80C 1,042 liter.
Een 964 heeft geloof ik 20 liter olie dus het totale verschil is dan 20 * 0,042 = 0,84liter.
Ik heb mij laten vertellen dat het verschil tussen de bovenste en onderste stand van de 964 olieindicator ongeveer 1 liter is.
Dit alles tezamen zal je dan denk ik wel een verschil merken tussen koud weer 0C en warm weer 20C.


met andere woorden: warme olie heeft ongeveer 5% meer volume dan koude olie.

Re: Olie peil 964

28 maart 2014 18:10

Vanmiddag ff de zon in gedoken.
Oliepeil.....net over de helft.

Buitentemp heeft dus inderdaad invloed.

Re: Olie peil 964

28 maart 2014 18:48

Driver4S schreef:Cool nu snap ik zelf eindelijk ook waarom het olieindicator metertje altijd strak in het rood blijft staan zolang je motor niet echt lekker warm is. Er is een flink verschil in volume tussen olie op buitentemperatuur en olie op bedrijfstemperatuur. Pas als de olie op bedrijfstemperatuur is begint het metertje iets te doen.


Nou nee, dat zou in kunnen houden dat je olie nog niet allemaal in je tank zit...
Dat heeft te maken met het "dry sump" principe....
Na verloop van tijd hebben de pompen de olie vanuit het blok weer allemaal in het oliereservoir gepompt.
Dat gaat niet binnen enkele seconden....

Re: Olie peil 964

28 maart 2014 20:35

dat is het niet,
de olie thermostaat is nog niet open en die olie draait nog niet mee,
het tankje kan dus nooit op level komen zou dat wel zijn bij koude motor zit deze te vol


de terug voer pomp vanuit het blok heeft een capiciteit van 1,84 de capiciteit van de oliepomp die het blok voed

die op zijn beurt 65 liter rond pompt per minute en daarvan word 17 liter gebruikt om de zuigers te koelen door sproeiers, vandaar olie gekoeld en niet echt luchtgekoeld
enz enz

Re: Olie peil 964

28 maart 2014 20:46

Mod by horn: je hoeft niet te quoten als je op de laatste post reageert. Dat houdt het forum leesbaar :salut:

Hoi Rob,
ik vind dit een interessant topic, maar ik snap helemaal niets van jouw uiteenzetting (in telegraafstijl).
Kun jij iets uitgebreider omschrijven hoe het smeersysteem precies werkt (dry sump zegt mij wel iets) :salut:

Re: Olie peil 964

28 maart 2014 20:57

ja was op de iphone,

bij een 964
de pomp die de motor smeert lever een capiciteit van 65 liter per minuut.

de pomp die de olie vanuit het blok terug pomp naar de tank heeft een veel hogere capiciteit namelijk 1,84 x de smeer pomp
zo ben je er van verzekerd dat er nooit teveel olie in het blok blijft en de olie snel genoeg weer in de tank zit om weer de olie pomp te voeden die zo belangrijk is voor het blok.


als het blok koud is is de olie thermostaat nog gesloten en is de rechter olie koeler niet in gebruik ook daar bevind zich olie, geen idee hoeveel.
pas als de thermostaat open gaat is alle olie beschikbaar en die word nu eenmaal sneller terug gepomp het tankje in dan eruit en vandaar een hoger peil.


ok zou nooit tekst schrijver worden maar dit lijkt mij een stuk beter dan de vorige tekst :oops:

Re: Olie peil 964

28 maart 2014 20:58

Driver4S schreef:Een 964 heeft geloof ik 20 liter olie ..



Alleen als je niet weet hoe je peilen moet
Plaats een reactie