Sinds oktober/november 2013 dacht ik al te zien dat de linker uitlaten donkerder werden als de rechter. Moest 2 weken geleden naar Engeland en heb de 997 even bij Paragon, waar ie gekocht is, langsgebracht. Ik had na aankomst in Engeland al gezien dat de auto achterop nogal vies was, terwijl ik 'm net had gewassen en normaal is dat na 400km rijden niet zo. Daar werd ik al wat zenuwachtig van en toen de werkplaatschef naar me toe kwam, voelde ik de bui al hangen.......
"I'm afraid I have bad news for you" was zijn eerste zin. En ja hoor............. cilinderwand beschadigd van cilinder nr.4 Hij vond het vreemd, want áls dit al gebeurt, is het meestal cilinder 6.
Nu is het dus wachten, of die óók beschadigd is. De door iedereen gevreesde "Plofmotor" heb ik dus ook mogen ervaren.
Ik ben een rustige rijder en geef de motor altijd keurig de tijd om de olie op temperatuur te krijgen. Wanneer ie echt op temperatuur is hebben we af en toe wel sportieve buien, maar eigenlijk nooit "race" pretenties.
Veel uitleg gekregen van de monteur en het blijkt dat het gewoon op je weg komt, of niet. Het is een 996/997 euvel en ik heb al gelezen dat er voor de 997 van 2005 een recall is geweest i.v.m. de koeling. Het blijkt dat een enkele motor onder bepaalde omstandigheden, op bepaalde locaties in het blok zó heet wordt, dat koelvloeistof gaat koken en olie véél te heet wordt.
De oplossing van Porsche is: 2 nieuwe cilinder rijen monteren en evt. zuigers. Maar...... ER ZIJN GEEN MODIFICATIES DOOR DE JAREN HEEN. En het kan dus zomaar weer gebeuren.
2e Oplossing is: Artech roepen. Zij monteren bussen in de beschadigde cilinders en evt. zuigers, modificeren koelkanalen op bepaalde punten en claimen het probleem bij "aangepaste" exemplaren nooit meer terug te hebben gekregen. Ze hebben auto's met het probleem gekocht en hebben die volgepropt met sensoren, om temperatuur, druk, etc. etc. te registreren. Dat is een dure manier, maar volgens hen de enige manier, om erachter te komen wáár de problemen liggen. (gelezen op een brits forum: petrolheads)
Er wordt nu gekeken en ik krijg er nog bericht van, wat de prijs wordt van de officiële Porsche weg en de prijs bij Artech. Ben benieuwd, maar ik bereid me al voor op een reparatie van rond de
€ 10.000,- ( een minimum van 6000,- pond werd me zo al opgegeven).
Mijn mening:
Ik vind het een achtelijke toestand, dat dit bij de 997 nog voorkomt, terwijl het probleem bij de 996 al bekend was. Porsche heeft er NIETS aan gedaan om het product te verbeteren. In mijn geval, (ik heb een 3.8ltr.) is het probleem er eerder als bij de 3.6, omdat het blok identiek is, maar een grotere boring heeft en er dus thermisch nog minder afgevoerd wordt. Het gekke is, dat bij de 996 juist de 3.4 méér last heeft als de 3.6! Dit, volgens statistieken van Artech.
Zo'n probleem zou je eerder bij een oudere Alfa Romeo, Lancia of Ferrari verwachten en niet bij een "degelijk" duits product.
Zéér niet blije
Léon