Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:13

Sinds oktober/november 2013 dacht ik al te zien dat de linker uitlaten donkerder werden als de rechter. Moest 2 weken geleden naar Engeland en heb de 997 even bij Paragon, waar ie gekocht is, langsgebracht. Ik had na aankomst in Engeland al gezien dat de auto achterop nogal vies was, terwijl ik 'm net had gewassen en normaal is dat na 400km rijden niet zo. Daar werd ik al wat zenuwachtig van en toen de werkplaatschef naar me toe kwam, voelde ik de bui al hangen.......
"I'm afraid I have bad news for you" was zijn eerste zin. En ja hoor............. cilinderwand beschadigd van cilinder nr.4 Hij vond het vreemd, want áls dit al gebeurt, is het meestal cilinder 6.
Nu is het dus wachten, of die óók beschadigd is. De door iedereen gevreesde "Plofmotor" heb ik dus ook mogen ervaren.
Ik ben een rustige rijder en geef de motor altijd keurig de tijd om de olie op temperatuur te krijgen. Wanneer ie echt op temperatuur is hebben we af en toe wel sportieve buien, maar eigenlijk nooit "race" pretenties.
Veel uitleg gekregen van de monteur en het blijkt dat het gewoon op je weg komt, of niet. Het is een 996/997 euvel en ik heb al gelezen dat er voor de 997 van 2005 een recall is geweest i.v.m. de koeling. Het blijkt dat een enkele motor onder bepaalde omstandigheden, op bepaalde locaties in het blok zó heet wordt, dat koelvloeistof gaat koken en olie véél te heet wordt.
De oplossing van Porsche is: 2 nieuwe cilinder rijen monteren en evt. zuigers. Maar...... ER ZIJN GEEN MODIFICATIES DOOR DE JAREN HEEN. En het kan dus zomaar weer gebeuren.
2e Oplossing is: Artech roepen. Zij monteren bussen in de beschadigde cilinders en evt. zuigers, modificeren koelkanalen op bepaalde punten en claimen het probleem bij "aangepaste" exemplaren nooit meer terug te hebben gekregen. Ze hebben auto's met het probleem gekocht en hebben die volgepropt met sensoren, om temperatuur, druk, etc. etc. te registreren. Dat is een dure manier, maar volgens hen de enige manier, om erachter te komen wáár de problemen liggen. (gelezen op een brits forum: petrolheads)
Er wordt nu gekeken en ik krijg er nog bericht van, wat de prijs wordt van de officiële Porsche weg en de prijs bij Artech. Ben benieuwd, maar ik bereid me al voor op een reparatie van rond de
€ 10.000,- ( een minimum van 6000,- pond werd me zo al opgegeven).

Mijn mening:
Ik vind het een achtelijke toestand, dat dit bij de 997 nog voorkomt, terwijl het probleem bij de 996 al bekend was. Porsche heeft er NIETS aan gedaan om het product te verbeteren. In mijn geval, (ik heb een 3.8ltr.) is het probleem er eerder als bij de 3.6, omdat het blok identiek is, maar een grotere boring heeft en er dus thermisch nog minder afgevoerd wordt. Het gekke is, dat bij de 996 juist de 3.4 méér last heeft als de 3.6! Dit, volgens statistieken van Artech.
Zo'n probleem zou je eerder bij een oudere Alfa Romeo, Lancia of Ferrari verwachten en niet bij een "degelijk" duits product.

Zéér niet blije
Léon :evil: :scratch:

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:18

Extreem klote, veel sterkte/succes met de afhandeling.

Het enige wat mij een beetje verbaasd is dat jij doet alsof je dit niet had kunnen verwachten....volgens mij staat het forum echter vol van de informatie dat het t/m het nieuwe blok in de 997mkII een blijvend probleem is/was...

neemt niet weg dat ik het oprecht klote voor je vindt.

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:19

Dat is zeer KL om maar te zeggen veel succes
ik denk dat ik die van mij ook maar aan de wilgen hang :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:20

Dat is balen Leon :( Wil de Engelse dealer geen garantie of coulance geven?

Tja, dit kan gebeuren. Elke auto heeft wel wat. Bij sommige Audi's moet je de automaat na 150K km vervangen (a 2.500 euro), en Ferrari's zijn veel duurder in onderhoud. Alles heeft zijn voor en tegens.

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:20

Ik weet niet of Porsche in de toekomst zijn producten nog als Duitse degelijkheid kan slijten.
Met de komst van de 991 kan dit nog wel eens hele nare gevolgen hebben voor hun image.
Rot Leon, succes!

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:21

Leon, bel even met AutoResto van Michel.

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:31

Ik heb een jaar onbeperkte garantie gehad. Het jaar is echter al om. :(
De auto staat nu bij Paragon in Engeland en ik moet nog even wachten op antwoord. Ze verkopen érg veel 996 en 997 daar en hun verhaal is, dat er een 3 tot 4% sprake is van dit probleem.
Ik heb best véél met de auto gereden in 2013 en het is er zomaar in geslopen. Bizar.
'T is niet anders! Ik hoop dat ik 'm op tijd terug heb om nog leuke ritten met jullie mee te kunnen rijden!

Léon :thumleft:

PS.
Best een beetje pech met Porsche eigenlijk.... Met de 996 liep het ook héél naar af. Hmmm.

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:37

Hey Leon, dat is klote. En ik kan je een hand geven, want ik heb het zelf (met de 996) ook mogen ervaren.

Inderdaad, de 997 S MK1 zijn ook gevoelig voor cilinderwandslijtage en dat heb ik ook meerdere malen van Michel (Resto) mogen vernemen. Daarnaast heb ik er ook een aantal bij hem zien staan voor een revisie. Dat alleen cilinder 4 slijtagesporen heeft, is in ieder geval nog 'apart', want de 997 S types hebben in het geval van slijtage, deze aan alle 6 de cilinders. Cilinder 4 is nog wel steeds de rechter cilinderbank en de meest gevoelige bank, maar andere exemplaren vertonen slijtage aan alle cilinders.

Veel sterkte!

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:40

Inderdaad zwaar balen !

Op het forum kun je zien dat ook bv Resto een modificatie heeft om de temp verschillen tussen cilinders te verkleinen. Ik hou erg van dergelijk R&D werk in de zoektocht naar oplossingen voor technische problemen.Eén ding blijft spannend: in hoeverre de modificatie echt een fix is voor het probleem. Artech en ook Resto verwijzen naar "gemodificeerde autos die het probleem niet meer hebben gehad". De vraag is of er al voldoende gemodificeerde motoren rondrijden om dat echt te kunnen concluderen. Er rijden immers ook heel veel 996-997-tjes rond die nooit problemen hebben gehad en ook nooit zullen krijgen.

Zolang de onderliggende oorzaak niet 100% helder is blijft het ook gissen / proberen naar de oplossing. Omdat het probleem niet reproduceerbaar lijkt (ook rustige rijders hebben kennelijk gevoelige IMS Lager) zouden het ook metallurgische afwijkingen in de cilinders kunnen zijn uit het productieproces. Zwakke plekken die uiteindelijk een keer knallen.

Zou een mooi afstudeerproject zijn voor een TU student: onderzoek naar het falen van die cilinderwanden. Uitkomst geeft mogelijk houvast voor gefundeerde claims naar Porsche. De ellende is dat een dergelijk onderzoek voor een individu te kostbaar is. Porsche heeft t zelf misschien al lang gedaan achter het gordijn.

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:44

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Sterkte :thumleft:

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 13:54

Dit is ff slikken :shock: , ik hoop dat het schade- reparatiebedrag nog mee zal vallen, voor zover mogelijk :salut:

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 14:01

SH*T

Net voor afloop van de garantieperiode niet alles voor de zekerheid even laten checken bij de dealer ?
Wellicht helpt dit weer even opgeduikelde draadje je iets verder.
zie info over specialisten Capricorn (ook Formule 1) en Hartech uit UK in de posts

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=38056

groet rene

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 19:45

Bbbrrrrrrr :pale:
Sterkte!

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 19:51

Zwaar balen! Snel repareren, slikken en daarna weer gaan genieten...

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 20:58

je hebt weinig geluk met je P's zeg! sterkte, snel laten repareren en dan weer genieten!

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 23:04

Das mooie klote, sterkte.

Maar begrijp ik nou ik nou goed dat ook de 997mkI er net zo goed last van heeft vergelijkbaar met 996? En dat mrt komst mkII issues zijn opgelost

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 23:36

echt balen voor je ik heb ook kapotte motor gehad wel een 3,2, duur grapje, ik heb verschillende porsche gehad waaaronder twee 996 4s de ene met 250000 km geen centje pijn, maar het rijd niet fijn idee hij kan stuk gaan, nu heb ik 996 turbo super motor rijd fijn en geruststellend. daarom heb ik geen 997 gekocht want die staan erom bekend, strekte met reparatie, de peize schijnt goede garage te zijn

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 23:38

is de nieuwe 991 wel goed? wie weet er wat over?

Re: JA HOOR! De sigaar!

30 apr 2014 23:46

De GT3 i.i.g. niet. Maar die branden wel goed :mrgreen:

http://www.autoblog.nl/nieuws/terugroepactie-porsche-911-gt3-wegens-brandgevaar-65161
http://www.autoblog.nl/nieuws/oorzaak-porsche-911-gt3-brand-gevonden-blijft-geheim-65793

Afbeelding

Re: JA HOOR! De sigaar!

01 mei 2014 7:48

dodootje schreef:......en hun verhaal is, dat er een 3 tot 4% sprake is van dit probleem.....



Lijkt misschien weinig maar statistisch gezien is dit enorm veel....

Re: JA HOOR! De sigaar!

01 mei 2014 9:40

Ai Leon, wat een pech man! :scratch:
Ik hoop dat dit de laatste keer is dat je kosten moet maken, suc6

Grt Marco

Re: JA HOOR! De sigaar!

01 mei 2014 12:20

Balen Leon.

Eerst het hele verhaal met de 996 en nu dit... :bang:

Sterkte :!: :!:

Re: JA HOOR! De sigaar!

01 mei 2014 12:34

porsche964 schreef:Das mooie klote, sterkte.

Maar begrijp ik nou ik nou goed dat ook de 997mkI er net zo goed last van heeft vergelijkbaar met 996? En dat mrt komst mkII issues zijn opgelost


997mk1 ongeveer dezelfde problemen inderdaad. Er is vanaf 2006 wel een tussenlager "fix" gekomen maar dan houd je nog steeds kans op plof met cylinder wanden.

de reden dat de 997mkII dit niet meer heeft is omdat daar een volledig nieuw ontwikkelt blok in ligt.

As for de 991: volgens mij in ieder geval motorisch goed want die motoren zijn weer een kleine doorontwikkeling van het 997mkII blok.

Re: JA HOOR! De sigaar!

01 mei 2014 13:20

Dat dacht ik ook, maar was wel verbaasd toen ik dit bericht destijds las... (weinig verdere details overigens)

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=1016927#p1016927

29 mei 2013
Hartwiek is dat Resto in Nijmegen?
Hebben zij de blokken ook voorzien van een nieuwe coating?!
Ik heb een 997 Mk 2 met het probleem en twijfel tussen een ruilblok en de coating behandeling.
Grt

Re: JA HOOR! De sigaar!

01 mei 2014 14:50

Precies, weinig details dus kan je niets concluderen en moet je dan ook niet doen.
Plaats een reactie