Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
01 mei 2014 21:29
Ik wil het hele uitlaatsysteem loshalen om op te knappen, en heb vandaag eea eens bekeken op de brug.
Makkelijkste lijkt mij om het hele systeem eronder vandaan te halen in één stuk, maar ik ben ook een beetje bang voor afbrekende bouten bij de cilinders.
Bij wat duwen en trekken leek het alsof de 2 warmtewisselaars los zitten tov de aansluitingen op de cilinders (cilinder --> aansluiting op cilinder --> buisje --> warmtewisselaar). Zie ook foto 1. Kan dit kloppen? Dat zou de demontage een stuk vereenvoudigen en mij wat meer zekerheid geven
Heeft verder iemand een idee wat voor een systeem dit is? Gewoon standaard Porsche?
01 mei 2014 21:43
Ben geen expert, maar volgens mij zitten de warmtewisselaars los van de aansluitingen.
Deze "aansluitingen" zijn, volgens mij, eigenlijk gewoon je uitlaten...en lopen helemaal door de warmtewisselaar heen naar de dempers.
Losmaken zou ik idd zo voorzichtig mogelijk doen....boutjes zien er behoorlijk verroest uit.
Wd40 doet wonderen!!!
Sccs iig!!
01 mei 2014 21:49
Een nacht laten inwerken met kruipolie en er dan een klap op geven.
Systeem lijkt mij RVS.
01 mei 2014 22:33
Hi Sid86,
De warmtewisselaars lijken inderdaad van rvs, even een magneet aanhouden en dan weet je het. De tapeinden kun je een paar keer inspuiten met roestoplossers en eventueel ook nog warmstoken maar het blijven lastige krengen. Ik heb net een SSI set onder mijn 3,2 geplaatst en daarbij braken ondanks alle voorzorgsmaatregelen 4 tapeinden af. (Leuk man zo'n hobby
!) Dus als ze er niet af hoeven; lekker laten zitten. Probleem is volgens mij wel dat als je de tussenpijp wilt vervangen de warmtewisselaars los moeten. Succes met je beslissing!
Gr
Luc
01 mei 2014 22:51
Dank voor de antwoorden
Maar, is er geen kans dat de warmtewisselaars eraf kunnen zonder de bouten van de cilinders los te halen?
Op onderstaande foto zit er beweging in het omcirkelde gedeelte.
01 mei 2014 23:02
zoals Neppert schreef "Deze aansluitingen zijn, ... , eigenlijk gewoon je uitlaten...en lopen helemaal door de warmtewisselaar heen naar de dempers." - geen neppert dus
als je alles wilt verwijderen - als, zonder dat er echte problemen zijn ... - dan moeten de roestige tapeinden inderdaad los.
alles ziet er uit als originele montage.
naast inspuiten met kruipolie, en na een dag opnieuw, en opnieuw, en nog eens ...
bij poging om los te draaien: een erg beperkte slag, zeg 90 graden max. en dan weer vast!!!
dan weer los, zeg max. 180 gr. en weer terug.
en nog klein stukje verder, afhankelijk van de weerstand.
je krijgt ze wel in een keer los maar dan breekt er zeker iets, hoeft geen ramp te zijn overigens.
geduld is ... ?
01 mei 2014 23:07
ik had de zelfde uitlaten onder mijn 3.2 komen bij van kessel vandaan in deurne rvs, als bouten afbreken uit boren met kobalt boor , en dan met een linkse tap los draaien, speciaal voor afgebroken boten, kan je bestelllen bij kramp ,
01 mei 2014 23:14
Ok
Ik ga proberen eerst alles los te halen en de warmtewisselaars te laten zitten. Mocht dat niet lukken dan ga ik proberen ook de warmtewisselaars voorzichtig los te halen.
01 mei 2014 23:30
je bedoelt alleen de grote dempers, achter de warmtewisselaars in de richting van de uitlaatgasstroom?
02 mei 2014 7:58
Ik ben bang dat je de wisselaars niet kan laten zitten.
Als je deze los wil halen zal je denk ik de slijptol erop moeten zetten.
Of denk je dat je de zijkanten kunt "openvouwen", of zijn deze aan elkaar
gelast??
02 mei 2014 8:48
Wat wil je er precies aan opknappen?
02 mei 2014 9:36
Er lekt een aansluiting en dat zorgt voor nogal wat herrie. Is al een keer gerepareerd met GunGum door de vorige eigenaar, maar dat houdt niet meer.
Omdat het aangegeven deel flexibel is (schuift) had ik gehoopt dat de aansluitingen op de cilinderkoppen konden blijven zitten. Maar denk dat ik nu eerst al het andere loshaal en de warmtewisselaars in hun volledigheid laat zitten.
02 mei 2014 9:48
Heb je al eens gekeken naar een SSI set? Ik weet niet hoe lang je de auto wilt houden maar dan ben je wel in 1 keer van alles af. Hou er wel rekening mee dat je dan ook de olieleiding moet aanpassen en een oplossing voor de verwarming moet fabriceren. (Maar vergeleken met het probleem van de tapeinden valt dat allemaal wel mee).
Gr. Luc
02 mei 2014 11:42
SSI ken ik, maar dan moet alles er nog steeds helemaal onderuit
02 mei 2014 12:01
Ik hoop voor je dat je warmtewisselaars kunt laten zitten maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken. Mijn uitlaat zag er hetzelfde uit, ik had ook alleen een nieuwe tussenpijp gekocht met het idee om de rest te laten zitten. Alles zat echter aan elkaar geroest en de tussenpijp kreeg ik er niet los uit, uiteindelijk dus alles er maar af gegooid.
02 mei 2014 12:04
Ga niet zitten kl&%ten met kruipolie, de moeren moet je roodheet stoken met een acetyleen brander en vervolgens los draaien, echt de enige manier. Als er een tapeind afbreekt ben je echt zuur. Uitboren is namelijk geen pretje en gaat erg lastig.
02 mei 2014 13:16
Sid86 schreef:Er lekt een aansluiting en dat zorgt voor nogal wat herrie. Is al een keer gerepareerd met GunGum door de vorige eigenaar, maar dat houdt niet meer.
Omdat het aangegeven deel flexibel is (schuift) had ik gehoopt dat de aansluitingen op de cilinderkoppen konden blijven zitten. Maar denk dat ik nu eerst al het andere loshaal en de warmtewisselaars in hun volledigheid laat zitten.
Je bedoeld dat hij lekt op een uitlaatflens op de cilinder?
02 mei 2014 15:55
Nee hij lekt vlak voor de tussenpijp. Daar zat al een klodder GunGum, maar na een paar schroevendraaier acties maakt hij meer herrie dan ooit tevoren
02 mei 2014 16:04
Welke flens is slecht dan? Die van de wisselaar of van de tussendemper? Of beide?
02 mei 2014 16:28
De meest linker aansluiting op de laatste foto in de eerste post.
02 mei 2014 16:52
Dat snap ik, maar daar komen twee flenzen samen.... is de tussendemperflens slecht, kun je de wisselaars laten zitten.... zijn ze beide slecht is het beter alles te demonteren.... zou de boel dan alvast nu inspuiten met kruipolie, en er pas over een week aan beginnen...
02 mei 2014 17:13
Schuurtjeswerk....pak het goed aan; Brander erop en wat knapt dan knapt het.....helaas.
Eventueel een ssi erop of origineel, succes ermee!
03 mei 2014 10:32
mooi werk van die knutselaars
07 mei 2014 22:14
Heb onder de noemer 'voorbereiding' zo'n boormal besteld bij PelicanParts. Als er eentje afbreekt wil ik door kunnen.
Daarna zien hoeveel er nog te gebruiken is van de huidige uitlaat. Vind zo'n SSI systeem heel mooi, maar ook aan de prijzige kant.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.