Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
05 mei 2014 23:31
Deze topic is grotendeels al meerdere keren behandeld maar het gaat mij om een specifiek voorval met bijbehorende vraag: namelijk bij mijn 996 C4 2001 met 220000 km zag ik gisteren bij een constante snelheid van zo'n 240 km/u (in Duitsland) eenmalig een echte grote flinke blauwe rookwolk in de achteruitkijkspiegel. Daarop ging het waarschuwingslampje rechts op het dashboard knipperen. Schrok mij een hoedje. Gas teruggenomen en bij 100 km/u ging het oranje waarschuwingslampje uit. Vervolgens op de eerst volgende parkeerplaats gestopt en 10 minuten gewacht. Daarop weer gaan rijden en de eerste 20 km 100 km/u aangehouden en toen weer wat harder (tot 180 km/ u) gaan rijden. Is niet daarna niet meer voorgekomen. Mijn specifieke vraag is dan kan het ook voorkomen dat de olieschraapveren waar in eerdere topics over wordt gesproken een keer "vast blijven zitten". Wat vervolgens deze rookpluim heeft veroorzaakt. Eigenlijk durf ik na aanleiding hiervan met mijn 996 niet meer volgas te rijden.
mvg Dikke Leo
Thuis gekomen blijkt vandaag het oliepijl ok te zijn. De oliedrukmeterwijzer en koelvloeistoftemperatuurmeter staan ook niet anders dan normaal.
05 mei 2014 23:37
nee die dingen blijven niet bij 240 "een keer vast zitten"
06 mei 2014 7:05
I fear for the worst
06 mei 2014 8:06
Welk lampje ging branden, rechts op het dashboard?
Het kan iets zijn zoals een kapotte olie/damp afscheider. Gewoon even langs de specialist/dealer rijden en na laten kijken. Laat je hier niet gek maken, daar zijn die gebakken lucht rijders namelijk gek op.
06 mei 2014 10:05
Inderdaad niet meteen in paniek. Oliesererator is een goede mogelijkheid inderdaad. Toevallig net een heel stuk over gelezen op Rennlist, zie link hieronder. Erg veel overeenkomsten met jouw verhaal en met goede afloop. Of misschien net een oliebeurtje gedaan en iets teveel gevuld? Hoe ziet de olie eruit?
http://forums.rennlist.com/rennforums/996-forum/647120-2001-996-blue-smoke-blown-engine.html
06 mei 2014 21:44
Een knipperend "check engine" lampje (amberkleurig) zou duiden op zgn 'misfiring', oftewel onverbrande benzine in de uitlaat...
Succes ermee!
Siepel
06 mei 2014 22:19
10.000km geleden ook 2x meegemaakt. Schrikken, olie gecheckt en niets aan de hand. Inmiddels al weer 10.000km gereden zonder problemen. Laat je dus niet gek maken.
07 mei 2014 10:15
olie checken om te beginnen natuurlijk goed: niet te weinig, ook niet te veel.
koelwater ook bekijken, niet alleen nivo maar ook kwaliteit: mooi helder, niet vet?...
08 mei 2014 18:12
Iedereen bedankt voor de reacties. Het is inderdaad het engine check lampje wat brandde. Ik heb 1,5 week geleden een oliebeurtje laten doen. De olie is nog deze kleur als vorige week. Het koelwater is op de normale stand en ziet er niet anders uit dan ervoor (dit nm nog gecheckt voordat ik naar Zuid Duitsland ging). Hoop dat het eenmalig was. Weet op dit moment niet waar en wanneer ik weer eens top ga rijden. Hou jullie op de hoogte.
Dikke Leo
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.